• Anonym (fjäril)

Fler som vill hoppa av ekorrhjulet och karriären?

Mitt liv känns tomt och innehållslöst. Egentligen inte mitt liv, utan mitt jobb! Va det så här det skulle sluta, 8-18 på ett trist kontor, vända papper från morgon till kväll???!! Och hur ofta träffar jag familjen??? Det som är viktigast för mig?? Jo, när jag kommer hem vid kl 19.30 efter alla försenade tåg....

Jag tycker inte att detta är livet!! Jag har pluggat 3 år på högskolan, har ett bra jobb som är ok betalt, men det känns som att jag faktiskt försakar det viktigaste i mitt liv: jag har aldrig ork eller tid för det som betyder mest för mig!! Nämligen familj, vänner och mitt eget liv.
    Jag vill byta liv!! Till något där jag får mer kvalitetstid över.... Men hur göra? Borde man ta ett mindre kvalificerat jobb för att få jobba närmare hemmet?
    Hur har ni andra löst det som haft "karriär" ( eller vad man ska kalla det)?
  • Svar på tråden Fler som vill hoppa av ekorrhjulet och karriären?
  • Anonym (Kliv av)

Hoppade av ekorrhjulet för några år sen. Jobbar dubbelt så mkt nu men träffar barnen dubbelt så mkt också, jobbar med drömmen istället för ett måste jobb. Det går, planera bara och prioritera om.

• Anonym (Rox)

Jag lekte med tanken men förstod att jag inte skulle vara nöjd med den tillvaron en längre tid. Samt att jag inte kan tänka mig att gå ner i lön såpass mycket som jag skulle behöva göra då. Kompromissen blev att starta eget, visserligen samma arbetsmängd men desto roligare. Mer motiverande när jag är den som tjänar mest pengar och inte koncernledningoch aktieägare.

• Anonym (fjäril)

Tack! Inlägg 1: har du startat eget?

Jo, troligen gå ner i arbetstid, men ofta känner jag en meningslöshet i själva arbetsuppgifterna. Jag jobbar med administration, och mycket av "resultatet" syns långt senare och är "abstrakt".... Ingen cred här och nu på något sätt.... Svårt att förklara! Och ofta tänker jag; jaha, va detta drömmen verkligen?? Möten från morgon till kväll, stress och mil ifrån det som är viktigast i mitt liv.....

• Anonym (Hemmafru)

Jag valde att hoppa av och blir nu försörjd av min man som tjänar dubbelt så mycket och har råd att försörja oss.
    Har sparkonto + pension och försäkring så det är ingen kvinnofälla här inte! :)
    Är supernöjd. Min man tycker om att ta hand om mig och vi lever gott.
    Jag ägnar min tid åt min hobby, sen så tror jag inte alla människor är skapta för att jobba så mycket som vi gör idag.
    Jag är mer en traditionell typ av kvinna som tycker om att ta hand om hemmet (även fast vi har städerska), tycker om att fixa och göra det vackert och mysigt, inreda och ta hand om mig själv.
    Är feminint lagd så jag behöver mycket lugn och ro, klarar inte av stress och att ta hand om allting själv.
    Alla bör göra som de vill men jag rekommenderar att hoppa av om det inte får dig att må bra!

• Radhuspinglan

Visst är det härligt att komma till den insikten. Nu gäller det bara att göra slag i sak! Du lär INTE ångra dig.

• Triemer

Ja och jag gjorde slag i saken. Är hemmafru och trivs bättre än någonsin, ekonomin har jag såklart sett till att trygga upp om vi skulle skilja oss. Skulle ta samma beslut idag tio år senare.

• Challe

Jag har varit hemmafru i omgångar och har inte trivts i längden, behöver något mer stimulerande. Vi har alltid städerska, även då när jag har varit hemma. Nu är jag mammaledig men längtar efter jobbet igen. Om ni har råd kan du ju ta ett par månader-halvår som hemmafru och fundera på vad du skulle vilja göra. Har du ett supertrist jobb som du inte ser poängen med så hjälper det ju inte att gå ned i tid, det kommer vara  lika tråkigt ändå

• Anonym (man)

synd att man som man inte kan ta alternativet hemmafru :(

min lösning kommer istället bli att starta eget. mer jobb kanske, men inget ekorrhjul. 

• Polly74

Jaa, jag funderar på att hoppa av ganska ofta när stressen blir för stor. Men jag gillar mitt jobb och vet inte hur jag skulle klara mig ekonomiskt utan full lön...

• Anonym (fjäril)

Intressanta tips, tack!

Killen tjänar nog strax över medelinkomst. Vet ej om vi skulle klara oss om bara en jobbar, men det beror nog på utgifterna egentligen...dem kan man ju dra ner på.

Jag tycker dagens arbetsliv öht är konstigt. Visst lever vi längre idag, men detta med att man aldrig hinner se varandra som familj.... Vad är meningen liksom.... Ska man inte få ut mer av livet?? Alla drömmar man haft....begravs i alla övertidstimmar och resor....

Jag skulle kunna ta en lägre kvalificerat arbete närmare hemmet... Och kunna cykla hem tur och retur.... Men tänk om jag blir uttråkad??? Och utbildningen går till spillo....??

• Anonym (fjäril)
    Anonym (man) skrev 2014-04-27 21:25:53 följande:
    synd att man som man inte kan ta alternativet hemmafru :(

min lösning kommer istället bli att starta eget. mer jobb kanske, men inget ekorrhjul. 
    Man kanske kan dela så att båda får vara hemma på deltid.... Dela upp det på något sätt... Självklart borde även män kunna ha det valet egentligen. 
  • sweet365

Vad tror du att du kommer se tillbaka på med mest glädje som gammal- att du spenderade ditt liv på meningslös karriär eller på dina relationer? Du vet nog svaret själv.

