• levainuet

Rätt att häva köp av privatperson?

Hej!

Har köpt en syskonvagn av en person 50 mil från mig så jag skickade min svåger att köpa den.

Och eftersom han inte kan något om vagnar så skulle han bara hämta och betala den.

Jag visste redan att vagnen var ca 3 år, ren och mögelfri.

Igår kom svågern upp med vagnen. Men för det första så antar jag att den är flera år äldre än vad hon uppgivit.

Finns ingen märkning på den (Emmaljunga)

Men nu till det tråkiga, det är  svarta mögelprickar i sufletten.

Hon uppgav i sin annons att den var mögelfri.

Jag vill inte ha en möglig vagn och vill inte sälja den vidare till någon annan heller.

Dessutom har vi betalat för mycket med tanke på att den inte är 3 år som hon sagt.

Jag vill att hon tar tillbaka den och så får hon sälja den vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-27 22:56
    Nu verkar det dessutom som att vagnen är mycket äldre än vad hon uppgett åt mig.Den är från 2004-2006.
  • Svar på tråden Rätt att häva köp av privatperson?
  • Vickan I

Säg att du vill häva köpet och på vilken grund, men vägrar säljaren så kommer det inte vara värt det i tid och pengar att driva saken civilrättsligt i tingsrätten. Visst säljaren ljög eller visste inte, men vagnen skulle också granskats av köparen. Nu skickade du ngn som inte visste ngt om vagnar, men han godtog åt dig hur vagnen såg ut. Håller tummarna att säljaren tar tillbaka vagnen, men annars hade jag tänkt att jag lätt mig ngt och gått vidare. Finns tyvärr många skojare på Blocket.

• silhuett

Vad tråkigt  Skrikandes Men du kan absolut sälja den vidare billigt om du inte kan häva köpet, finns många som pysslar med att sy ny klädsel till gamla vagnar!

• Ei saa peittää

Ångerrätt gäller inte privatpersoner, så du har ingen rätt att häva köpet. Dessutom så har du brustit i din undersökningsplikt. Sälj vagnen vidare.

Må ikke tildekkes
  • Näckrosen

Jo, visst kan man häva köpet om varan inte överrensstämmer med vad som avtalats! Säljaren är skyldig att återta eller åtgärda felet. Men som någon skrev, gör hon/han inte det frivilligt blir processen i tingsrätten säkerligen lång och dyr. Börja med att kontakta säljaren och säg att du vill häva köpet.

(Har din svåger haft den stått ett tag så den kan ha möglat efter att han hämtat den? Du måste vara säker på att felet uppstått innan varan såldes)

• Radhuspinglan

Jag skulle nog ha blivit skeptisk om någon skriver "mögelfri". Det har jag aldrig sett i någon annons.

• Ei saa peittää
    Näckrosen skrev 2014-04-27 09:30:23 följande:
    Jo, visst kan man häva köpet om varan inte överrensstämmer med vad som avtalats! Säljaren är skyldig att återta eller åtgärda felet. Men som någon skrev, gör hon/han inte det frivilligt blir processen i tingsrätten säkerligen lång och dyr. Börja med att kontakta säljaren och säg att du vill häva köpet.
    (Har din svåger haft den stått ett tag så den kan ha möglat efter att han hämtat den? Du måste vara säker på att felet uppstått innan varan såldes)
    Det stämmer inte riktigt, varan måste vara i väsentligt sämre skick än man kan förutsätta med ledning av priset. Dessuotom är köparens undersökningsplikt långtgående så för TS fall så är det rätt kört eftersom mögelfläckarna är sånt man upptäcker vid en okulär besiktning.
    Köplagen är inte tvingande, säljaren har alltså ingen skyldighet att återta varan! 

Konsumenköplagen
    Må ikke tildekkes
  • levainuet

Min svåger har förvarat den i sitt vardagsrum i 4 veckor, eftersom han hade påsklov först nu.
    Man ser även att det är gamla prickar och inget som uppkommit nu.

Säljaren vägrar ta tillbaka vagnen och påstår att det är min svåger som gjord detta.

