• Arbetsvegan

Får jag läsa din sjukhusjournal?

Jag är så galet nyfiken på varför andra människor söker vård.
    Ge mig snaskiga detaljer, stormande tragedier och smäktande sjukhusromantik!

Ponera att jag kan gå in och läsa journalerna, är det okej för dig att jag läser om jag inte berättar något om det för dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-26 21:22
    Följdfråga: hur vill du bli bemött som drabbad patient om du fått fin journal smygläst?

Du kanske vill att det ska tystas ner för det man inte känner till det lider man inte av. Eller så kanske du vill få skadestånd eller i varje fall bli informerad om det som skett?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-26 22:23

Ca 350 har fått sina konton hackade där okända kunnat läsa PM och vad som skrivits anonymt. Observera att tråden ligger i ett forum med mycket låg aktivitet.
    www.familjeliv.se/Forum-20-52/m73065192.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får jag läsa din sjukhusjournal?
  • Aniiee

Fåruväl..... Det står ändå inget intessant i den..... 1989: Mässling 2013: Sarkom. Typ....

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Anonym (1234)

Nja. Egentligen bryr jag mig inte om du läser den (orkar du plöja den gör du det bra ), men samtidigt är det tillräckligt många som måste snegla i den i tid och otid redan nu.

Men vafasen, du kanske kommer med nya infallsvinklar så läs den du

• The past is now

Den enda gången jag legat på sjukhus var när jag skulle föda barn. Så något saftigt får du nog leta efter med förstoringsglas eller nått.

• Arbetsvegan
    Aniiee skrev 2014-04-26 19:44:51 följande:
    Fåruväl..... Det står ändå inget intessant i den..... 1989: Mässling 2013: Sarkom. Typ....
    Det låter läbbigt Sarkom... burr. erkänner att jag inte har en susnig om vad det är eller att jag inte googlad.
    Oavsett vad det är så hoppas jag att du är frisk nu... och att du MPR-vaccinerar eventuella barn.

Skulle du haft lika lite emot det om det gällt psykjournaler?
  • UniqueSnowflake

Klart du inte får, dummer. Det skulle jag säga till den som frågade. Skrattande

Fatta att det finns idioter som tycker Lexbase är bra och kläckte den briljanta idén på Flashback att man skulle starta ett Medbase eller Medfiles eller nåt, för att kunna LÄSA FOLKS JOURNALER!!

Sverige är redan det "öppnaste" landet i världen vdg öppenhet med privatpersoners uppgifter, ska vi sabba det helt och hållet eller? Vissa saker är faktiskt privata. Jag är en av de som blir skitsur när diverse företag där jag är kund frågar mig om mitt personnummer. Jag brukar leta länge och väl efter kundnumret och uppger sen det. För jag HATAR att man ska behöva uppge personnummer!
    Men detta var en annan sak, ursäkta min lilla utvikning!

• Rainbow gg

Inget direkt saftigt i min heller.
    Två trafikolyckor och en depression. Ah, ett brutet nyckelben på 90-talet också. Så hade väl inte gjort något om du läste den

• Arbetsvegan
    Anonym (1234) skrev 2014-04-26 19:47:06 följande:
    Nja. Egentligen bryr jag mig inte om du läser den (orkar du plöja den gör du det bra smile2.gif ), men samtidigt är det tillräckligt många som måste snegla i den i tid och otid redan nu.

Men vafasen, du kanske kommer med nya infallsvinklar så läs den du smile5.gif
    Woaw! Fastän jag bara är en random galning på internet som råkat trilla över en bakdörr i journalsystemet?

De flesta verkar inte tycka att det är ok, men det kanske är rätt vanligt att man inte bryr sig?
  • UniqueSnowflake
    Aniiee skrev 2014-04-26 19:44:51 följande:
      ... Hjärta
  • UniqueSnowflake
    Rainbow gg skrev 2014-04-26 19:51:53 följande:
    Inget direkt saftigt i min heller.
    Två trafikolyckor och en depression. Ah, ett brutet nyckelben på 90-talet också. Så hade väl inte gjort något om du läste den
    REally? Men om det nu inte var just Arbetsvegan som läste, utan en hacker? Och det inte var din journal, utan din mammas, t ex?
  • Arbetsvegan
    The past is now skrev 2014-04-26 19:49:15 följande:
    Den enda gången jag legat på sjukhus var när jag skulle föda barn. Så något saftigt får du nog leta efter med förstoringsglas eller nått.
    Men nu ska du inte vara sådär trist... blod oi kombination med förlossningar hoppar jag gärna över.

Skulle du tycka att det var ok om jag trots allt gjorde det men i smyg?
Svar på tråden Får jag läsa din sjukhusjournal?