• JSA94

Jag har en extrem barnlängtan.

Hej alla fina på familjeliv.
    Jag tror jag håller på att strycka med... Eller är jag bara löjlig?

Det är såhär, jag har nu de senaste månaden/månaderna fått en sådan himla barnlängtan. Jag vet inte vad det beror på, de känns som om jag spricker snart.. Jag tar upp detta ännet med min sambo , som dock inte alls känner att han vill ha barn på flera år. Och jag bara känner: ''hur ska jag klara att orka med detta i flera år till?''
    För de bubblar i mig hela tiden, på morgonen, på jobbet, på kvällen och när jag sover så drömmer jag om det.
    Hur ska jag göra? Hur ska jag tänka?
    Kommer detta försvinna? för de kanske är så att man har sådana perioder ibland?
    Är de någon som är eller har vart i samma sits?
    Jätte tacksam för alla svar, kram.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-03 22:54
    Mycket bra respons i kommentarerna, vill jätte gärna fortsätta diskutera med er alla! Vi måste hålla ihop och vara starka tillsammans. Vi kvinnor kan stötta varandra.
  • Svar på tråden Jag har en extrem barnlängtan.
  • Anonym (Loveisintheair)

För oss var det tvärtom, han ville ha barn med inte jag. Han gnällde o tjata så mkt som dag, morgon, kväll o natt. Sedan la han ner ett tag, han pratade ingenting om det. Så fick jag det bara så från ingenstans. BARNLÄNGTAN! Jag kände att det är dags. Han vart super glad när jag sa det och nu försöker vi!

• JSA94
    Anonym (Loveisintheair) skrev 2014-04-28 18:22:15 följande:
    För oss var det tvärtom, han ville ha barn med inte jag. Han gnällde o tjata så mkt som dag, morgon, kväll o natt. Sedan la han ner ett tag, han pratade ingenting om det. Så fick jag det bara så från ingenstans. BARNLÄNGTAN! Jag kände att det är dags. Han vart super glad när jag sa det och nu försöker vi!

Låter ju underbart. Hoppas de bli så för mig med snart!!:)
  • Anonym (längtan)

Jag är i samma sits. Har också en extrem barnlängtan, min kropp skriker efter barn. Men min sambo är inte alls redo. Har haft en stark barnlängtan i flera år, för mig har längtan växt för varje år som gått. Jag fyller 31 år om några dagar och känner mig verkligen redo för barn men är jättejobbigt att min sambo är långt ifrån redo. Jag försöker inte tjata för då blir han bara sur, jag bara vänta och hoppas att han ska bli redo inom de närmaste åren. 
    Jag har skrivit lista med favoritnamn till barn, kan inte låta bli att kolla på barnkläder och allt annat som behövs till en bebis. Planera för vilket rum i vårt hus som ska bli barnrum och hur det ska inredas. Skulle jag berätta för min sambo hur mycket jag tänker på barn, att jag skrivit namnlista och planera så skulle det skrämma skiten ur honom. 
    Han anser att vi har gott om tid på oss att skaffa barn fast det har vi inte, han fattar inte att det bara kommer bli svårare ju äldre vi blir. 

• JSA94
    Anonym (längtan) skrev 2014-05-01 15:00:46 följande:
    Jag är i samma sits. Har också en extrem barnlängtan, min kropp skriker efter barn. Men min sambo är inte alls redo. Har haft en stark barnlängtan i flera år, för mig har längtan växt för varje år som gått. Jag fyller 31 år om några dagar och känner mig verkligen redo för barn men är jättejobbigt att min sambo är långt ifrån redo. Jag försöker inte tjata för då blir han bara sur, jag bara vänta och hoppas att han ska bli redo inom de närmaste åren.  Jag har skrivit lista med favoritnamn till barn, kan inte låta bli att kolla på barnkläder och allt annat som behövs till en bebis. Planera för vilket rum i vårt hus som ska bli barnrum och hur det ska inredas. Skulle jag berätta för min sambo hur mycket jag tänker på barn, att jag skrivit namnlista och planera så skulle det skrämma skiten ur honom.  Han anser att vi har gott om tid på oss att skaffa barn fast det har vi inte, han fattar inte att det bara kommer bli svårare ju äldre vi blir. 

