• Anonym (TS)

Ska äta Doxycyklin/Doxyferm, är livrädd för att kräkas, hur våga? Kan man ta Sobril samtidigt?

Jag ska börja äta en kur med Doxycyklin mot borreliainfektion, ska äta hög dos, 100 mg 4 ggr dagligen.

Jag är livrädd för att må illa och kräkas, kommer jag göra det??  Det står i bipacksedeln att det är väldigt vanligt att man mår illa och kräks, jag som har supersvår fobi för att kräkas. Känns inte som att jag vågar ta tabletterna, men samtidigt vill jag ju li frisk.

Sen undrar jag om någon vet om det är ok att ta Sobril samtidigt som man äter Doxycyklin, står inget om det i bipacksedeln. Läkaren vet att jag äter sobril, så jag tycker han borde ha sagt det isånnafall.

Men det här med illamående skrämmer mig verkligen, fy.....

• Svar på tråden Ska äta Doxycyklin/Doxyferm, är livrädd för att kräkas, hur våga? Kan man ta Sobril samtidigt?
  • Anonym (e)

Ät mat samtidigt (ordentlig mängd) så borde det gå bra. Jag är känslig mot antibiotika men klarade att äta den utan illamående för ett tag sen, dock inte om jag inte åt mat till.

• Roxanan
    Korpen skrev 2014-04-28 21:03:16 följande:
    Ta tabletterna med något att äta så går det bra.

Jag brukar må illa av antibiotika även om jag äter vid tillfället jag tar tabletten.
    Göteborgare i hjärtat
  • Geraldine

Jag har ätit massor av doxyferm när jag hade borrelia, även i den högre dosen. Ta tabletterna när du har mycket mat i magen, då funkar det. Dock inte tillsammans med mjölkpridukter, kalcium kan minska effekten. Ta ALDRIG doxyferm på tom mage! Det gör ont! Men med mat i magen fixar du det. En obehandlad borrelia är mkt värre än att må illa förresten så börja ta tabletterna nu! Angående sobril vet jag ej .

• Anonym (S)

Kan du inte få något mot illamående utskrivet av läkaren att ta samtidigt om det skulle behövas? Jag har också kräkfobi men känner mig mycket lugnare i situationer där det finns risk för att må illa av att bara ha något mot illamående hemma. Fråga läkaren om det är ok att du äter tex Lergigan samtidigt som antibiotikan.

• Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2014-04-29 00:32:52 följande:
    Kan du inte få något mot illamående utskrivet av läkaren att ta samtidigt om det skulle behövas? Jag har också kräkfobi men känner mig mycket lugnare i situationer där det finns risk för att må illa av att bara ha något mot illamående hemma. Fråga läkaren om det är ok att du äter tex Lergigan samtidigt som antibiotikan.
    Jag har Lergigan hemma och ta om det behövs, men frågan är om det hjälper mot antibiotika-illamående, men jag kan ju testa. Sa fråga om jag kan blanda de två medicinerna.

• Anonym (TS)
    Geraldine skrev 2014-04-28 21:09:33 följande:
    Jag har ätit massor av doxyferm när jag hade borrelia, även i den högre dosen. Ta tabletterna när du har mycket mat i magen, då funkar det. Dock inte tillsammans med mjölkpridukter, kalcium kan minska effekten. Ta ALDRIG doxyferm på tom mage! Det gör ont! Men med mat i magen fixar du det. En obehandlad borrelia är mkt värre än att må illa förresten så börja ta tabletterna nu! Angående sobril vet jag ej .
    Låter lugnande, jag ska äta massor innan så hoppas jag att det går ta, har inte vågat ta tabletterna än. Men du har ju rätt, att gå med borrelia i kroppen är inte skönt, har mått skit, så därför vill jag ju få ort det så jag kan börja leva igen, men illamåendet skrämmer mig som sagt....men med mat i magen hoppas jag att det ska gå bra, men kommer va nervös när jag tagit första tabletten.
  • Långbenopluto

Ärligt talat, om du är mer nervös över illamående pga mediciner än att ha borrelia i kroppen bör du ta itu med din obefogade skräck över kräkningar....

• Anonym (TS)

Jag har en fråga angående detta med att man inte ska ta medicinen tillsammans med mjölkprodukter.

Så, om jag äter janssons frestelse till lunch som det är grädde i, ska jag inte ta tabletten då?? Den har ju varit inne i ugnen, men det påverkar väl inte mjölkinnehållet ändå.

• Geraldine

Det här med kalciumet är inget som någon svensk läkare sagt till mig, jag minns inte var jag hittade informationen, det bästa är nog att googla på engelska. Jag tog reda på väldigt mycket om medicinen eftersom jag inte blev bra av min första kur och ville maximera effekten. Tror inte det gör så mycket om man äter lite Janssons, men man ska inte som jag , först gjorde svälja ner det med fil tex

• Geraldine

Och snälla börja ta tabletterna NU! Det är jätteviktigt att sätta in behandlingen snabbt. Jag var sjuk i 8 månader med hemska smärtor trötthet minnesförlust med mera för att jag inte fick rätt behandling snabbt. Så illamående är inget i jämförelse. Och ta alla tabletter även om du ätit kalcium, det tar inte bort effekten, bara minskar lite. Lycka till!

• Englia

Köp tex probiact på Apoteket, mjölksyrebakterier, suveränt tillsammans med antibiotika, minskar risken för illamående och andra besvär.

Det står inte i Fass att man ska undvika mjölkprodukter tillsammans med doxyferm, däremot ska du inte sola under behandlingstiden eller 5 dygn efteråt.

Svar på tråden Ska äta Doxycyklin/Doxyferm, är livrädd för att kräkas, hur våga? Kan man ta Sobril samtidigt?