spirituality skrev 2014-05-03 20:24:57 följande:
Allt som har med hans efternamn att göra måste även han godkänna, vare sig han har vårdnad eller inte. Jag har själv ensam vårdnad och har suttit med efternamnsansökningar till Skatteverket, och har det med pappans efternamn att göra så är de stenhårda med att han måste skriva på. Förstår hur du tänker dock.
Tror du att pappan skulle godkänna att du lägger till hans efternamn? Annars kan dottern alltid välja att byta till/lägga till hans namn när hon blir myndig, då väljer hon helt själv (och ja, det går bra även fast hon aldrig skulle ha haft hans efternamn - sina föräldrars efternamn har man rätt att byta till & lägga till som vuxen)
Hej!
Tack så jätte mycket för svaret, är de så verkligen? de trodde jag inte, alltså att han var tvungen o godkänna..
jag har faktiskt ingen aning, men jag tror inte han kommer o godkänna, men jag kommer o testa iallafall :)
Så får vi se! vill inte att hon ska tro att Mamma har gjort allt så inte pappa får träffa mig. Så jag har sparat o skrivet ner allt från farmor o farfar o även de pappa har sagt. Men tack :)
Sitter även i kö till skatteverket nu, så får vi se vad dem har o säga när jag ringer!
O en fråga till dig gick de inte o byta efternamn på ditt barn till pappans?