Ååh så jobbigt för dig, jag är likadan., kollar kläder på bebisavdelningar. Och funderar över namn. Och till viss del försöker jag ta upp det med min sambo ibland för att inte hålla ämnet i undan. Men som du säger, man skrämmer iväg honom. Jag har tillomed gått in i någon slags depp period över att jag kanske inte kan få barn. Jag äter inga prev-medel eller sådant, utan den är kondom och dra ut i tid som är våran metod här hemma. Och de har liksom funkat bra..? Och då undrar man ju eftersom vi har samlag oskyddat och sådär så borde den ju 'hända'? Men jag vet inte, jag bara grötar ner mig totalt i allt det här nu, jag vet inte varför inte samma längtan finns hos män. Han är några år äldre än mig, och man tycker ju att de borde slagit honom någon gång att han vill bli pappa. Men antagligen så är han för självupptagen. Jag känner att, hur jag än gör, ignorerar det eller ej så är de så fruktansvärt jobbigt, för de försvinner liksom inte lite med tiden, utan jag är så himla förälskad i min sambo nu efter 4 år , och ser bara hur han ska bli pappa till mina barn, och de får ju äggstockarna att skrika!! Men jag ska försöka att bara vänta in honom... Men tänk om de inte blir av på många många många år, så vet jag intr hur jag ska klara av detta inre sug och inre längtan... Tack för att du delade med dig av ditt liv, jätte tacksam
  • LyckaW88

Jisses, vad jag känner igen mig i det ni skriver! Jag har längtat efter barn i flera år men de senaste 1-2 åren har det eskalerat och börjat bli riktigt jobbigt. Visst, det går lite i omgångar - är det t.ex. riktigt roligt/utvecklande på jobbet en period så kanske tankarna fokuseras lite på det - men det blir mer och mer att tankarna på barn alltid finns med mig.

Jag har gått igenom allt ni skriver, skrivit listor på barnnamn, tittar på barnvagnar och barnkläder m.m. Min man vill vänta med barn, det känns som om han vill ha allt "färdigt" innan det är dags, Villa, Volvo, Vovve, typ. Försöker också att inte prata om det för mycket för då blir han irriterad efter ett tag. Vi har redan pratat om att jag har en stor barnlängtan och han gör sitt bästa för att vara stöttande. Men han orkar inte alls prata om det så mycket som jag behöver, därav har jag sökt mig till den här tråden. Kanske man kan hitta lite stöd i andra i samma situation...  Glad

Hur är det med era kompiskretsar/syskon osv? Är det ingen som har barn än eller är ni som jag och min man, sist?

• Anonym (Jagvillnu)

Jag känner igen mig så väl. Hela kroppen (och hjärnan) bara skriker efter att bli gravid. Sambon är inte "riktigt" redo och jag vet inte vad det betyder..känner att åren går och jag vill inte vänta längre. Ibland tror jag att jag håller på att bli knäpp, ser liksom "tecken" överallt. Om jag ser någon ny reklamplansch med en bebis så tror jag att den är ett tecken på att det är dags för oss, haha! När jag ser något program på TV där någon föder en bebis så gråter jag, haha. Vi ska inte ens nämna tjatandet här hemma, har liksom tjatat på min sambo så mycket att jag knappt behöver öppna munnen innan han vet vad jag vill säga.. (har dragit ner på tjatandet lite, funderar om det kanske kan få han att själv tänka att han är redo istället för att jag ska tjata om att han ska bli redo). Jag har också svårt att umgås med vänner som väntar barn, får ont i magen direkt vi ska ses och den där klumpen försvinner inte förrän jag är hemma igen. Det går emellertid bättre att umgås med de som redan har barn (det känns liksom längre bort än att vara gravid). Jag går också runt och oroar mig för att folk i min omgivning ska bli gravida. Jag är medveten om att det bara är dumt men jag döljer det väl iaf. 

Allting som jag nämnt ovan är inte allt, men ni förstår nog iaf. Den dagen det är dags för oss alla här i tråden så kommer det att vara oerhört efterlängtade barn iaf!

JSA94 - Jag och min sambo kör med samma "preventivmetod" som du..att det inte har hänt något betyder inte alls att det kommer att bli svårt för er när ni väl försöker. Om han inte kommer i dig är chansen att du blir gravid oerhört liten (ingen graviditet utan spermier). Jag vet att det råder lite olika meningar om "försatsen" innehåller spermier, men många menar att de inte gör det..eller i vart fall att det är väldigt svårt att bli gravid om mannen inte råkar komma lite (alltså inte försatsen). 

• Anonym (snart)

Hej! Jag känner exakt samma längtan efter barn, bara det att i mitt fall så vill sambon också att vi skaffar barn. Vi längtar båda två jättemycket, men det är ekonomi och jobb som sätter stopp för oss :( Vi vill ha jobb båda två (nu har vi bara min inkomst) innan vi vågar bli gravida.

