• Anonym (Avslag)

Mitt avslag luktar gamla sopor!

Min son föddes 17/4 (dvs ca 1,5 vecka sedan). I början luktade avslaget som mensblod, fast lite sötare. De senaste dagarna har avslaget dock börjat lukta helt vedervärdigt! Det luktar som gamla ruttna sopor, eller som gammal mens. Lite som när jag tidigare hade mens och slängde använda tamponger i pedalhinken - hade tampongerna legat en dag och jag öppnade locket så kunde man känna en viss lukt. Känner av samma lukt nu. Jag har ingen feber och känner mig inte sjuk. Moderkakan var hel när den kom ut. Avslaget är lite brunrött och som en riklig mens. Ska det vara såhär? Hur länge då? Lukten försvinner bara just när jag duschat, kommer snabbt tillbaka.. Spelar ingen roll hur ofta jag byter binda, lukten är ändå där... Jag blev klippt på förlossningen så det är lite svårt att duscha och tvätta underlivet då det fortfarande gör lite ont. (Skriver från mobilen, därav utebliven styckeindelning).

• Svar på tråden Mitt avslag luktar gamla sopor!
  • Anonym (Avslag)

Hur länge kan jag behöva stå ut med denna stank? Försvinner det så snart avslaget är över eller före/efter? Känner mig inte ens speciellt sugen att gå ut med barnvagnen eller ha över släkt/vänner när man dras med denna stank..

• Tant Prysselius

Avslag luktar apa, men är det så starkt att det verkligen stinker om hela dig så kanske du ska gå och kolla dig så du inte är på väg att få en infektion. 

Jag har inte lätt för att få feber, så jag har haft infektioner utan minsta feber. Tydligen inte helt ovanligt enligt läkaren. Samma sak kan ju gälla för dig, ingen feber är ingen garanti att du inte har fått en infektion.

• Koppkaka

Nej luktar det så illa så du inte törs vistas bland folk så bör du nog be att få komma på en koll, det kan som sagt vara en infektion.

• Anonym (Avslag)

Får nog ringa min barnmorska imorgon, telefontiden till henne är slut för idag så ringer direkt imorgon. Huvva.. Hoppas det inte är en infektion på gång... När jag googlat så verkar det ju som att många haft stinkande avslag trots att allt är ok, får hoppas på att det är så för mig också.

• Anonym (Avslag)

Någon som vet hur länge det kan dröja innan man kan torka sig normalt efter toabesök? Blev ju klippt och kan som bara badda underlivet. Samma vid dusch/tvätt av underlivet. Vågar inte ta i så mycket med händerna... Skulle känna mig betydligt fräschare om jag hade kunnat rengöra underlivet mer ordentligt..

Usch. Min kropp är helt slut efter förlossningen.. Ont har man och illa luktar man.

• gilmore

Mitt kunde också lukta sopor, fy fan vad det stank. Men det var bara jag som kände det och inte omgivningen för det luktade inte om mig utan bara när jag hade brallorna nere. Det luktade som värst i två veckor kanske, sen var det bättre när det bara var lite bruna flytningar. Det luktade fortfarande illa men inte lika.
    Är det någon annan som känner det?

Ang torkning, jag dutt-torkade i säkert tre veckor efteråt för jag var livrädd att det skulle göra ont.

• Anonym (Avslag)
    gilmore skrev 2014-04-28 16:24:44 följande:

Mitt kunde också lukta sopor, fy fan vad det stank. Men det var bara jag som kände det och inte omgivningen för det luktade inte om mig utan bara när jag hade brallorna nere. Det luktade som värst i två veckor kanske, sen var det bättre när det bara var lite bruna flytningar. Det luktade fortfarande illa men inte lika.
    Är det någon annan som känner det?

Ang torkning, jag dutt-torkade i säkert tre veckor efteråt för jag var livrädd att det skulle göra ont.