Googla "downshifting", "minimalisterna", peel it off, hemmaföräldrars nätverk... finns massa tips och inspiration! För min del kan jag säga att vi som par är lyckligare nu, har mer tid och ork för varandra och barnen, barnen slipper stooooora stressiga bsrngrupper, vi LEVER. pengar kan inte köpa liv. Man måste inte ha alla materiella saker vi kompenserar själsloga olyckan med. Vi lever gott, äter nästan bara ekologiskt från grunden, köper det mesta i klädväg 2nd hand (slipper både gifter och besparar miljön!), återanvänder, har inte massa dyra abonnemang.. men trots att vi lever på en lön har vi sparat så vi kunnat resa ex...

Mitt tips är: gör en lista över vad som är viktigast i livet FÖR DEJ. för oss var tid, närvaro, samvaro viktigast. Tid med barnen deras korta barndom. Jag har extremt svårt att tro att man ångrar den prioriteringen?! Samhället är uppbyggt att få folk tro att man måste ha två löner, konsumera, betala skatt och låta staten fostra kidsen (fskl från ett, gärna heltid trots att mamma är föräldraledig med syskon osv) sjukt. Det finns miljonyald människor som lever på någon krona om dagen! Rätt säker på att man klarar sej på en lön här, men man får ha lite prioriteringar och sina värderingar rätt.

Lycka till ts. Känns det inte lockande att vara hemma heltid/deltid ihop med din partner så finns det massa volontärjobb osv att fylla sin tid med!

• Challe

Att du försakar din utbildning tycker inte jag du ska oroa dig för. Kunskap och erfarenhet kan ingen ta ifrån dig. Vad hade du tänkt dig för lägre klassificerat jobb? Kassatant kanske inte är jättespännande, men då kanske du har mer tid att göra spännande och utmanande saker på fritiden. Börja någon ny sport eller hobby med dina barn om du har några tex.

• GrönaDruvan

Jag har börjat sakta att försöka komma bort från den här hetsen med att jobba, tjäna dåligt, passa tider, stress, måsten...

Jag gillar att jobba, men jag vill bestämma själv när jag vill jobba!

Jag har som mål att inom 5 år tjäna 50.000-150.000 i månaden, gärna mer, och jag vet att jag kommer göra det.

Visst blir det mkt jobb i början och mycket gratis timmar, men det kommer vara så värt det.

Jag vill kunna vara ledig när jag vill, umgås med familjen och njuta av livet.

Jag sätter små delmål, och det funkar bra!

• Anonym (Min dröm)

Jag var inne i ett ekorrhjul förra hösten 2013 och då var allt jobbigt och jag mådde dåligt sökte nytt jobb för att fly och hade innan påtalat att vi behövde fler folk och skissat på en annons och min kollega fixade så den kom ut och den släpptes lagom tills jag slutade och jag började nya jobbet trivdes inte alls, så efter 1,5 mån så kontaktade jag min chef på förra arbetsplatsen som ville ha mig tillbaks och frågade om denna tjänst jag själv skapat var ledig och den var det fortfarande så jag fick tjänsten min drömtjänst som jag själv utformat och det känns som en saga och nu känns det inte som ett ekorrhjul jag får göra det som jag vill och har drömt om och i samma veva fick maken sitt drömjobb och han har 10 min till jobbet om ett par veckor, om jag inte slutat min hemska tjänst då hade min nya tjänst inte funnits tillfälligheter ibland eller tur eller vad säger man ? Sök nytt jobb TS det kan komma ut nåt bra av det.

• AFL
    Anonym (Min dröm) skrev 2014-05-01 18:51:47 följande:
    Jag var inne i ett ekorrhjul förra hösten 2013 och då var allt jobbigt och jag mådde dåligt sökte nytt jobb för att fly och hade innan påtalat att vi behövde fler folk och skissat på en annons och min kollega fixade så den kom ut och den släpptes lagom tills jag slutade och jag började nya jobbet trivdes inte alls, så efter 1,5 mån så kontaktade jag min chef på förra arbetsplatsen som ville ha mig tillbaks och frågade om denna tjänst jag själv skapat var ledig och den var det fortfarande så jag fick tjänsten min drömtjänst som jag själv utformat och det känns som en saga och nu känns det inte som ett ekorrhjul jag får göra det som jag vill och har drömt om och i samma veva fick maken sitt drömjobb och han har 10 min till jobbet om ett par veckor, om jag inte slutat min hemska tjänst då hade min nya tjänst inte funnits tillfälligheter ibland eller tur eller vad säger man ? Sök nytt jobb TS det kan komma ut nåt bra av det.
        .   Detta kallas för en punkt. Den är bra, pröva att använda den nån gång vetja.
  • Anonym (Min dröm)

Men förlåt AFL här på FL får man ju inte göra fel utan man skall vara perfekt

• Katniss

Ja så trött på all hets kring tider, deadlines osv.

Tidigare levt för att jobba. Till slut sa kroppen ifrån.
    Sa ifrån att fortsätta jobba jämt så blev jag istället trakasserad av chefen som kom med pikar om att jag jobbade halvtid, var lat, klämde där jag hade ont osv.

För då jobbade jag bara 40 timmar i veckan.
    Nä sa upp mig utan ha nytt jobb fick helt enkelt nog.

Drömmen är att kunna starta eget och inte ha en chef flåsande i nacken hela tiden.
    Behöver viss utbildning för att jobba med min dröm och så fort jag får nytt jobb ska jag börja spara till detta.

Prova att byta jobb närmare hemmet vad det än må vara.
    Byt bransch helt ett tag. 

Våga prova!

Svar på tråden Fler som vill hoppa av ekorrhjulet och karriären?