• Anonym (Svårt)

Min väns son har precis fått leukemi

Vad ska man säga när man träffar henne?? Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Min väns son har precis fått leukemi
  • Anonym (Stay strong)
    Anonym (Svårt) skrev 2014-04-26 21:47:53 följande:

Vad ska man säga när man träffar henne?? Någon som har erfarenhet av detta?

Finns där för henne, ta med hemlagad mat när du kommer dit, hembakat m.m. Städa när du är där, för det finns nog inte ork hos henne, och då förstår hon att du försöker hjälpa.

Fråga alltid om det finns något du kan hjälpa till med.

Ta med din vän och hennes sån till grönalund/Skansen/lunch i stan för att få dom att komma på lite bättre tankar.

Visa att du finns där:)
  • Anonym (Svårt, ja.)

Har ingen erfarenhet men gissar på att du får krama om dom o säga nåt liknande som att det löser sig o att han klarar detta

( tillexempel! )

Jag skulle nog iaf inte vilja att man inte låtsades om det o bara va glad lixom.

• Anonym (Änglar finns)

Har varit i samma sits som din vän med samma sjukdom. Det bästa du kan göra är att vara dig själv. När du träffar henne ge henne en stor kram och tala om att du finns när som. Kom med fika bröd och ta en fika och lyssna. Det är en stor sorg och man behöver älta vrida och vända på saker och ting. Då de som behandlas med cytostatika blir väldigt infektionskänsliga så ska man undvika folksamlingar m.m. så hör efter vad som passar innan ni planerar att hitta på något.
    Det som brukar stryka på foten först är sömnen, då det är många tankar som far runt och man får svårt att sova. Erbjud dig att vara med hennes barn så hon kan få sova/vila en stund.
    Det som var viktigaste för mig var att personer runt om kring mig var som vanligt, även fast det är tungt så behöver man skratta och tillåta sig att ha kul och tänka på något annat om så bara för en liten stund.

Du verkar vara en underbar vän som tänker på hennes bästa och det kommer du långt med, va dig själv och fråga vad hon behöver hjälp med.

Styrkekramar

• minst

Är det din vän så kan du nog säga det som känns bra i hjärtat. Det finns nog bara en sak du inte ska säga och det är " jag förstår hur du känner dig" för det har du inte någon aning om och det är extremt kränkande att höra.

Svar på tråden Min väns son har precis fått leukemi