Varken min man eller svåger såg prickarna, förrän jag pekade och visade. Dessutom var tyget veckat precis där.

Så säljaren kanske har missat det bara och inte lurats med flit.

• Naranjos
    Ei saa peittää skrev 2014-04-27 09:43:45 följande:
    Det stämmer inte riktigt, varan måste vara i väsentligt sämre skick än man kan förutsätta med ledning av priset. Dessuotom är köparens undersökningsplikt långtgående så för TS fall så är det rätt kört eftersom mögelfläckarna är sånt man upptäcker vid en okulär besiktning.
    Köplagen är inte tvingande, säljaren har alltså ingen skyldighet att återta varan! 

Konsumenköplagen
    Det där stämmer inte riktigt... Vid avtal mellan två privatpersoner gäller för det första inte konsumentköplagen. Däremot gäller köplagen och den är som du säger inte tvingande - den är dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort.
    Finns däremot inget avtalat om att köplagen INTE skall gälla, så gäller den fullt ut.

Köparen har helt riktigt undersökningsplikt och man kan anta att lagen anser att ombudet har fullmakt att godkänna varan. Underlåtenhet att undersöka innebär dock inte per automatik att säljaren går skadeslös och att köparen får stå sitt kast om säljaren anses varit bedräglig. I det här fallet ljugit om dels åldern på varan och avsaknaden av mögel.
    Mögel kan anses vara ett så stort fel att en domstol skulle ge köparen rätt att häva köpet. Däremot anser jag att det förmodligen blir svårt att få rätt om man inte vill stämma säljaren. Som bekant räcker det inte med att "ha rätt" - man måste "få rätt" också och det blir nog bekymmersamt. Man kan iofs göra en polisanmälan och meddela säljaren detta och ta det därifrån.

§39. 

Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Köparen får inte häva köpet på grund av felet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet, eller efter den tid för avhjälpande eller omleverans som kan följa av 37 §, meddelar säljaren att han häver köpet. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

• Vickan I

Finns dock inget att polisanmäla. Det är civilrättsligt och inget som polisen utreder. En polisanmälan skulle bara läggas ner direkt utan rubricering.

• levainuet

Var till barnvagnsbutiken här i stan idag. Och hon hjälpte mig att hitta märkningen, den var gömt under tygkorgen.

Det stod 050324.

Säljaren sa att den var ca 3 år då jag frågade om tillverkningsår.

Är arg på mig själv som låtit mig luras, men jag har frågat folk på massor av annonser tidigare och alltid fått veta rätt år.

Det är underbart 2500:-  för en 9 år gammal vagn med svartmögel.

Fan för falska människor.

• Solei69

Reklamera vagnen och begär att säljaren tar tillbaka den alternativt betalar för en sanering av det skadade tyget och prisavdrag pga. att vagnen är mögelskadad samt äldre än vad säljaren sagt.

Om en säljare gör en utfästelse, dvs. som i det här fallet säger att varan inte är möglig, så föreligger fel om det senare visar sig att det säljaren lovat inte stämmer. Säljaren skall pga sin utfästelse bevisa att felet inte fanns innan köpet.

Dessutom om varan skiljer sig väsentligt från vad säljaren utfäst vad gäller skick och ålder på vagnen så kan det också anses som fel i varan om det är av väsentlig betydelse för köparen.

KöpL

19 §

Även om varan har sålts i ”befintligt skick” eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
    1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet,  eller 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
    21 §
    Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare.
    Uppkommer en försämring av varan efter det att risken har gått över på köparen, skall varan anses felaktig, om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott.  Detsamma gäller om säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varans användbarhet eller andra egenskaper och försämringen avser en egenskap som omfattas av utfästelsen.
  • Naranjos
    Vickan I skrev 2014-04-28 06:34:06 följande:
    Finns dock inget att polisanmäla. Det är civilrättsligt och inget som polisen utreder. En polisanmälan skulle bara läggas ner direkt utan rubricering.
    Jodå, man kan anmäla säljaren för bedrägeri. Det går alldeles utmärk. Att det förmodligen inte leder till något är en annan femma.
Svar på tråden Rätt att häva köp av privatperson?