Sivs drömmar
150*
150 g margarin
4½ dl socker
1½ dl olja (typ kron)
1-2 msk hjorthornssalt
5 dl vetemjöl
Rör margarin och socker poröst. Rör i oljan.
Blanda alla torra ingredienser och rör i. Smöra en plåt (fast jag hade bakplåtspapper). Klicka ut glest på plåten och grädda ca 20 min.
Låt kallna på plåten.
Dessa GÅR det inte att misslyckas med om man kan läsa!!!
Polynéer 15 min 200grader
Deg:
200 gram smör
200 gram mjöl
2 msk vatten
2 msk grädde
Fyllning:
3 äggvitor
3 dl florsocker
100 gram skållad mald mandel (jag brukar inte skålla dom, det är för jobbigt.)
Finfördela smöret i mjölet. Tillsätt vatten och grädde. Arbeta snabbt ihop degen som blir ganska lös. Lägg den i en plastpåse i kylen och låt den stelna. Kavla ut degen och ta ut kakor med ett stort runt mått. Lägg kakorna i aluminiumformar. Tryck till botten med handen.
Fyllning:
Rör äggvitor och florsocker. Blanda ner mandeln. Klicka ut fyllningen i formarna och grädda genast i nedre delen av ugnen.
Havreflarn med salta jordnötter 200*
200 g smör el margarin
2 dl socker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl havregryn
2 dl salta jordnötter av GOD kvalité
Rör smör och socker poröst och tillsätt ägget. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Rör i havregryn och nötter.
Klicka ut smeten glest på plåt och grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt kallna på plåten
Genfer 10-15 min 175grader
Deg:
2½ dl oskalad mandel
300 gr smör eller margarin
2-2½ dl strösocker
6 dl vetemjöl
1 ägg
Fyllning:
Fast äppelmos eller sylt eller marmelad
Garnering:
Florsocker och vatten
Hackad sötmandel eller pistagemandel
Mal mandeln. Arbeta samman samtliga ingredienser till en deg. Dela degen i åtta delar. Rulla varje del till en korv lika lång som en bakplåt och lägg de fyra på varje plåt. Platta till dom lite. Grädda i 10-15minuter.
Skär längderna i jämna bitar direkt när du tar ut dom ur ugnen. Bred sylt på hälften av dom. Låt resten kallna och garnera sedan med glasyr och nötter. Lägg ihop dom två och två.
Muskotsnitt
ca 40 st
175*
1,5 dl socker
1 msk kanel
½tsk riven muskot
250 g smör el. marg.
5 dl vetemjöl
Blanda socker muskot och kanel. Rör matfettet och sockerblandningen pösig. Tillsätt mjölet och arbeta ihop degen. Dela i 4 lika stora delar och rulla varje bit till en ca 40 cm lång rulle. Lägg på plåt och platta lite lätt med en gaffel. Det ska bli ränder på längden (om man vill). Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Skär varje längd i ca 10 bitar på snedden.
Vassego!
Julstjärnor 175gr 10min
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
100 gr margarin
1 äggula
Garnering:
1 äggvita
1dl pärlsocker
Arbeta snabbt ihop ingredienserna till degen. Platta ut degen och låt den vila 30minuter. Kavla ut degen tunt. Tag ut kakor med stjärnmått. Pensla kakorna med äggvita och doppa i pärlsockret. Lägg kakorna på plåt och grädda.
Nötsnibbar 200grader 12-14min
100gr margarin
2 dl vetemjöl
2 msk vatten
Fyllning:
75gr hasselnötter (ca 1dl)
1 dl florsocker
1 äggvita
1 msk vatten
Skär margarinet med en osthyvel över mjölet i en skål. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Låt vila svalt en stund.
Rosta nötterna till fyllningen. Gnugga av skalet. Mal nötterna. Rör samman alla ingredienser till fyllningen. Kavla degen till en lång kaka 10x 60cm och bred fyllningen över. Vik kakan på längden i tre. Skär kakan i trekanter. Grädda.
Fudgekakor 175* 15-20min
200 gr smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gr mörk blockchoklad
100 gr smör
Smält smöret i en kastrull, rör ner ägg och socker, rör ner resten. Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpannan. Grädda i 175* i 15-20min. Vänd upp kakan på bänken. Ta bort papperet genast.
Glasyr;
Koka allt utom smör i en kastrull till det tjocknat, ca: 15-20min. Blanda ner smöret. Bred såsen över den kalla kakan. Låt svalna helt. Skär i rutor och förvara i kylen eller frysen.
Vår bästa tårta
1750 , 30 ? 35 min.
150 gr smör eller margarin röres riktigt mjukt. Blanda i 2 dl socker och fortsätt röra lite till.
Smält 150 gr mörk blockchoklad och rör ner.
Rör ner 4 äggulor, en i taget och därefter 1½ dl vetemjöl.
Vispa 4 äggvitor riktigt hårt. Vänd ner hälften först och sedan resten lite varsammare.
Grädda. Den ska inte vara helt genomgräddad! Utan lite kladdig på mitten.
När kakan kallnat breder man på smält blockchoklad blandat med 1 msk smör.
Blir bäst om den görs en dag i förväg.
Huruvida den skall serveras med eller utan vispad grädde får ses som en ?smaksak?.