Vill varna er lite, ni som slarvar med preventivmedel och kör oavbrutet. Jag och sambon gjorde detta och vi blev gravida i början av året. Man har liksom gått runt och trott att vi kommer inte bli gravida än, det brukar ju ta många månader av försök så lite slarv här och där gör nog inget... men det tog sig på ett försök när vi slarvade med kondomen! Det kom såklart som en chock för oss, för vi sitter verkligen i en dålig ekonomisk situation, sambon har varit långtidsarbetslös utan a-kassa och är även deprimerad som resultat av detta. Vi längtar så efter att bli föräldrar, men ville inte att det skulle ske på detta sätt, med stress och oro och kämpig ekonomi, så vi beslutade oss för en abort. Vi ville att barnet ska vara 100% välkommet, och att det ska få en trygg start med två föräldrar som mår bra.

Nu längtar jag ÄNNU mer efter barn. Jag har fått vara gravid i några veckor, liksom fått en försmak av det hela, och det känns så sorgligt att vi inte kunde behålla. Men min sambo behöver verkligen få komma upp på banan igen, komma in på arbetsmarknaden (nu går han en kurs som förhoppningsvis ger jobb efter sommaren). Vi kommer sätta igång så fort han har fått jobb, för vi känner oss båda så redo att bli föräldrar. Vi vill inte vänta längre än nödvändigt.

Ville bara skriva här för att jag inte har någon att prata med om detta. Jag längtar så rysligt mycket. Såg precis en bekant på FB som nu officiellt ska ha barn i september, och det är ju den månaden VI skulle fått en bebis om vi hade behållt. Har gråtit hela morgonen för att längtan är så stark. Så jag säger bara att om er partner inte är redo än, sätt er inte i en "oops, jag är gravid"-situation som han eventuellt inte kommer trivas i. Visst finns chansen att han i en sådan situation helt plötsligt känner sig redo och vill behålla, men det kan även bli tvärtom. Det sista man vill göra är ju att tvinga någon in i något. Försök prata om det på ett lugnt och moget sätt, utan press på honom, för att se om ni kan mötas på vägen på något sätt.

Jag hoppas verkligen att vi alla här inne kan få bli gravida snart, med både ordnad ekonomi och villig partner :) Jag känner på mig att jag och min sambo kommer att ha allt ordnat snart, inom 6-9 månader hoppas jag. Vi har gått igenom det här (aborten) tillsammans och det har gjort oss starkare. Det är inget vi är stolta över och inget vi nånsin berättat för någon, men vi har vår längtan efter en familj gemensam och vi vet när vi känner oss redo.

• JSA94
    LyckaW88 skrev 2014-05-02 09:40:35 följande:
    Jisses, vad jag känner igen mig i det ni skriver! Jag har längtat efter barn i flera år men de senaste 1-2 åren har det eskalerat och börjat bli riktigt jobbigt. Visst, det går lite i omgångar - är det t.ex. riktigt roligt/utvecklande på jobbet en period så kanske tankarna fokuseras lite på det - men det blir mer och mer att tankarna på barn alltid finns med mig. Jag har gått igenom allt ni skriver, skrivit listor på barnnamn, tittar på barnvagnar och barnkläder m.m. Min man vill vänta med barn, det känns som om han vill ha allt "färdigt" innan det är dags, Villa, Volvo, Vovve, typ. Försöker också att inte prata om det för mycket för då blir han irriterad efter ett tag. Vi har redan pratat om att jag har en stor barnlängtan och han gör sitt bästa för att vara stöttande. Men han orkar inte alls prata om det så mycket som jag behöver, därav har jag sökt mig till den här tråden. Kanske man kan hitta lite stöd i andra i samma situation...   Hur är det med era kompiskretsar/syskon osv? Är det ingen som har barn än eller är ni som jag och min man, sist?

