• Anonym (A)

Hjälp! Mina hemmorojder tar död på mig!!!

Jag har sen mitt första barn, född juli 2012, fått problem med hård avföring. Det i sin tur har nu gett mig en hemmorojd av den jävligaste graden!!
    Jag var till läkare för cirka ett år sen på grund av att jag hade så fruktansvärt ont i analen efter ett toabesök, värre än alla gånger tidigare. De såg inga hemmorojder då utan en spricka så jag fick smärtsalva utskriven och movicol. Movicolen har hjälpt avföringen att hålla sig lös så jag har sluppit den värsta smärtan.
    Men nu är den tillbaka och nu ser (med en spegel) och känner jag en hemmorojd. Min sambo har också
    tittat och han sa att den blöder där den sitter fäst.
    Idag var jag superhård i magen. Fick ge upp toabesöket. Kände inget först,
    men efter cirka 3 timmar började smärtan komma. Nu är den olidlig. Jag har tagit tre Xylopract-suppar, två alvedon, en tramadol och smörjt in med smärtsalvan flera gånger men det ger sig inte! Jag bara grinar och grinar. Det gör så fruktansvärt ont! Är så jäkla less på mina magproblem och att magen inte bara kan fungera som den gjorde innan graviditeterna. Då man blev bajsnödig, gick på toan och bara "ååh vad skönt det var att bajsa!" Nu är varenda toabesök en plåga och direkt efter jag varit dit får jag ångest för nästa gång jag ska behöva bajsa. Jag dricker vatten, äter bra mat och motionerar.
    Visst om jag bara hade varit hård i magen, men sen denna smärta på det. Jag orkar inte!
    Hur ofta får man hjälp med operation med dessa besvär? Jag är 25 år.
    Jag måste få hjälp och det är nuuuuu!!!

• Svar på tråden Hjälp! Mina hemmorojder tar död på mig!!!
  • Anonym (Julia)

Usch, jag har tyvärr ingen lösning men jag lider verkligen med dig. Har själv hemorrojder som kommer och går och vet hur ont det gör. Hoppas någon kan hjälpa dig. Du borde kanske kunna kontakta vården igen?

• tjejenzM

Eeh hemorrojder har jag haft flera år. Man blir van att det svider i rumpan och knölarna kommer och går hur de vill, och ibland kliar det oxå på köpet. Ju mer man trycker på så kommer det ut en köl/bula som känns som det stramar ngt i rumpan för den sitter fast inuti men kommer inte tillbaka in så får snällt avvakta några dagar till den går in av sig själv. Man kan dock se att det e hemorrojder i rumphålet för fisringen ser förstorad ut om du kollar i spegeln. Har jag gjort och jag har märkt att det e bra försöka locka fram korvarnainnan de blivit för hårda genom att försöka krysta och sedan när man gjort några ggr blir man bajsnödig eller så tar man en motionsrunda eller gör ngt spännande som får en att vilja bajsa. Jag e ej gravid eller så och använderv varken medicin eller salva mot det utan låter det svida på och blöda. Tycker det inte e så farligt det gör värre ont att vaxa benen än hemorrojder såg en kvinna skrivit att hemorrojder e som en liten förlossning betyder det då att man e immun mot smärtan endel om man tycker det e okej joförsej när jag e hård i magen äter jag även kakor utan socker och tuggar Toy med sötningsmedel. E man riktigt hård får man ta i rejält och sen när man känner sig riktigt nödig så e det som en befrielse för efter cementen blir det oftast lättare. Fiberrik mat e bra med för att slippa krysta fram ytterligare bölder. Tror hemorrojder e kronisk eftersom det varit samma i 5 år säkert.

• Anonym (H)

Använd AC3 komfort, hjälpte mig oerhört.... Hade aldrig kunnat bajsa igen om det inte vore för den..

• Anonym (A)

AC3, vad är det?

Och tjejenzM, jag tror inte vi har samma sorst smärta om du säger att "det svider lite" men att man vänjer sig. Det här svider inte lite. Det gör så fruktansvärt ont att jag svettas. Jag tog TRAMADOL för smärtan. Jag har en skada i ryggen efter en bilolycka, aldrig att jag ens tar så starka värktabletter för det.

Det gör så ont att det är det enda jag tänker på. Det bultar i analen och det känns som att någon trycker upp en kniv. När jag har så här ont så är det det enda jag tänker på. Efter cirka 12 timmar från tarmtömning är den värsta smärtan borta och jag kan börja fokusera på annat. Tills det är dags att bajsa igen.

Det gör så ont att jag inte kan sitta, ligga eller stå. Jag har hög smärttröskel, men det här är outhärdligt.

• Anonym (Oj)

Snälla Ts du måste söka sjukvård (igen). Det finns hjälp att få och du ska inte behöva ha så ont!

Tjejenzm: hur hjälpte du Ts tycker du? Tror du att Ts får mindre ont för att du berättar att det inte gör särskilt ont?

Jag förstår inte varför du kommer in i tråden och förminskar Ts smärta. Vet du, hur du känner känner inte alla. Din smärta är inte Ts.

• Anonym (A)

Tack Anonym! ????

Ja jag vet ju egentligen att jag borde söka hjälp för detta men det känns lite genant att vara 25 år och kvinna och söka hjälp för, om det nu är den som gör så himla ont, hemmorojder..

• Loriyana

Åh jag lider med dig! Jag fick hemorrojder i samband med att jag insjuknade i Crohns (en mag- tarm sjukdom) och det var ett rent helvete!!! Minns hur fruktansvärt ONT det gjorde!! Jag hamnade på sjukhus (pga Crohns) och fick morfin varje gång jag skulle på toa...gjorde ändå FRUKTANSVÄRT ONT!

Svar på tråden Hjälp! Mina hemmorojder tar död på mig!!!