• Anonym (Hopplöst)

Inga mediciner hjälper mot min sons adhd - arg mest hela tiden

Hej! Allt känns väldigt hopplöst just nu. Min son fick sin adhd-diagnos strax innan han fyllde åtta år. Han fick först concerta, och många tyckte att han "blev en helt annan unge". Hans problematik minskade avsevärt, och han blev mer fokuserad, inte lika impulsiv, kunde sitta stilla, talade inte lika högt och snabbt osv - medicinen hjälpte. Till en början. Vi märkte snabbt att medicinen förde med sig många nackdelar, bland annat blev han väldigt speedad och arg när den gick ut på kvällen, han åt dåligt, blev deppad osv. Vi fick hela tiden höja dosen för att han skulle få den effekt han fick i början (givetvis under doktorns godkännande). Tillslut var han uppe i maxdos och biverkningarna blev värre än nyttan medicinen gav honom, så vi fick byta. Och bytt har vi nu gjort många gånger, för exakt samma scenario har utspelats sig vid varje medicinbyte. Strattera. Medikinet. Ritalin. Och nu Elvanse. När han slutatde med Ritalin i februari/mars så började vi även med en låg dos Abilify, något som gjorde att han blev lugnare, samt att vi inte såg när medicinen gick ur kroppen (=lugna mornar och kvällar). Men han är så arg. Vi har enorma problem med hans utbrott, och nu är vi på maxdosen med Elvanse (70 mg) och vi ser ingen skillnad mot 30 mg. Han slåss så fort han bblir provocerad, och medicinen ger inte heller den effekt som krävs för fokusering i skolan. Slagsmålen har kulminerat sedan hösten (då han bara hade ritalin), men det har absolut blivit värre under våren. Sonen skall få terapi för att hantera sin ilska (men först i juni). Vad gör man?  Kan abilifyn vara orsaken till hans utbrott? Han har blivit känsligare sen han började med den, dvs har närmare till sina känslor (vill kramas mer, kan faktiskt gråta när han blir arg osv)? Jag famlar i mörkret men om någon har ett gott råd att ge så ge mig det snälla! Varför hjälper inga mediciner? Vad ska vi göra? Testa nya mediciner? Vad finns kvar att prova?

• Svar på tråden Inga mediciner hjälper mot min sons adhd - arg mest hela tiden
  • Anonym (hj)

Vi har EXAKT likadant med vår son i samma ålder.

Vi ger just nu Lamotrigin som göra att hans humör blir på normalnivå. Det tar dock lång tid innan vi kommer upp i den styrka han ska ha.... hoppas verkligen den funkar. Han äter även Risperdal som ger en liten effekt...

Han får även concerta för den hjälper till viss del.....

• Anonym (Hopplöst)

Har ni? Glömde svara att min son idag är elva - hur länge har er son haft diagnosen? Har ni testat något tidigare? Vilka doser har han? Vi har aldrig testat Risperdal eller Lamotrigin...Min son verkar bli irriterad av de flesta mediciner som han testat, men utan medicin får han värre utbrott. Han är väldigt utåtagerande över lag, dock har han trots allt vänner - men nu börjar de komma upp i den åldern att vännerna inte accepterar hans utbrott på samma vis. Han får fortfarande korttidsverkande ritalintabletter på ex sena innebandy eller fotbollsträningar, de hjälper lite iaf. Han får höga doser för han har så hög förbränning säger vår doktor...
    Ska googla på medicinerna ni testar - ser ni några nackdelar med det han har nu? Vilken dos concerta har han?

• Anonym (hj)

Sonen blir snart 8 år, han är även diagnosen lindrig autism.

Han äter på morgonen:
    36 mg concerta, 0.5 mg Risperdal, 2 mg Lamitrigin

Kl 12.00:
    18 mg concerta

Kl 14.30
    0.25 mg Rsiperdal

Lamitriginet ska han komma upp till 50 mg/dag, men man får bara öka 5 mg/veckan så det tar tid att få effekt....

Superjobbigt, just i skolan med vänner osv.

• Anonym (Hopplöst)

Lycka till med medicineringen, jag ska till BUP på fredag och hoppas på hjälp. Känns som att sonen är en föröskskanin, men man vill ju bara hans bästa. Utan medicin går inte alls...

• Anonym (mari)

Testa cannabis olja. Läst att det hjälper för många saker.

• Madmoiselle

Så är det ju med droger tyvärr, toleransen höjs hela tiden så man får öka och öka dosen. Det är en kortsiktig men ingen långsiktig lösning.

Börja med att lägga om kosten, ta bort allt socker, även fruktsocker. Se upp med high glucose syrap/modifierad majsstärkelse. Laga maten från grunden och läs på alla förpackningar. Ta också bort sötningsmedel, färgämnen och annat konstgjort och var försiktig med gluten. Undvik snabba kolhydrater. Grönsaker som växer ovan jord är bra, nötter och fröer också och fett tex olja och fet fisk.

Ge honom tillskott av omega 3.

Strukturera upp dagen väldigt tydligt, gör bildscheman. Se till att undvika stress, gör listor. Se till att han får röra på sig mycket, låt honom börja på någon form av idrott.

• Anonym (hj)
    Madmoiselle skrev 2014-04-28 23:30:04 följande:
    Så är det ju med droger tyvärr, toleransen höjs hela tiden så man får öka och öka dosen. Det är en kortsiktig men ingen långsiktig lösning.

Börja med att lägga om kosten, ta bort allt socker, även fruktsocker. Se upp med high glucose syrap/modifierad majsstärkelse. Laga maten från grunden och läs på alla förpackningar. Ta också bort sötningsmedel, färgämnen och annat konstgjort och var försiktig med gluten. Undvik snabba kolhydrater. Grönsaker som växer ovan jord är bra, nötter och fröer också och fett tex olja och fet fisk.

Ge honom tillskott av omega 3.

Strukturera upp dagen väldigt tydligt, gör bildscheman. Se till att undvika stress, gör listor. Se till att han får röra på sig mycket, låt honom börja på någon form av idrott.

Det är MEDICINER inte DROGER Demon
  • jenny99

Finns ingen mirakel medicin,och medicin ger tyvärr ofta biverkningar.Det bästa är att lägga om kosten helt,det märks tydligt när man ger bra kost och mycket minskad socker.Barn,speciellt med adhd blir väldigt speedade,okoncentrerade och arga om kosten inte är bra.Likaså med rutiner och sömn,är väldigt viktigt.Mitt ena barn har diagnoser,och var mycket aggressiv speedad okoncentrerad livlig olycksfågel mm.I vilket fall som hellst så bojkottar jag alla dessa mediciner/droger om inte det är så illa att de måste ha.Jag har märkt att kosten rutiner sömn och hårt jobb är mycket avgörande.det rekommenderar jag

• urbaniserad

Det ÄR droger. Helt otroligt vilka skygglappar folk går runt med.. Eller är ni verkligen så dumma?! Det låter som att du har fått goda råd.. ta till dej det istället!

• Anonym (hj)
    urbaniserad skrev 2014-04-29 14:47:49 följande:
    Det ÄR droger. Helt otroligt vilka skygglappar folk går runt med.. Eller är ni verkligen så dumma?! Det låter som att du har fått goda råd.. ta till dej det istället!

Är verkligen du så dum??

Om ditt barn har en sjukdom som behöver medicineras, hade du inte gjort det då??

*suck*
Svar på tråden Inga mediciner hjälper mot min sons adhd - arg mest hela tiden