Anonym (Miss migrän) skrev 2014-04-28 11:32:32 följande:
Som rubriken säger, varenda mens får jag minst ett kraftigt migränanfall, och har huvudvärk i princip varje dag hela mensveckan. Känns helt ohållbart :( det enda som fungerar mot själva migränanfallet är Zomig Nasal, vilket gör mig seg och lätt illamående ett tag men det tar iallafall bort värken. Så det funkar. Men jag hade ju helst sluppit det helt.. Vad tusan beror detta på? Det är hemskt!

kan man förebygga detta på något vis?
Jag gick på akupunktur för ett tag sedan och min migrän är i huvudsak hormonell, precis som din och jag fick alltid känningar precis innan mens. Mina anfall gick dock att stoppa genom att ta en Treo eller Bamyl. Akupunktören (som har sin utbildning inom traditionell kinesisk medicin) sa att huvudvärken berodde på lever-qi stagnation. jag fick förklarat för mig att lever-qi stagnation ofta berodde på stress och för att avhjälpa detta så rekommenderades jag att aktivt försöka ta det lugnare samt motionera mer. För hård motion kan förvärra tillståndet då det istället skapar stress i kroppen. Jag blev faktiskt hjälpt av detta i kombination med akupunktur. Dagarna innan mens rekommenderades lugna promenader istället för jogga som jag normalt brukade göra när jag tränade.
Jag fick acceptera min kropps cykler och lära mig respektera min kropp och ta hand om den på ett sätt som fick mig att må bra, och i förlängningen fick ordning på flera olika besvär som jag hade. Jag svarade dock väldigt bra på akupunktur. Detta kan säkert verka hur flummigt som helst men det var detta som hjälpte mig i allafall