• Anonym (Undrar)

Byta efternamn till Pappans efternamn? Han har ingen kontakt med dotter o vill inte ha!

Jag undrar om man kan byta till hans efternamn istället för mitt, som hon har nu?

Och så undrar jag om han får reda på de? om jag byter?

Jag har ensam vårdnad om dottern o hon är under 1 år.

• Svar på tråden Byta efternamn till Pappans efternamn? Han har ingen kontakt med dotter o vill inte ha!
  • Pjåsk

Förstår inte varför dottern ska ha pappans efternamn om de inte har någon kontakt?

• Anonym (??)

Känns ju jättekonstigt att du vill byta namn på henne när hon inte ens känner den personen hon kommer bli döpt efter? :S

• spirituality

Varför vill du byta??
    Han måste godkänna det (skriva under) för att du ska kunna byta till hans efternamn.

• Anonym (Undrar)
    spirituality skrev 2014-04-26 19:41:12 följande:
    Varför vill du byta??
    Han måste godkänna det (skriva under) för att du ska kunna byta till hans efternamn.
    Vrf ska han skriva under de? jag har ju ensam vårdnad?

Jag tänkte lägga till de bara, så de blir som ett andra namn, eftersom man inte får ha 2 efternamn!

Jag vill göra de för att hon ska veta att hon har en pappa o sen få välja vad hon själv vill ha för efternamn när hon blir äldre...

O jag vill inte att hon  ska tro att jag har hindrat henne från att inte få träffa sin pappa...

O tror själv att de hade vart kul o ha något litet " från sin pappa"
  • Mrs Moneybags

Jag skulle aldrig lägga till pappans namn om de inte hade någon kontakt...varför då, liksom??
    Hon vet väl att hon har en pappa ändå? Det har ju alla.

Om den pappan inte är närvarande, ska han väl inte få "äran" att hans dotter bär hans namn?

Låt henne få byta själv om hon vill när hon blir äldre, om hon själv känner för det. Till dess är det väl bättre att ni har samma efternamn, ni som bor tillsammans, mor och dotter...

• spirituality
    Anonym (Undrar) skrev 2014-05-02 20:24:38 följande:

Jag tänkte lägga till de bara, så de blir som ett andra namn, eftersom man inte får ha 2 efternamn!

Jag vill göra de för att hon ska veta att hon har en pappa o sen få välja vad hon själv vill ha för efternamn när hon blir äldre...

O jag vill inte att hon  ska tro att jag har hindrat henne från att inte få träffa sin pappa...

Allt som har med hans efternamn att göra måste även han godkänna, vare sig han har vårdnad eller inte. Jag har själv ensam vårdnad och har suttit med efternamnsansökningar till Skatteverket, och har det med pappans efternamn att göra så är de stenhårda med att han måste skriva på. Förstår hur du tänker dock.
    Tror du att pappan skulle godkänna att du lägger till hans efternamn? Annars kan dottern alltid välja att byta till/lägga till hans namn när hon blir myndig, då väljer hon helt själv (och ja, det går bra även fast hon aldrig skulle ha haft hans efternamn - sina föräldrars efternamn har man rätt att byta till & lägga till som vuxen)
  • Anonym (Undrar)
    spirituality skrev 2014-05-03 20:24:57 följande:
    Allt som har med hans efternamn att göra måste även han godkänna, vare sig han har vårdnad eller inte. Jag har själv ensam vårdnad och har suttit med efternamnsansökningar till Skatteverket, och har det med pappans efternamn att göra så är de stenhårda med att han måste skriva på. Förstår hur du tänker dock.
    Tror du att pappan skulle godkänna att du lägger till hans efternamn? Annars kan dottern alltid välja att byta till/lägga till hans namn när hon blir myndig, då väljer hon helt själv (och ja, det går bra även fast hon aldrig skulle ha haft hans efternamn - sina föräldrars efternamn har man rätt att byta till & lägga till som vuxen)
    Hej!

Tack så jätte mycket för svaret, är de så verkligen? de trodde jag inte, alltså att han var tvungen o godkänna..

jag har faktiskt ingen aning, men jag tror inte han kommer o godkänna, men jag kommer o testa iallafall :)

Så får vi se!  vill inte att hon ska tro att Mamma har gjort allt så inte pappa får träffa mig. Så jag har sparat o skrivet ner allt från farmor o farfar o även de pappa har sagt. Men tack :)

Sitter även i kö till skatteverket nu, så får  vi se vad dem har o säga när jag ringer!

O en fråga till dig gick de inte o byta efternamn på ditt barn till pappans?
  • Anonym (lag)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-05-02 20:24:38 följande:

Du får lägga till mellannamn utan att han godkänner det.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (lag) skrev 2014-05-07 14:30:09 följande:
    Du får lägga till mellannamn utan att han godkänner det.

jaha okej. Tack :)  så han måste godkänna efternamnet? vet du vrf de är så?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-05-07 14:41:56 följande:
    jaha okej. Tack :)  så han måste godkänna efternamnet? vet du vrf de är så?
    Så jag kan inte byta till hans efternamn o mitt i mellan namn? då måste han alltså god känna?

Är du säker på att de fortfarande är så?
  • Anonym (lag)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-05-07 14:44:00 följande:
    Så jag kan inte byta till hans efternamn o mitt i mellan namn? då måste han alltså god känna?

Är du säker på att de fortfarande är så?
    För att byta efternamn brukar behövas godkännande. Men jag skulle ringa skatteverket och fråga för att vara helt säker. Det kan finnas någon klausul om att man kan lägga till en förälders efternamn som efternamn utan godkännande. Jag blir osäker.
  • spirituality
    Anonym (Undrar) skrev 2014-05-07 14:23:49 följande:
    Hej!

Tack så jätte mycket för svaret, är de så verkligen? de trodde jag inte, alltså att han var tvungen o godkänna..

jag har faktiskt ingen aning, men jag tror inte han kommer o godkänna, men jag kommer o testa iallafall :)

Så får vi se!  vill inte att hon ska tro att Mamma har gjort allt så inte pappa får träffa mig. Så jag har sparat o skrivet ner allt från farmor o farfar o även de pappa har sagt. Men tack :)

Sitter även i kö till skatteverket nu, så får  vi se vad dem har o säga när jag ringer!

O en fråga till dig gick de inte o byta efternamn på ditt barn till pappans?
    Sent svar från mig :) Hoppas du har fått lite svar från Skatteverket också.
    Jag skulle dock inte lägga till pappans namn själv, utan det var i ett annat efternamnsärende. 
  • Anonym (lägg till det)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-26 19:13:32 följande:
    Jag undrar om man kan byta till hans efternamn istället för mitt, som hon har nu?

Och så undrar jag om han får reda på de? om jag byter?

Jag har ensam vårdnad om dottern o hon är under 1 år.
    Jag är uppvuxen utan kontakt med min pappa. Han ville inte ha kontakt med mig, min syster eller min mamma. 

Personligen tycker jag att det är en riktigt bra sak att göra. Jag hade gärna velat ha min pappas efternamn som mellannamn. Jag har bara min mammas efternamn, men jag förstår ditt resonemang fullt ut och tycker att det är smart tänkt.
Svar på tråden Byta efternamn till Pappans efternamn? Han har ingen kontakt med dotter o vill inte ha!