Jag ältar i perioder kan man säga. Men liksom jag tror att man måste träna sin kropp för att hålla den i form så hör det till mentalhygienen att styra sin hjärna ifrån meningslöst ältande och framförallt grubbel över det förflutna och saker som man inte kan påverka.
Detta uppnår jag med olika metoder. Jag kan rensa hjärnan med dataspel, men fysisk träning hjälper kroppen att koppla av eftersom vi är gjorda för att antingen slåss eller fly vid stress.
Mycket förenklat: Eftersom fler idag är stressade av datorer, papper och relationer än av björnar och lejon så kan vi inte slåss och oftast inte springa ifrån stressen heller, i ögonblicket.
Men om man låter kroppen agera ut springa-impulsen genom regelbunden träning så sjunker nivåerna av adrenalin och stresshormonet cortisol i kroppen, och därför mår man bättre.
Jag hörde en väldigt bra amerikansk motivationstalare som just talade om detta med ältande, och varför det är viktigt att begränsa det. Han sa att det är okej att avsätta 10-15 minuter på morgonen och samma på kvällen för att oroa sig och grubbla, men gör man det mer än 40 minuter om dagen så finns ett direkt samband med ökad risk för depressioner och andra psykiska sjukdomar. För att bryta hjärnans idisslande av samma gamla saker måste man göra något som tvingar en att tänka på annat, och det kan vara en hobby där man måste använda händerna och fokusera, spel, lösa korsord eller att träna så hårt att man bara kan tänka på nästa rörelse eller andetag.
Genom att bryta den onda cirkeln kan majoriteten av oss påverka hjärnans kemi, förutsatt att man har normal hjärnkemi och inte har någon brist som måste medicineras. De personer som tillhör den delen av befolkningen behöver vanligen medicinera under hela livet.