Inga mediciner hjälper mot min sons adhd - arg mest hela tiden
Hej! Allt känns väldigt hopplöst just nu. Min son fick sin adhd-diagnos strax innan han fyllde åtta år. Han fick först concerta, och många tyckte att han "blev en helt annan unge". Hans problematik minskade avsevärt, och han blev mer fokuserad, inte lika impulsiv, kunde sitta stilla, talade inte lika högt och snabbt osv - medicinen hjälpte. Till en början. Vi märkte snabbt att medicinen förde med sig många nackdelar, bland annat blev han väldigt speedad och arg när den gick ut på kvällen, han åt dåligt, blev deppad osv. Vi fick hela tiden höja dosen för att han skulle få den effekt han fick i början (givetvis under doktorns godkännande). Tillslut var han uppe i maxdos och biverkningarna blev värre än nyttan medicinen gav honom, så vi fick byta. Och bytt har vi nu gjort många gånger, för exakt samma scenario har utspelats sig vid varje medicinbyte. Strattera. Medikinet. Ritalin. Och nu Elvanse. När han slutatde med Ritalin i februari/mars så började vi även med en låg dos Abilify, något som gjorde att han blev lugnare, samt att vi inte såg när medicinen gick ur kroppen (=lugna mornar och kvällar). Men han är så arg. Vi har enorma problem med hans utbrott, och nu är vi på maxdosen med Elvanse (70 mg) och vi ser ingen skillnad mot 30 mg. Han slåss så fort han bblir provocerad, och medicinen ger inte heller den effekt som krävs för fokusering i skolan. Slagsmålen har kulminerat sedan hösten (då han bara hade ritalin), men det har absolut blivit värre under våren. Sonen skall få terapi för att hantera sin ilska (men först i juni). Vad gör man? Kan abilifyn vara orsaken till hans utbrott? Han har blivit känsligare sen han började med den, dvs har närmare till sina känslor (vill kramas mer, kan faktiskt gråta när han blir arg osv)? Jag famlar i mörkret men om någon har ett gott råd att ge så ge mig det snälla! Varför hjälper inga mediciner? Vad ska vi göra? Testa nya mediciner? Vad finns kvar att prova?