• Anonym (barnmamma)

vad är barnår?

Läste någonstans om barnår och att man kan ansöka om det. Hur då? Kan man överföra barn år till den andra föräldern? I det orangea stod det Barnår 105 000 kr. Hur bestäms summan och är det räknat på 1 barn? Kan man få pengar för "barnår" för ett till barn? Om ens barn är 3 år, är det då för sent att ansöka om barnår från Pensionsmyndigheten? Varför får man barnår/pengar för att man varit hemma med barn? Kan man bara ta ut barnår vid pension? Räknas det i så fall in i den totala summan för pensionen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-28 01:14
    * i det orangea kuvertet.....ska det stå.

• Svar på tråden vad är barnår?
  • Fidelisen

Barnår tillfaller per automatik den förälder som tjänar minst under det år du eller din respektive är föräldraledig. Vill man att barnåren ska tillfalla den andre får man ansöka om detta och då gäller det innehavande år, ansökan ska vara inne senast 31/1 det år anmälan gäller. 
    Barnår ansöker du inte om som så, det är någonting du får av att vara hemma föräldraledig och du kan få det för de första fyra åren i barnets liv och för ett barn åt gången. 
    För att du sedan ska få tillgodoräkna dig för barnåren så måste du, innan du är 70 år, ha jobbat minst 5 år och per år tjänat minst 2 inkomstbasbelopp. 

www.pensionsmyndigheten.se/SaBeraknarViPensionsratterForBarnar.html

• Fidelisen

Summan av barnåren räknas in i din totala allmänna pension, din totala pensionsbesparing som sedan används för beräkning av din inkomstpension när du går i pension. 

• Anonym (barnmamma)
    Fidelisen skrev 2014-04-28 09:38:51 följande:
    Summan av barnåren räknas in i din totala allmänna pension, din totala pensionsbesparing som sedan används för beräkning av din inkomstpension när du går i pension. 
    Tack för svar! 

Jobbat mer än 5 år har jag redan gjort. Och hyfsad inkomst har jag också haft. Så det är inga bekymmer. 
    Jag har haft bättre inkomst än min man som nu har blivit tilldelad barnåret/åren(?). Eftersom JAG är den som har varit hemma med barnet och kommer även vara det med det nyfödda så vill jag ansöka om flyttning av barnår till mig. Egoistiskt kanske. Men jag tycker inte det är mer än rätt. 

Men de pengarna som syns på pappret i det orangea kuvertet vad är det för pengar? Summan är ca 105000 kr. Är det beräknat på det första barnet som idag är 3 år? När räknas barnåret för min nyfödda in i pensionen då? 

Nu tänkte jag ansöka om flyttning av barnår mellan oss föräldrar och det kan man ju göra senast 31/1 efter det året som det gäller. Alltså om jag var hemma med 3-åringen under större delen av 2012, är det då försent att önska förflyttning av barnåret? Ansökan kan jag göra nu för mitt nyfödda i alla fall. Eller?

Förlåt men det är otydligt den där informationen som finns på Pensionsmy....hemsida. Därför vill jag få det klargjort och förstå. 
  • Fidelisen
    Anonym (barnmamma) skrev 2014-04-28 11:50:11 följande:
    Tack för svar! 

Jobbat mer än 5 år har jag redan gjort. Och hyfsad inkomst har jag också haft. Så det är inga bekymmer. 
    Jag har haft bättre inkomst än min man som nu har blivit tilldelad barnåret/åren(?). Eftersom JAG är den som har varit hemma med barnet och kommer även vara det med det nyfödda så vill jag ansöka om flyttning av barnår till mig. Egoistiskt kanske. Men jag tycker inte det är mer än rätt. 

Men de pengarna som syns på pappret i det orangea kuvertet vad är det för pengar? Summan är ca 105000 kr. Är det beräknat på det första barnet som idag är 3 år? När räknas barnåret för min nyfödda in i pensionen då? 

Nu tänkte jag ansöka om flyttning av barnår mellan oss föräldrar och det kan man ju göra senast 31/1 efter det året som det gäller. Alltså om jag var hemma med 3-åringen under större delen av 2012, är det då försent att önska förflyttning av barnåret? Ansökan kan jag göra nu för mitt nyfödda i alla fall. Eller?

Förlåt men det är otydligt den där informationen som finns på Pensionsmy....hemsida. Därför vill jag få det klargjort och förstå. 
    Summan i orange kuvertet för barnår är säkert för det första barnet isf, om du bara har ett till barn dvs. 