Många av mina vänner har barn eller är med barn, Kusiner osv, i min släkt har barn. Och nu är alla sådär att, hallå nu är de väl dags för er också?? Vi har ändå levt ett himla fint liv tillsammans i många år. Men HAN vill verkligen inte nu.. Och allt vi upplevt, rest och sett världen.. Borde de inte vara dags för nästa steg??.. Jag är orolig för att min närmsta vän nu som lever i ett samboförhållande ska bli med barn.. Då kommer jag seriöst bryta ihop.. Hon är den enda som inte har de än som jag umgås och pratar med ofta. Och nu har hon börjat snacka om de , och jag får fullkomligt panik. (Skulle såklart bli glad för hennes skull. Men samtidigt jobbigt för mig) Kram hoppas allt löser sig för dig :)
  • JSA94
    Anonym (Jagvillnu) skrev 2014-05-02 10:02:25 följande:
    Jag känner igen mig så väl. Hela kroppen (och hjärnan) bara skriker efter att bli gravid. Sambon är inte "riktigt" redo och jag vet inte vad det betyder..känner att åren går och jag vill inte vänta längre. Ibland tror jag att jag håller på att bli knäpp, ser liksom "tecken" överallt. Om jag ser någon ny reklamplansch med en bebis så tror jag att den är ett tecken på att det är dags för oss, haha! När jag ser något program på TV där någon föder en bebis så gråter jag, haha. Vi ska inte ens nämna tjatandet här hemma, har liksom tjatat på min sambo så mycket att jag knappt behöver öppna munnen innan han vet vad jag vill säga.. (har dragit ner på tjatandet lite, funderar om det kanske kan få han att själv tänka att han är redo istället för att jag ska tjata om att han ska bli redo). Jag har också svårt att umgås med vänner som väntar barn, får ont i magen direkt vi ska ses och den där klumpen försvinner inte förrän jag är hemma igen. Det går emellertid bättre att umgås med de som redan har barn (det känns liksom längre bort än att vara gravid). Jag går också runt och oroar mig för att folk i min omgivning ska bli gravida. Jag är medveten om att det bara är dumt men jag döljer det väl iaf.  Allting som jag nämnt ovan är inte allt, men ni förstår nog iaf. Den dagen det är dags för oss alla här i tråden så kommer det att vara oerhört efterlängtade barn iaf! JSA94 - Jag och min sambo kör med samma "preventivmetod" som du..att det inte har hänt något betyder inte alls att det kommer att bli svårt för er när ni väl försöker. Om han inte kommer i dig är chansen att du blir gravid oerhört liten (ingen graviditet utan spermier). Jag vet att det råder lite olika meningar om "försatsen" innehåller spermier, men många menar att de inte gör det..eller i vart fall att det är väldigt svårt att bli gravid om mannen inte råkar komma lite (alltså inte försatsen). 

Ja, jag försöker också dra ner på tjatandet Och acceptera att han faktiskt inte känner så starkt som jag. Jag känner igen med i det där att umgås med nära vänner eller allmänt såna som är gravida är hur jobbigt som helst, man önska bara att de var en själv som hade den där as goa mysiga bebisen påväg till världen. De bebisarna som vi kommer välkomna till jorden kommer ha sån himla trygg och fin uppväxt och vara så efterlängtade, helt klart, de har du rätt i. - aa , jag tycker inte preventivmedel gjort livet enklare på många sätt, då man inte är sig själv. jag är nöjd utan det och det har funkat bra med att ''dra ut'':) men siikken tur att de är typ en myt, för då behöver man inte oroa sig om de aldrig skulle hända något. Jag skulle mer än gärna vilja att han sprutar i mig, men ikke sa nicke, de går inte ;)... Hur gör du för att lugna dina tankar på barn i omgångar ?? Kram
  • traveler
    JSA94 skrev 2014-04-28 10:27:14 följande:
    Hej alla fina på familjeliv. Jag tror jag håller på att strycka med... Eller är jag bara löjlig? Det är såhär, jag har nu de senaste månaden/månaderna fått en sådan himla barnlängtan. Jag vet inte vad det beror på, de känns som om jag spricker snart.. Jag tar upp detta ännet med min sambo , som dock inte alls känner att han vill ha barn på flera år. Och jag bara känner: ''hur ska jag klara att orka med detta i flera år till?'' För de bubblar i mig hela tiden, på morgonen, på jobbet, på kvällen och när jag sover så drömmer jag om det. Hur ska jag göra? Hur ska jag tänka? Kommer detta försvinna? för de kanske är så att man har sådana perioder ibland? Är de någon som är eller har vart i samma sits? Jätte tacksam för alla svar, kram.

Hej,

Jag tror att antingen så har man barnlängtan eller så har man det inte. Speciellt om man inte har några barn alls sen tidigare. Har man t.ex. två barn så kan det ju gå lite i perioder huruvida man vill skaffa ett tredje eller inte.

Tycker helt enkelt du skall säga till din sambo att du vill ha barn och inte helst för sent heller. Jag vet ju inte vart i livet han befinner sig men vill han också så ser jag ingen anledning till att vänta.
Svar på tråden Jag har en extrem barnlängtan.