• Abbe83

Giftfritt fästingmedel till vovven och kissarna?

Vår vovve hade flera fästingar igår, är osäker på vilket fästingmedel vi ska använda. Vill helst ha ett giftfritt fästingmedel, vilket kan ni rekommendera?  
    Hans mamma har bärnstenshalsband och det funkar bra för henne, 
    Har haft Frontline till våra katter men det funkar inte så bra. Funderar på att byta till ett annat giftfritt fästingmedel till katterna också.  
  • Svar på tråden Giftfritt fästingmedel till vovven och kissarna?
  • Dexter dot com

Personligen använder jag gift eftersom det är det enda som verkligen fungerat på mina hundar. Har testat bärnsten, sprayer, brickor i halsbandet mm och inget fungerar utan har resulterat i att min hund fick borrelia & anaplasma, blev jättesjuk och kommer förmodligen få leva med det resten av sitt liv. Det gäller att hitta ett preparat som verkligen fungerar då en enda fästing räcker för att dom ska bli infekterade.

Jag använder Frontline till både katt & hund med 3 veckors intervaller och dom är helt fästingfria. 

• Harvester

Om mamman har bärnstenshalsband och det funkar, varför provar du inte?
    Min personliga övertygelse är att bärnstenar, örthalsband osv är bullshit och de som producerar dem borde bli stämda för lurendrejeri. Du måste använda gift för att fästingjävlarna ska dö. Det är mkt ovanligt att hunden/katten reagerar på fästingmedel.

• Abbe83

Bärnstenshalsband är dyrt och det kommer säkert inte funka så får nog använda gift. Har funderat på Scalibor till vovven men vet inte vad jag ska använda till kissarna. Frontline som jag använt till kissarna har inte hindrat helt från att de ska få fästingar men får inte så många som de skulle få utan fästingmedel. 

• Nellon

Vi har bärnstenshalsband, kostade inte överdrivet mkt, runt 150 kr. Under de två somrar som hon jag haft det har hon fått 2 fästingar, och då springer hon löst ute på vår gård hela dagar! Kan såklart vara ren tur, men det skadar ju inte att testa

• Nellon

Ska tillägga att det är en korthårig hund som har det. Med kattens långa päls vågar jag inte chansa så han har frontline droppar.

• Abbe83
    Nellon skrev 2014-04-26 18:14:24 följande:
    Vi har bärnstenshalsband, kostade inte överdrivet mkt, runt 150 kr. Under de två somrar som hon jag haft det har hon fått 2 fästingar, och då springer hon löst ute på vår gård hela dagar! Kan såklart vara ren tur, men det skadar ju inte att testa smile1.gif
    Var kan man hitta billigare bärnstenshalsband? Hittade ett på nätet för långhåriga hundar men det kostar 600 kr.
  • Dexter dot com
    Jasmin Karlsson skrev 2014-04-26 18:11:50 följande:
    Seresto är ett fästinghalsband som går att ha på katt
    Jag skulle aldrig våga ha halsband på en katt eftersom dom kan fastna och strypas
  • Abbe83
    Dexter dot com skrev 2014-04-27 10:55:31 följande:
    Jag skulle aldrig våga ha halsband på en katt eftersom dom kan fastna och strypas
    Vågar inte ha fästinghalsband på katterna. De har vanliga halsband med säkerhetsspänne och några gånger har de tappat halsbanden för de fastnat. 
    Får nog fortsätta använda Frontline till kissarna. 
Svar på tråden Giftfritt fästingmedel till vovven och kissarna?