• Anonym (Grubbelhjärnan)

Grubblar du? Oroar dig? Ältar?

Finns det någon fler här som har lätt för att oroa sig, älta och grubbla? Försöker du jobba med det liksom jag? Hur går det? Jag försöker jobba med det enligt KBT. Just nu känner jag att om jag inte oroar mig, ältar och grubblar, vad finns då kvar? Det känns som det är nästan hela mitt jag och att det liksom blir tomt utan. Vad ska jag tänka på då? undrar jag....
    Jag tror det vore värdefullt att få diskutera med andra som har liknande erfarenheter!
  • Svar på tråden Grubblar du? Oroar dig? Ältar?
  • Anonym (biologica)
    Jag ältar i perioder kan man säga. Men liksom jag tror att man måste träna sin kropp för att hålla den i form så hör det till mentalhygienen att styra sin hjärna ifrån meningslöst ältande och framförallt grubbel över det förflutna och saker som man inte kan påverka.

Detta uppnår jag med olika metoder. Jag kan rensa hjärnan med dataspel, men fysisk träning hjälper kroppen att koppla av eftersom vi är gjorda för att antingen slåss eller fly vid stress.

Mycket förenklat: Eftersom fler idag är stressade av datorer, papper och relationer än av björnar och lejon så kan vi inte slåss och oftast inte springa ifrån stressen heller, i ögonblicket.

Men om man låter kroppen agera ut springa-impulsen genom regelbunden träning så sjunker nivåerna av adrenalin och stresshormonet cortisol i kroppen, och därför mår man bättre.

Jag hörde en väldigt bra amerikansk motivationstalare som just talade om detta med ältande, och varför det är viktigt att begränsa det. Han sa att det är okej att avsätta 10-15 minuter på morgonen och samma på kvällen för att oroa sig och grubbla, men gör man det mer än 40 minuter om dagen så finns ett direkt samband med ökad risk för depressioner och andra psykiska sjukdomar. För att bryta hjärnans idisslande av samma gamla saker måste man göra något som tvingar en att tänka på annat, och det kan vara en hobby där man måste använda händerna och fokusera, spel, lösa korsord eller att träna så hårt att man bara kan tänka på nästa rörelse eller andetag.

Genom att bryta den onda cirkeln kan majoriteten av oss påverka hjärnans kemi, förutsatt att man har normal hjärnkemi och inte har någon brist som måste medicineras. De personer som tillhör den delen av befolkningen behöver vanligen medicinera under hela livet.
  • Anonym (My)

Oroar mig mängder och får ångest men jag tycker oxå att aktivera mig är det bästa sättet att bryta men ibland funkar inte det heller. Jag äter oxinorm ibland för att bryta den värsta ångesten men har ingen samtalskontakt.

• sodapop
    Anonym (biologica) skrev 2014-04-26 14:55:58 följande:
    Men liksom jag tror att man måste träna sin kropp för att hålla den i form så hör det till mentalhygienen att styra sin hjärna ifrån meningslöst ältande och framförallt grubbel över det förflutna och saker som man inte kan påverka.

Detta uppnår jag med olika metoder. Jag kan rensa hjärnan med dataspel, men fysisk träning hjälper kroppen att koppla av eftersom vi är gjorda för att antingen slåss eller fly vid stress. 

Det var intressant formulerat, att man måste hålla hjärnan tränad/i form också, likväl som kroppen. Stämmer nog på mig i alla fall, men för många verkar hjärnan fungera bra automatiskt...orättvist förstås.
    Jag tror också att motion och annan träning är bra! Det sägs väl även av vården tror jag. 
    Mer motion/träning/rörelse är en del i min "handlingsplan" emot grubblandet, ältandet och oroandet. 
    Jag tror nog nästan inte att jag kan ändra det här mönstren men jag vill att det ska gå! Och det finns ju en massa människor på jorden som genomgår fantastiska förändringar så då kan väl jag också!

• Anonym (Jag)

Oj jag ältar massor och funderar. Inte visste jag att det var ett problem. Det är väl sånt som ingår i livet? Jag kan bli tokig på mig själv som måste tänka på barnen hela tiden. Hur som kommer bli som stora, hur jag ska hålla dom borta från dumheter, hålla dom borta från faror... Ja listan kan göras lång...

• Isbit

Ja jag oroar mig massor. Det är skitjobbigt och jag ska få hjälp via samtal för det.
    Jag kan verkligen inte tänka bort de och kag har svårt att se hur ngn ska kunna hjälpa mig

• Anonym (iii)

Nja inte allt, snarare ett par saker. Har t ex en sjukdom som jag oroar mig för säkert 10 gånger per dag och har gjort nu i 5 år, har psykosomatiska symptom för den hela tiden.

• Anonym (Grubbelhjärnan)

Tack för alla svar!!! Någon som läst om att "tröstetankar" driver på och vidmakthåller ältande och oro? Jag fick lära mig det när jag gick i en sorts gruppterapi (KBT). Nu försöker jag komma ihåg vad jag lärde mig då, genom att läsa en bok som terapeuterna rekommenderade: Sluta älta och grubbla - lättare gjort med kognitiv beteendeterapi (skriven av Olle Wadström). 

Svar på tråden Grubblar du? Oroar dig? Ältar?