Förstår verkligen era tankar och oro för barnen, och instämmer i att det tyvärr finns väldigt många oseriösa och vinstdrivande organisationer där barnens bästa inte sätts i fokus.
Det är dock verkligen inte min personliga erfarenhet med den här organisationen varför jag också valde just det här barnhemmet att åka till, och jag tycker att jag fick bekräftat, efter att med egna ögon sett hur de arbetar och vart de har sina prioriteringar, att jag gjort ett bra val - därav min rekommendation.
På samma sätt tycker jag att varje individ själv ska ta reda på så mycket information som möjligt både om volontärarbete allmänt och när det hjälper vs. stjälper, samt om den organisation de funderar på att åka med innan de fattar ett beslut. Detta är jätteviktigt och kan inte betonas nog! Det är även vad jag själv gjorde innan jag valde denna och med åren som jag följt dem har min övertygelse om att de har barnens bästa i åtanke kontinuerligt förstärkts.
För att svara på de teman som nämndes som oroande ovan:
Jag vet att många organisationer tar ca 5000 - 12.000kr per vecka från volontärer och tjänar mkt på dem. Jag betalade endast 500kr/vecka för mat och logi, samt stod såklart för mina personliga utgifter och resekostnader. Den här organisationen är väldigt liten, inte vinstdrivande och pengarna går via ett 90-konto som kontrolleras av svensk insamlingskontroll. Alla svenskar som hjälper till både i Sverige och i Kenya gör det frivilligt utan någon form av lön. Det är bara den kenyanska personalen som är anställda vid barnhemmet som får lön.
I Kenya pratar man engelska som officiellt språk, tillsammans med kiswahili. Därför kan barnen och volontärerna kommunicera fullt ut och volontärerna blir inte bara åskådare.
För att få åka som volontär måste man genomgå en urvalsprocess där oseriösa sökande faller bort. Krav ställs på att man ska stanna längre än 2 månader just för att inte bli en turist och jag vet att många som har sökt om att åka kortare perioder har nekats just eftersom det inte anses vara bra för barnen med så många människor som kommer och går.
De flesta stannar mellan 3 - 6 månader och återvänder flera gånger därefter samt planerar att fortsätta med detta även framöver. Detta innebär en relativt liten omsättning volontärer och vår huvudsakliga uppgift är att delta i barnens vardag, hjälpa med eventuella pågående projekt där man inte har råd att anställa folk för uppgiften, och framförallt "se" barnen, ge dem uppmärksamhet, krama dem, leka med dem, organisera någon utflykt ibland, ge dem av sin tid, finnas till för dem och ge dem möjlighet att faktiskt vara de barn som de är. Detta är något som den lokala personalen sällan hinner göra pga. sin redan stora arbetsbörda, men något som stärker barnens självkänsla oerhört mycket.
Min personliga erfarenhet är att de som är engagerade har lärt känna varandra och barnen väldigt väl under åren. Majoriteten av volontärerna har varit med under många år genom återkommande besök på barnhemmet samt genom olika former av engagemang i Sverige, jag har blivit en av dem just pga. min positiva erfarenhet av verksamheten och kärlek till barnen. Relationerna som barnen har skapat till dessa personer betyder väldigt mycket för båda parter och fortsätter genom brevväxling även efter att en volontär åkt hem. Banden som skapas kan självklart inte jämföras med en anknytningsrelation till en förälder, men är än dock otroligt värdefulla för barnen då kärleken räcker långt och bara vetskapen om att det finns någon som tänker på dem och bryr sig om dem i viss mån fungerar som en kompensationsmekanism.
Utan grundarnas och volontärernas engagemang hade barnen idag levt på gatan, sålts, utsatts för olika former av våld, dött i sjukdomar osv. Idag bor de istället tryggt, går i skola, får leka, får sjukvård om de blir sjuka, och har en framtid att glädjas för. Så självklart bidrar volontärverksamheten till att möjliggöra barnhemmets existens, men det bidrar inte till något överflöd av pengar som någon individ kan dra nytta av.
Det kan tilläggas att grundaren själv, som är huvudansvarig för barnen, är en kenyansk kvinna (född och uppvuxen på platsen där barnhemmet nu står och har därmed en kenyansk kulturell bakgrund samt förstår barnens och lokalsamhällets behov) som har bott i Sverige i många år och som arbetar som vårdbiträde. Jag lärde känna henne, och besökte henne i hennes hem, i samband med att jag innan min första volontärresa ville försäkra mig om att verksamheten var seriös. Efter att ha sett hur hon bor har jag fått uppfattningen att hon har gett upp väldigt mycket av sitt eget liv och sin hälsa för att bygga upp barnhemmet, hon lever nämligen själv extremt minimalt och jobbar dubbla jobb trots sin ålder för att kunna sponsra barnhemsverksamheten.
Att se och uppleva allt detta personligen har gjort att jag fått stort förtroende för den här organisationen och dess verksamhet . Med det sagt så tycker jag att det är otroligt viktigt att vara uppmärksam och försiktig när man väljer vilken organisation man vill stödja, och precis som jag själv gjorde innan min resa så uppmuntrar jag alla som funderar på volontärarbete att söka så mycket information om verksamheten som möjligt i förväg, ifrågasätt syftet, kontrollera ekonomin, ta kontakt med personerna som är engagerade och ställ alla frågor, prata med tidigare volontärer samt jämför med andra organisationer. Det finns många aspekter att ta hänsyn till och många frågor som behöver besvaras innan man tar ställning.
Volontärarbete kan vara katastrofalt när det görs av fel anledningar och på girigt sätt, både för volontären och människorna han/hon åker för att hjälpa. Men när volontärarbete görs rätt och utgår från behoven på plats utan att underminera den lokala verksamheten så kan det bli ett fantastiskt, livslångt utbyte för både lokalbefolkningen och volontären. Mitt råd är därför att aldrig åka på en sådan här resa med en organisation som inte känns helt 120% rätt i samtliga avseenden!
/Mari