• Anonym (Ida)

Det här med kroppsform

Jag försöker bygga upp en ny garderob och försöker följa tips/trix som man hittar på internet, en del av dem baseras på kroppsformen, t.ex "om du har den formen så är inte ditt och datt smickrande". Jag är dålig på att själv se vad som passar mig och inte, jag är van vid att plocka upp stora, löst sittande kläder men nu, som sagt, vill jag se lite bättre ut. 

Hur som, till saken: Jag förstår inte vilken kroppsform jag har. Mina axlar är definitivt bredare än mina höfter och lår om jag tittar direkt framifrån, jag har små bröst och jag har en synlig midja. Jag har större storlek nedtill pga att min häck är den största fettbäraren. Eftersom jag har större storlek i byxor än i tröjor så säger en del tester att jag har päronform, men om jag ser på bilder på google så känns det som om jag inte är bred nog nedtill.

Det vore ju trevligt att kunna ta del av tips även för kroppsformen när jag ska hitta bra basplagg, men just nu känns det nästan som om jag får skita i det.

Hur skulle ni ha gjort? Eller har ni några egna tips? Lite vilse just nu.

//Ida

• Svar på tråden Det här med kroppsform
  • Anonym (Ida)

Ingen?

• Aimee68

Timglas figur kanske? ☺️

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Anonym (Ida)

Kanske ska klargöra att mina höfter är inte så breda, det är, som jag skrev, det faktum att jag har mer fett nedtill som gör att jag har större storlek nedtill. Det syns alltså inte framifrån, speciellt inte eftersom jag har breda axlar.

Bystmått: 82
    Midjemått: 69
    Stuss: 97

Ska jag skita helt i tipsen för päronform? De flesta verkar handla om att göra så att axlarna ser bredare ut, men det behöver jag ju inte.

• Anonym (Ida)
    Aimee68 skrev 2014-04-27 21:20:47 följande:
    Timglas figur kanske?
    Jag vet inte, det verkar vara bysten och höfterna de går på, men det kanske är bättre att följa råd för timglasfigur iaf när det gäller toppar och klänningar på grund av att jag har breda axlar?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (känner igen) skrev 2014-04-27 21:47:45 följande:
    kolla här, de tipsen funkar för mig, jag är ett timglas.
    www.cellbes.se/kundtjanst-formguide-10893
    Tack för länken, ska kolla ifall jag kan ta tips därifrån också :)
  • Anonym (...)

Nej det låter inte som timglas. Måtten säger päron, men du verkar ha rätt rak kropp som du beskriver det, med en putrumpa? Man fokuserar nog oftast på formen framifrån, och då är du kanske en pelare (rak), glasstrut (typ som n triangel, bred upp till alltså) eller liknande. Trinny och Susanna har massa såna kroppsformer de pratar om. googla och kolla :) 

• Anonym (Ida)
    Anonym (...) skrev 2014-04-27 22:33:41 följande:
    Nej det låter inte som timglas. Måtten säger päron, men du verkar ha rätt rak kropp som du beskriver det, med en putrumpa? Man fokuserar nog oftast på formen framifrån, och då är du kanske en pelare (rak), glasstrut (typ som n triangel, bred upp till alltså) eller liknande. Trinny och Susanna har massa såna kroppsformer de pratar om. googla och kolla :) 
    Tack för tipset, ska kolla upp det :)

Det är nog en putrumpa jag har, rumpan syns inte framifrån men i profil så ser den lite för stor ut för min kropp. Eftersom att jag ser min midja så är jag osäker på pelare/rektangel, fast annars är jag nog närmast det (iaf framifrån). Mina revbens bredd är i princip samma som bredden på mina höfter, det är bara omkretsen som skiljer. 
  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (Ida) skrev 2014-04-27 21:27:57 följande:
    Kanske ska klargöra att mina höfter är inte så breda, det är, som jag skrev, det faktum att jag har mer fett nedtill som gör att jag har större storlek nedtill. Det syns alltså inte framifrån, speciellt inte eftersom jag har breda axlar.

Bystmått: 82
    Midjemått: 69
    Stuss: 97

Ska jag skita helt i tipsen för päronform? De flesta verkar handla om att göra så att axlarna ser bredare ut, men det behöver jag ju inte.
    Ungefär samma mått som jag då . Jag har också undrat över vilken kroppsform jag har och tänkt samma som du. Jag träffade en stylist för ett par år sedan som sa att jag skulle ha tighta byxor eller möjligen en liiten boot cut, och att jag passar i pennkjolar/pennklänningar.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2014-04-28 08:30:51 följande:
    Ungefär samma mått som jag då smile1.gif . Jag har också undrat över vilken kroppsform jag har och tänkt samma som du. Jag träffade en stylist för ett par år sedan som sa att jag skulle ha tighta byxor eller möjligen en liiten boot cut, och att jag passar i pennkjolar/pennklänningar.
    Tack för tipset :) Jag har svårt att se mig själv i en pennkjol men man kan ju prova i affären och se hur det ser ut. Boot cut byxor tror jag skulle se okej ut. Jag får nog ta en tur till JC och se om jag hittar några bra jeans.
Svar på tråden Det här med kroppsform