Min sambo tycker inte att jag luktar illa. Han har kommenterat någon enstaka gång då han varit nära mitt underliv, men inte annars. Blev du klippt/fick någon bristning? Tänkte på om det kanske känns bättre i underlivet för mig med om en-två veckor..
  • gilmore
    Anonym (Avslag) skrev 2014-04-28 16:33:12 följande:
    Min sambo tycker inte att jag luktar illa. Han har kommenterat någon enstaka gång då han varit nära mitt underliv, men inte annars. Blev du klippt/fick någon bristning? Tänkte på om det kanske känns bättre i underlivet för mig med om en-två veckor..
    Jag blev inte klippt men fick tre yttre stygn efter båda mina förlossningar, det kändes bättre när stygnen lossnat men vågade inte torka som annars direkt. Det kommer kännas bättre och bättre för varje dag!

Grattis till bebisen {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Avslag)
    gilmore skrev 2014-04-28 16:46:27 följande:
    Jag blev inte klippt men fick tre yttre stygn efter båda mina förlossningar, det kändes bättre när stygnen lossnat men vågade inte torka som annars direkt. Det kommer kännas bättre och bättre för varje dag!

Grattis till bebisen {#emotions_dlg.flower}
    Tack

Ok. Ja, det känns ju betydligt bättre i klippet nu än för en vecka sedan. Nu är ju pojken bara 1 vecka o 4 dagar så det är väl inte konstigt att kroppen ännu är helt mör.

Hoppas bara innerligt att lukten från underlivet ger med sig snart, likaså avslaget. Avslaget kan ju hålla på i upp till 10-12 veckor vad jag läst, hoppas slippa så lång tid..
  • Anonym (Mia)

Har du fått en tid till BM? 

Efter mitt första barn hade jag avslag i drygt 10 veckor. Inte det minsta roligt. Första tiden luktade det verkligen illa också (men inte så att andra störde sig på det). Efter andra barnet hade jag bara avslag i 2 veckor och sen lite flytningar 1 vecka. Vad olika det kan vara! Jag blev sydd både in- och utvändigt. Fick rådet då att duscha (bara vatten), klappa huden torr och sedan smörja med vaselin. Det håller huden mjuk samtidigt som det lägger sig som ett skyddande lager så avslag inte fastnar. Tyckte att det fungerade bra.

• Anonym (Avslag)
    Anonym (Mia) skrev 2014-04-29 15:13:37 följande:

Har du fått en tid till BM? 

Efter mitt första barn hade jag avslag i drygt 10 veckor. Inte det minsta roligt. Första tiden luktade det verkligen illa också (men inte så att andra störde sig på det). Efter andra barnet hade jag bara avslag i 2 veckor och sen lite flytningar 1 vecka. Vad olika det kan vara! Jag blev sydd både in- och utvändigt. Fick rådet då att duscha (bara vatten), klappa huden torr och sedan smörja med vaselin. Det håller huden mjuk samtidigt som det lägger sig som ett skyddande lager så avslag inte fastnar. Tyckte att det fungerade bra.

Pratade med BM idag och hon sa att jag inte skulle vara orolig över lukten så länge jag inte har feber eller har ont i magen. Hade ändå velat kolla upp det, men fick ingen tid. Hon tyckte jag skulle vänta till efterkontrollen som görs 6-8 v efter förlossningen..

Duschar gör jag dagligen (enbart vatten), baddar torrt med papper. Vågar inte smörja med något med tanke på att jag blev klippt. Vågar inte peta i klippet.

Kommer lukten hålla i sig så länge avslaget håller på? Eller finns det risk att lukten är kvar även efter att jag slutat blöda samt haft de där konstiga flytningarna med sårvätska?
  • Anonym (Avslag)

Efter mycket om och men så har jag lyckats "tjata till mig" en tid hos barnmorskan, ska dit imorgon. Avslaget luktar fortfarande en del, men inte alls lika mycket som tidigare. Dock kliar underlivet en del och jag har fått en del knottror (ingen könssjukdom, tror nog knottrorna uppstått pga kliandet).

Får se vad barnmorskan säger. Tror nog mina slemhinnor är ganska torra... Hoppas lukten inte heller är något att oroa sig över.. Som tur är så blöder jag inte längre. Det enda jag måste stå ut med är en läskig gulbrun flytning..

Svar på tråden Mitt avslag luktar gamla sopor!