• gink

Vad gäller när man går ner i arbetstid?

Jag är anställd 100 % på en industri.
    Efter mitt andra barn valde jag att bara jobba 75%.

Nu har det blivit tjafs på jobbet om detta.

Jag tar inte ut någon ersättning de övriga 25% utan klarar mig på lönen.
    Jag är ledig varje onsdag och varannan fredag från kl 12,00.
    Jobbet hävdar att om jag är sjuk en onsdag så får jag inte sjuklön för ledighet går före.
    Stämmer detta?

Om jag har maginfluensa tex måndag till fredag, ska onsdagen räknas som sjukdag eller föräldraledig?

Dessutom har de nu , utan min vetskap, skrivit ner min tjänst till 75 %!! 
    Det är väl inte oK???????

Och de hävdar att eftersom jag inte tar ut någon ersättning de 25% så får jag inte stämpla föräldraledigt utan måste vara tjänstledig???
    Vad gäller??

Har tagit kontakt med förbundet men de kunde inte hjälpa mig förren på tisdag så ja hoppas på något svar här!!!

• Svar på tråden Vad gäller när man går ner i arbetstid?
  • LinneaJosie

Nej, jobbet har inte alls rätt. Du har rätt att gå ner 25% i tid tills barnet är åtta, även utan att ta ut fp. Vidare måste de ha skäl till att säga upp din heltidstjänst. Kontakta ditt fackförbund. Hur det är med sjuklön vet jag inte, det bör facket också kunna svara på.

• studentska

I Föräldraledighetslag (1995:584) så kan du se på 7§:

Delledighet utan föräldrapenning 7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår. Lag (2006:442).

Så på det sättet har du rätt till att vara delledig utan föräldrapenning. Hur det ä med sjukersättningen är jag inte 100% säker på. Men vänd dig till facket, de har ju inte på ett lagligt sätt sänkt din tjänst till 75%

• a no nym

Har du barn under åtta år har du rätt att vara,föräldraledig utan ersättning från försäkringskassan på 25%. Din arbetsgivare har inte rätt att skriva ner din tjänst sålänge du är föräldraledig.

• Mälaröbo

Ag har både rätt och fel... Du har rätt att gå ner i tid tom att barnet är 8 år, men de får inte ändra din grundarbetstid. Är du sjuk under din tjänstledighet (det räknas INTE som föräldraledighet) så är det inte jobbets problem och inget de ersätter dig för. De ersätter dig för de dagar du skulle jobbat beräknat på hur mycket du skulle jobbat.

• Myc

Är inte så bra på tjänstledig mm men ang sjukdagar så är det ju ditt grundschema som ska gälla. Om du är sjuk mån-Ons men har schema för tis-tors så är du ju sjuk tis-tors. Sjukdagar räknas för de dagar du skulle jobbat/är schemalagd. Men ta kontakt m facket snarast! Här ligger en och annan hund begraven... Lycka till!

gink skrev 2014-04-26 17:37:37 följande:
    Jag är anställd 100 % på en industri. Efter mitt andra barn valde jag att bara jobba 75%. Nu har det blivit tjafs på jobbet om detta. Jag tar inte ut någon ersättning de övriga 25% utan klarar mig på lönen. Jag är ledig varje onsdag och varannan fredag från kl 12,00. Jobbet hävdar att om jag är sjuk en onsdag så får jag inte sjuklön för ledighet går före. Stämmer detta? Om jag har maginfluensa tex måndag till fredag, ska onsdagen räknas som sjukdag eller föräldraledig? Dessutom har de nu , utan min vetskap, skrivit ner min tjänst till 75 %!!  Det är väl inte oK??????? Och de hävdar att eftersom jag inte tar ut någon ersättning de 25% så får jag inte stämpla föräldraledigt utan måste vara tjänstledig??? Vad gäller?? Har tagit kontakt med förbundet men de kunde inte hjälpa mig förren på tisdag så ja hoppas på något svar här!!!

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Erki

Jobbet gör helt rätt. Du är tjänstledig 25%. Dvs har du tillfälligt gått ner i sysselsättningsgrad men har din 100% tjänst kvar och har rätten att gå upp till 100% igen.
    Och självklart kan du inte få sjuklön för en dag du inte skulle arbetat.
    Det gäller oavsett om du hade tagit ut ersättning från fk eller inte. (Semester kan man byta mot sjuklön dock)

Svar på tråden Vad gäller när man går ner i arbetstid?