• MedlemFV

Pizza en sockerbomb?

Jag hade i tron om att pizzan har en massa kolhydrater. Liksom allt vad kroppen behöver. Däremot hörde jag att man bör äta halva pizzan per gång. Då den har alldeles för mycket kalorier och det är det som gör en tjock. Självklart var jag medveten förut att pizza var onyttigt.men efter jag läste någonstans på nätet att den har för mycket kalorier. Och hemligheten med att äta pizzan på ett nyttigt sätt är att spara hälften. Alltså äta hälften, och sedan äta den andra halvan nästa dag. Jag är en person som är rätt smal. Och älskar att träna. Efter några tränings rundor, så märker jag knappt någon resultat. Jag tränar för att det känns skönt och att det är kul. Men visst vill man gärna ha resultat också som bonus. Så därför åt jag hela pizzan, köpte pizza oftare. Och sedan tränade. Nu har jag ätit fyra dagar i rad. Alltså pizza. Och nu har man fått informationen om att pizzan innehåller en mängder med socker. Nu har jag totalt slutat ätit pizza. Förmodligen kommer jag äta det då och då. Det skadar väl inte? Men min fråga är, är den verkligen sockerbomb? Det spelar inte så stor roll längre om den innehåller en massa socker. Jag har bestämt mig. Det skall bli som förut igen, alltså göra sin egna mat. Men jag undrar av nyfikenhet. Är pizza en sockerbomb? Eller åtminstonen innehåller en massa socker. Tack på förhand!

• Svar på tråden Pizza en sockerbomb?
  • Annelie 76

Pizza innehåller inte rent socker men största delen av vetemjölet blir till socker i magen. Men det är samma med allt bröd och även pasta.

• MedlemFV
    Annelie 76 skrev 2014-04-27 08:45:37 följande:
    Pizza innehåller inte rent socker men största delen av vetemjölet blir till socker i magen. Men det är samma med allt bröd och även pasta.

Allt bröd. Till och med mörka? Pasta. Så pasta och bröd, det är bara negativt, om man vill leva ett hälsosamt liv?
  • Thomas66
    MedlemFV skrev 2014-04-27 07:24:52 följande:
    Jag hade i tron om att pizzan har en massa kolhydrater. Liksom allt vad kroppen behöver. Däremot hörde jag att man bör äta halva pizzan per gång. Då den har alldeles för mycket kalorier och det är det som gör en tjock. Självklart var jag medveten förut att pizza var onyttigt.men efter jag läste någonstans på nätet att den har för mycket kalorier. Och hemligheten med att äta pizzan på ett nyttigt sätt är att spara hälften. Alltså äta hälften, och sedan äta den andra halvan nästa dag. Jag är en person som är rätt smal. Och älskar att träna. Efter några tränings rundor, så märker jag knappt någon resultat. Jag tränar för att det känns skönt och att det är kul. Men visst vill man gärna ha resultat också som bonus. Så därför åt jag hela pizzan, köpte pizza oftare. Och sedan tränade. Nu har jag ätit fyra dagar i rad. Alltså pizza. Och nu har man fått informationen om att pizzan innehåller en mängder med socker. Nu har jag totalt slutat ätit pizza. Förmodligen kommer jag äta det då och då. Det skadar väl inte? Men min fråga är, är den verkligen sockerbomb? Det spelar inte så stor roll längre om den innehåller en massa socker. Jag har bestämt mig. Det skall bli som förut igen, alltså göra sin egna mat. Men jag undrar av nyfikenhet. Är pizza en sockerbomb? Eller åtminstonen innehåller en massa socker. Tack på förhand!

Dom innehåller mycket kolhydrater och mycket fett= mångakalorier. Runt 1500 kcal, så en frukost och en pizza täcker antagligen ditt dagsbehov om du nu vill gå ner lite.
  • sportpappa
    MedlemFV skrev 2014-04-27 08:54:00 följande:
    Allt bröd. Till och med mörka? Pasta. Så pasta och bröd, det är bara negativt, om man vill leva ett hälsosamt liv?
    I rätt mängd så är inte mycket negativt. I fel mängd så är allt negativt hur "nyttigt" det än anses vara.

Om du tränar mycket så behöver kroppen mängder med kolhydrater för att arbeta. Balansera mängden av olika matvaror utifrån vad din kropp behöver.

En bra start kan vara att kolla på Livsmedelsverkets näringssök:
    http://www7.slv.se/Naringssok/

Energi mäts i kalorier. Protein, fett och kolhydrater innehåller energi vilket alltså bidrar till energiinnehållet och antalet kalorier i det du tänker äta.
    1 g fett ger 9 kcal.
    1 g kolhydrat eller protein ger 4 kcal.

Jämför de 3 matvaror vi pratar om här:
    100 g pizza (capricciosa) innehåller 267 kcal.
    100 g pasta 360 kcal.
    100 g rågbröd 250 kcal.

Om man bara kolla på kolhydrater så är pasta absolut högst med 72% och pizza är lägst med 25%. Fett så är pizza högst med 13% och pasta lägst med 1%. Protein så hamnar pizza och pasta på ungefär samma plats.

Pasta är den absolut största kolhydratbomben av de här 3.
    Den troliga anledningen till att pizza utmålas som så dålig är nog mest för att man äter betydligt större mängd av den så det kan väl vara vettigt att bara äta en halv pizza. Jag äter aldrig mer än så själv och jag tränar mycket och länge.
  • sportpappa
    MedlemFV skrev 2014-04-27 07:24:52 följande:
    Efter några tränings rundor, så märker jag knappt någon resultat.
    Vilket resultat förväntar du dig efter några träningsrundor? Det tar lång tid att se resultat. De största ändringarna ser man under första året med träning. Sen går det långsammare och långsammare. Samma sak med ökad ålder. Ju äldre man är desto längre tid tar det att bli snabbare och orka mer.
  • Tow2Mater
    MedlemFV skrev 2014-04-27 08:54:00 följande:

Så pasta och bröd, det är bara negativt, om man vill leva ett hälsosamt liv?
    Allt med måtta. Psyket ska ju hållas hälsosamt också, ge det pizza ibland!
Svar på tråden Pizza en sockerbomb?