• Anonym (Miss migrän)

ALLTID migrän vid mens - kan man förebygga det?

Som rubriken säger, varenda mens får jag minst ett kraftigt migränanfall, och har huvudvärk i princip varje dag hela mensveckan. Känns helt ohållbart :( det enda som fungerar mot själva migränanfallet är Zomig Nasal, vilket gör mig seg och lätt illamående ett tag men det tar iallafall bort värken. Så det funkar. Men jag hade ju helst sluppit det helt..

Vad tusan beror detta på? Det är hemskt! kan man förebygga detta på något vis?

• Svar på tråden ALLTID migrän vid mens - kan man förebygga det?
  • Anonym (nja)

Jag tror att en del p-piller kan förändra detta. Men jag vet inte vilka sorter och jag tror det fungerar olika för olika personer, för en del tror jag p-piller kan göra migränen värre. Men p-pillren påverkar ju hormonsvängningarna.

Annars är det vanligt förebyggande "arbete". Regelbunden livsstil, äta sova träna, en del blir hjälpta av andningsövningar, yoga och liknande. Undvika alkohol och andra triggers dagarna före och under mens osv.

Är det riktigt illa så finns det tabletter man kan äta förebyggande. Minns jag rätt så fick jag själv inderal utskrivet för detta för ett antal år sedan. Men då äter du ju dem hela månaden, inte bara dagarna kring mens. Och alla tabletter har ju sina biverkningar.

Inte lätt, jag vet hur det är :(

• Anonym (TCM)
    Anonym (Miss migrän) skrev 2014-04-28 11:32:32 följande:
    Som rubriken säger, varenda mens får jag minst ett kraftigt migränanfall, och har huvudvärk i princip varje dag hela mensveckan. Känns helt ohållbart :( det enda som fungerar mot själva migränanfallet är Zomig Nasal, vilket gör mig seg och lätt illamående ett tag men det tar iallafall bort värken. Så det funkar. Men jag hade ju helst sluppit det helt.. Vad tusan beror detta på? Det är hemskt! smile4.gif kan man förebygga detta på något vis?

Jag gick på akupunktur för ett tag sedan och min migrän är i huvudsak hormonell, precis som din och jag fick alltid känningar precis innan mens. Mina anfall gick dock att stoppa genom att ta en Treo eller Bamyl. Akupunktören (som har sin utbildning inom traditionell kinesisk medicin) sa att huvudvärken berodde på lever-qi stagnation. jag fick förklarat för mig att lever-qi stagnation ofta berodde på stress och för att avhjälpa detta så rekommenderades jag att aktivt försöka ta det lugnare samt motionera mer. För hård motion kan förvärra tillståndet då det istället skapar stress i kroppen. Jag blev faktiskt hjälpt av detta i kombination med akupunktur. Dagarna innan mens rekommenderades lugna promenader istället för jogga som jag normalt brukade göra när jag tränade.

Jag fick acceptera min kropps cykler och lära mig respektera min kropp och ta hand om den på ett sätt som fick mig att må bra, och i förlängningen fick ordning på flera olika besvär som jag hade. Jag svarade dock väldigt bra på akupunktur. Detta kan säkert verka hur flummigt som helst men det var detta som hjälpte mig i allafall
  • elwis

Jag har exakt samma problem!! Jag har dock inte hittat något som hjälpt i tablett/medicinväg. Det som brukar hjälpa är om någon masserar mina tinningar, huvud och ögonbryn, men det är ju knappast hållbart i längden. Jag får så ont att det begränsar min vardag. Alltid vid mens. Äter p-piller och jag tror det handlar om att kroppen reagerar när hormonerna försvinner i en vecka. Det blir en för stor "dipp" för kroppen.

Snälla, skulle också behöva råd hur man ska bli av med detta!

• Koppkaka

Ja det är hemskt. nu outar jag min anonymitet men vem fan bryr sig. Förra mensen låg jag däckad i två dygn, sambon fick lov att stanna hemma från jobbet för att ta hand om sonen för jag klarade inte av det. Och hur kul är det att ha huvudvärk och migrän i en vecka?

Idag har jag haft huvudvärk hela dagen, såpass så jag kunnat vara uppe men ingenting i tablettväg har hjälpt.

• Anonym (ont)
    Koppkaka skrev 2014-04-28 20:41:34 följande:
    Ja det är hemskt. smile4.gif nu outar jag min anonymitet men vem fan bryr sig. Förra mensen låg jag däckad i två dygn, sambon fick lov att stanna hemma från jobbet för att ta hand om sonen för jag klarade inte av det. Och hur kul är det att ha huvudvärk och migrän i en vecka?

Idag har jag haft huvudvärk hela dagen, såpass så jag kunnat vara uppe men ingenting i tablettväg har hjälpt.
    Vad sjutton ska man göra? Någon lösning måste ju finnas? Jag har hört att man kan äta tillskott av östrogen. Men det känns ju inte särskilt bra....
Svar på tråden ALLTID migrän vid mens - kan man förebygga det?