• FruFilidutt

Plötslig smärta i fingret? (bild)

Förut idag så fick jag plötsligt ont (skarp stickande smärta) i vänster pekfinger och när jag tittade så var det som en blå bula över mellanleden. Det såg nästan lite ut som en svullen blodådra. Det gjorde ont när jag tryckte på och strax efter råkade jag slå i fingret och #@$%& vad ont det gjorde!
    Efter det började det bli mer rött istället och bulan lade sig samtidigt som det gjorde mindre ont.
    Nu är det väldigt rött över leden och är ömt när jag trycker där. Ingen större svullnad och känns inte varmt.
    Vad ÄR detta?? Någon som tror sig veta eller har någon gissning?
    Har googlat utan resultat.

Här är en bild på hur det ser ut just nu (ca 5 timmar efter "start"):
    i.imgur.com/YsDZES5.jpg

• Svar på tråden Plötslig smärta i fingret? (bild)
  • Anonym (c)

Jag hade nåt liknande nån gång och antog att det var ett blåmärke, skitstörigt när det sitter på ett sånt ställe. Gör ju ont varje gång man rör fingret.

• Anonym (lilletrille)

Liten blodpropp?

• sär skriven

Hade en kollega en gång i tiden som fick såna där. Det liksom poppade till och sen kom en svullnad. På henne var det blodkärl som spontanbrast. Inget farligt men obehagligt och smärtsamt.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (bangpoff)

Min pappa smällde ett blodkärl i fingret en gång, det bara sprack spontant - POPP!

Såg dock 7 resor värre ut än din bild, han finger blev alldeles tjockt, varmt och rödblålila typ... Huvva!

• FruFilidutt

Trodde blodpropp eller blodkärl som spontanbrustit först men kände inte att det stämde riktigt men det kanske är så ändå?

Känslan var inte "popp" utan mer att det högg till som att något bet mig (men det är inget bett vad jag kan se).

• FruFilidutt

Det gör inte ont när jag rör fingret heller, känns som lite stelt i huden bara när jag böjer fingret och huden sträcks ut.

• Solli

Har haft detta i många år till och från. Jag vet vad detta är men tvivlar på att någon skulle tro mig utan att jag talar vem/vad jag är. Men du skall veta att det är ofarligt.

• Anonym (?)
    Solli skrev 2020-03-23 19:58:46 följande:

Har haft detta i många år till och från. Jag vet vad detta är men tvivlar på att någon skulle tro mig utan att jag talar vem/vad jag är. Men du skall veta att det är ofarligt.

Även om ingen skulle tro dig, varför inte berätta? Nu väcker du bara frågetecken
  • Jennyped

Jag har haft exakt lika dant med samma symtom. Hände senast i dag. Innan det va det nog ett år eller så sedan det siste hände. Höger ringdinger vid mellan leden. Högg till och sen gjorde det sjukt ont. Kollar på det så är där helt plötsligt en väldigt synlig ådra som ser tjock ut som slingrar sig runt utsidan av leden mot långfingret. Fingret liksom bular ut där så svullen ådran e. 

Solli tråkigt duvunge vill dela med dig av vad du tror det är. Det är ju lite det tråden handlar om. många år sedan tråden startades så tydligen är det fortfarande något som vi undrar över. 

någon annna som har en aning? Se bild för att se hur det ser ut på mig. Inte rött än, och minns inte det blivit det dem andre gångerna heller.

• Anonym (B)

Med tanke på din fetma tror jag det är en blodpropp. Du måste börja ta hand om dig själv!  Det kan gå illa

• Jennyped
    Anonym (B) skrev 2023-08-19 14:37:31 följande:

Med tanke på din fetma tror jag det är en blodpropp. Du måste börja ta hand om dig själv!  Det kan gå illa

Ursäkta? så för att jag har runda fingrar så tycker du jag har fetma. Bra du e så duktig. Spelar ingen roll om det hade varit så. Men du e ju ingen trevlig människa. Nä är det inte så att jag har fetma. Jag e inte pinne smal men inte fet?.. skärp dig.
  • Anonym (B)
    Jennyped skrev 2023-08-19 14:46:43 följande:
    Ursäkta? så för att jag har runda fingrar så tycker du jag har fetma. Bra du e så duktig. Spelar ingen roll om det hade varit så. Men du e ju ingen trevlig människa. Nä är det inte så att jag har fetma. Jag e inte pinne smal men inte fet?.. skärp dig.
    Om fingrarna är konformade har man garanterat fetma och inte bara ?inte pinne smal?, du menar för övrigt kanske pinnsmal? Det är ett ord, inte två.
  • Jennyped
    Anonym (B) skrev 2023-08-21 18:38:16 följande:
    Om fingrarna är konformade har man garanterat fetma och inte bara ?inte pinne smal?, du menar för övrigt kanske pinnsmal? Det är ett ord, inte två.

Du är allt en viktigpetter du? men det e bra du e så duktig. Inte blodpropp som du nu så fint menade det va på grund av fetma? inte fetman heller. 

inte för att hjälpa dig då du bara kommenterar för att provocera men för er som genuint undrar och möjligtvis sitter i samma sits en dag. 

på mig va detta en inflammation i blodkärlet, jag utreds nu för en led sjukdom som orsakar inflammation främst i händer och fötter. Där kan även inflammationen stundvis flytta sig till kärl. 

Svar på tråden Plötslig smärta i fingret? (bild)