Det bästa du kan göra är att ringa och prata med kundtjänst, där kan de besvara dina frågor på ett bra sätt och du har möjlighet att ställa följdfrågor. De kan även se vem som har fått vilka barnår osv. 
    Jobbar själv där, men är föräldraledig just nu
    Då jag inte kan se hur barnåren är fördelade eller dina uppgifter känner jag mig lite "blind" så att säga. 

0771 - 776 776 
    Sällan några längre köer. 
  • Anonym (barnmamma)
    Fidelisen skrev 2014-04-28 11:59:11 följande:
    Summan i orange kuvertet för barnår är säkert för det första barnet isf, om du bara har ett till barn dvs. 

Det bästa du kan göra är att ringa och prata med kundtjänst, där kan de besvara dina frågor på ett bra sätt och du har möjlighet att ställa följdfrågor. De kan även se vem som har fått vilka barnår osv. 
    Jobbar själv där, men är föräldraledig just nu smile2.gif
    Då jag inte kan se hur barnåren är fördelade eller dina uppgifter känner jag mig lite "blind" så att säga. 

0771 - 776 776 
    Sällan några längre köer. 
    Jaha! Men vilken tur då att jag stötte på just dig! Skrattande

Tycker du 105000 kr är en rimlig summa för 1 barnår? 
    Första barnet är fött 2011 och jag var hemma ca 1,5.
    Andra barnet föddes för 6 månader sedan och jag kommer förmodligen vara hemma 1,5 år igen. 

Beställde blanketten för "Anmälan - Vem av föräldrarna som ska få pensionsgrundande belopp för år med små barn. Har nu fått hem den men även 2 ex av "Anmälan av pensionsrätt för premiepension". Vad är det för blankett? Menas det att jag även ska ta över pensionsrätten? Hur funkar det? Jag sökte ju bara blankett för barnår, inte hela pensionsrätten. Gör jag det så går väl makens pensionsrätt till mig och han får inte ut nåt av den? Det blir ju inte mycket kvar då.

Om jag får tid att ringa gör jag det men just nu är det svårt att finna tid att prata i telefon i lugn och ro. Obestämd
  • Fidelisen
    Anonym (barnmamma) skrev 2014-04-28 17:31:18 följande:
    Jaha! Men vilken tur då att jag stötte på just dig! 

Tycker du 105000 kr är en rimlig summa för 1 barnår? 

Första barnet är fött 2011 och jag var hemma ca 1,5.

Andra barnet föddes för 6 månader sedan och jag kommer förmodligen vara hemma 1,5 år igen. 

Beställde blanketten för "Anmälan - Vem av föräldrarna som ska få pensionsgrundande belopp för år med små barn. Har nu fått hem den men även 2 ex av "Anmälan av pensionsrätt för premiepension". Vad är det för blankett? Menas det att jag även ska ta över pensionsrätten? Hur funkar det? Jag sökte ju bara blankett för barnår, inte hela pensionsrätten. Gör jag det så går väl makens pensionsrätt till mig och han får inte ut nåt av den? Det blir ju inte mycket kvar då.

Om jag får tid att ringa gör jag det men just nu är det svårt att finna tid att prata i telefon i lugn och ro. 

Det är jättesvårt att säga vad som är rimligt eller ej, men det låter inte som en låg summa. Tycker du ska ringa och kolla för hur många barnår det gäller.

Överlåtande av premiepensionsrätter är enbart för de 2.5% av den pensionsgrundande inkomsten som fördelas till premiepensionen. Den större delen av pensionen, de 16% som lägga till inkomstpensionen kan inte överlåtas.

Om det är barnåren du vill ha så är det bara den blanketten som ska fyllas i.
  • Anonym (barnmamma)
    Fidelisen skrev 2014-04-28 20:52:31 följande:
    Det är jättesvårt att säga vad som är rimligt eller ej, men det låter inte som en låg summa. Tycker du ska ringa och kolla för hur många barnår det gäller. Överlåtande av premiepensionsrätter är enbart för de 2.5% av den pensionsgrundande inkomsten som fördelas till premiepensionen. Den större delen av pensionen, de 16% som lägga till inkomstpensionen kan inte överlåtas. Om det är barnåren du vill ha så är det bara den blanketten som ska fyllas i.

Så snällt av dig! Tack ska du ha! Ska ringa så får vi se vad de säger.
Svar på tråden vad är barnår?