• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 28 Apr 23:09
    9262 visningar
    58 svar
    58
    9262

    Sprial ska tas bort med bedövning

    Vet att tråden inte är på rätt ställe, men ändå

    Jag undrar om det är någon som har fått ta ut spiralen med bedövning? Hur gick det till? På vilket sätt blev du bedövad. Hur länge fick du stanna efter? Hade du ont efter?

    Många frågor nu när jag väntar på kallelse till Kvinnokliniken. Hoppas någon kan ge svar så jag kan lugna ner mig.

  • Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning
  • Äldre 28 Apr 23:17
    #1

    bedövning för att ta ut en spiral? varför? det tar 1 sekund från hon drar i tråden, man hinner knappt reagera ju! försök och slappna av, ta två alvedon innan

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 23:44
    #2
    Hippoo skrev 2014-04-28 23:17:25 följande:
    bedövning för att ta ut en spiral? varför? det tar 1 sekund från hon drar i tråden, man hinner knappt reagera ju! försök och slappna av, ta två alvedon innan
    Trådarna gick av när den skulle dras ut och den satt få hårt så det gjorde för ont.
  • Äldre 29 Apr 08:38
    #3

    Man får ingen bedövning! Det kändes och jag började blöda lite granna.

  • Anonym (A)
    Äldre 29 Apr 08:45
    #4

    För mig kändes det ingenting. Hade väntat mig att det skulle kännas åtminstone lite obehagligt, så jag blev jätteförvånad när hon sa att det var klart.

    Men man kan få bli sövd för både insättning och uttag om man är sån som spänner sig väldigt mycket vid gynundersökningar. Kolla med din barnmorska/gynekolog om det är ett alternativ om du är jätterädd.

  • Anonym (A)
    Äldre 29 Apr 08:47
    #5
    Anonym (A) skrev 2014-04-29 08:45:25 följande:
    För mig kändes det ingenting. Hade väntat mig att det skulle kännas åtminstone lite obehagligt, så jag blev jätteförvånad när hon sa att det var klart.

    Men man kan få bli sövd för både insättning och uttag om man är sån som spänner sig väldigt mycket vid gynundersökningar. Kolla med din barnmorska/gynekolog om det är ett alternativ om du är jätterädd.
    Annars kan du ju be om att få låna en tens-apparat. Det har jag använt både vid insättning av spiral och vid förlossning, och den har funkat ganska bra mot smärta för mig. 
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 18:24
    #6

    Jag har blivit remiterad av en gynekolog till kvinnokliniken eftersom hon inte kunde få ut den och hon sa att jag skulle bedövas för att det skulle kunna få ut spiralen. Ja jag spände mig och det på grund av att jag lider av svår kropps smärta.

  • Radhus­pingla­n
    Äldre 29 Apr 18:48
    #7
    Hippoo skrev 2014-04-28 23:17:25 följande:
    bedövning för att ta ut en spiral? varför? det tar 1 sekund från hon drar i tråden, man hinner knappt reagera ju! försök och slappna av, ta två alvedon innan

    Alvedon i förebyggande syfte...?
  • Äldre 29 Apr 19:55
    #8
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 18:48:25 följande:

    Alvedon i förebyggande syfte...?
    japp, det har dom bett mig ta både vid isättning och uttagning vid 2 olika spiraler med 2 olika barnmorskor
  • Äldre 29 Apr 20:03
    #9

    De kan lägga lokalbedövning i livmodertappen. Det har jag fått inför en provtagning. Det kändes knappt alls när han stack, och när sedan bedövningen tagit, kände jag inte ett dugg. 
    Förmodligen kommer du känna som mensvärk efteråt, och förmodligen kommer du även att blöda lite. 
    Man kan ju också bli sövd, och då får man stanna ngn timme efteråt. 

  • Radhus­pingla­n
    Äldre 29 Apr 20:04
    #10
    Hippoo skrev 2014-04-29 19:55:45 följande:
    japp, det har dom bett mig ta både vid isättning och uttagning vid 2 olika spiraler med 2 olika barnmorskor

    Märkligt...
Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning