• Anonym (Blivande mormor)

min blivande 16 åring ska bli mamma.

Hej.
    Jag är inte ens fyllda 36 år. Och jag ska bli mormor. Min dotter blir snart 16 år och är gravid.
    De har bestämt sig för o behålla barnet. Jag stöttar deras beslut till hundra.
    Men frågorna är många??
    Den mest skrämade är hur de ska klara sig ekonomiskt.
    Vi har erbjudit de bo kvar hemma, men blir svårt då vi bor på landet.
    Kan man få hjälp från soc i så unga år?? Vi kommer hjälpa de ekonomiskt men om soc kan hjälpa till hyra??

Låt mig få höra solskens historier ????
    Allt snurrar just nu. Känns så konstigt. Mitt yngsta barn är bara 1 1/2 år.

Förlåt för ett rörigt inlägg.

• Svar på tråden min blivande 16 åring ska bli mamma.
  • sextiotalist

Du kommer fortfarande vara försörjningspliktig över din omyndiga dotter, även om hon själv får barn. Däremot kommer din dotter vara försörjningspliktig över sitt barn.

Hon kommer få barnbidrag, underhållstöd och även föräldrapenning när hon är föräldraledig, och under den tiden så kommer hon fixa det bra ekonomiskt.

Jag tycker du och hon ska sätta er ner, titta igenom konsumentverkets kostnadskalkyler

Så längen hon är omyndig så kommer troligen inte soc hjälpa till, om det inte är väldigt ömmande skäl, att behöva flytta för att man bor på landet tror jag knappast är speciellt ömmande skäl

• Lindsey Egot the only one
    sextiotalist skrev 2014-04-29 07:43:17 följande:

Du kommer fortfarande vara försörjningspliktig över din omyndiga dotter, även om hon själv får barn. Däremot kommer din dotter vara försörjningspliktig över sitt barn.

Hon kommer få barnbidrag, underhållstöd och även föräldrapenning när hon är föräldraledig, och under den tiden så kommer hon fixa det bra ekonomiskt.

Jag tycker du och hon ska sätta er ner, titta igenom konsumentverkets kostnadskalkyler

Så längen hon är omyndig så kommer troligen inte soc hjälpa till, om det inte är väldigt ömmande skäl, att behöva flytta för att man bor på landet tror jag knappast är speciellt ömmande skäl

Om flickan inte går i skolan och flyttat hemifrån är man inte underhållsskyldig eller försörjningsskyldig. Det är enbart om barnet går i skolan och bor hemma.

Jag är 37år och min 19 åriga dotter ska ha barn på torsdag. Det går bara man vill.
  • Anonym (Jo)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-29 07:54:48 följande:
    Om flickan inte går i skolan och flyttat hemifrån är man inte underhållsskyldig eller försörjningsskyldig. Det är enbart om barnet går i skolan och bor hemma.

Jag är 37år och min 19 åriga dotter ska ha barn på torsdag. Det går bara man vill.
    Man är alltid försörjningsskyldig som förälder upp till barnet fyller 18. TS dotter är 15. Om barnet studerar och bor hemma förlängs försörjningsskyldigheten till 21.
  • sextiotalist

Både ja och nej. Om 16-åringen frivilligt flyttar hemifrån då kan det bli problem, men soc kan kräva av 16-åringen att flytta hem igen och neka stödet, förutom i speciellt ömmande fall.
  • Anonym (Man)

Du var själv 18 när du fick första alltså? Var det planerat? Gick det bra? Hur gammal var pappan?
  • förväntansfull2014

Jag fick min första son när jag var 17, flyttade ihop med pappan å vi fick komplettering ifrån soc. Hade hoppat av gymnasiet.

Tips är att prata med både din dotter å killen, att det är ett långsiktigt åtagande de tar. Det inte är att hoppa iväg med polare å festa när man vill osv. Jag ställde mig frågan innan jag tog beslut om att behålla eller göra abort var: är jag redo att ta ett ansvar å göra allt, ta alla beslut å lämna mitt kompisliv åt sidan för ett barn de närmsta 18 åren? Oavsett om pappan finns med eller om jag behöver stå med allt själv. Svaret blev ja, men jag tappade många av mina kompisar. Vi växte ifrån varandra, jag kunde inte följa med ut jämt, hade ju en bebis å ta hand om.

Sen hur kommer din dotter att tänka med utbildning? Bra om hon redan nu tänker på sin framtid.

Lycka till

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Man) skrev 2014-04-29 08:45:44 följande:

Du var själv 18 när du fick första alltså? Var det planerat? Gick det bra? Hur gammal var pappan?
    Jag skulle fylla 19, blir 38 i år. Hade fast förhållande med barnafadern som jag idag är gift med och har några barn till med. Bara fjärde barnet var ett ops! Men var lika välkommet som de andra innan och som de två nu efter. Min man är 4 år äldre än mig och vi har varit ett par i 21 år i år .
  • Anonym (Man)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-29 09:00:00 följande:
    Jag skulle fylla 19, blir 38 i år. Hade fast förhållande med barnafadern som jag idag är gift med och har några barn till med. Bara fjärde barnet var ett ops! Men var lika välkommet som de andra innan och som de två nu efter. Min man är 4 år äldre än mig och vi har varit ett par i 21 år i år .

Det låter bra. Härligt att det går bra att bilda familj så tidigt. På 1960-talet var det många flickor som blev gravida som 17-åringar, gifte sig och fick barn när de var 18. Preventivmedelsanvändningen hängde väl inte med den sexuella frigörelsen. Många av dessa är lyckligt gifta än i dag, men det är klart att det blev problem för en hel del också. Hur är det för din dotter? Fast relation? Planerat barn? Grattis och lycka till önskas henne!
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

Min bror och svägerska var 16 och 19 när hon plussade (oplanerad graviditet) när barndet föddes var hon 17 och han 20. Dom flyttade in hos hennes föräldrar och bodde där fram tills brodern fått sig ett fast jobb och båda kände sig tillfreds med sina roller som föräldrar. Min svägerska fick lov att behålla sin plats på gymnasiet och läste hemmifrån till 80%. De resterande 20% som krävde närvaro löstes genom att hennes pappa var morfarledig. Nu är barnet snart 6 år och ska börja förskolaklass. Svägerskan studerar sista året på universitetet och min bror jobbar. Visst det har inte varit en solskenshistoria rakt igenom utan det uppkom ju konflikter och det är inte lätt att vara så pass ung när man får barn dvs. "Mamma och pappa löser allt tänket" fanns tyvvär kvar hos tjejen och min bror och hans svärmor har bråkat eftersom han kände sig utesluten från graviditeten och skötseln av bebisen. Sen blev de rätt bortskämda ekonomiskt så när de väl flyttade uppkom en ny " kris" kring ekonomin osv. Ang. Ditt yngsta barn och ditt blivande barnbarn så fick jag barn 6 mån efter att mina föräldrar fick sitt sista barn. Och jag har en ny otroligt mysig rellation till min mamma istället för den klassiska mor och dotter rellationen som iof var/är mysig den också. Min son har så otroligt roligt med sin jämngamla moster och jag älskar att ha min syster här på besök.

• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

Oj! Vart tog alla mellanrum vägen?

Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2014-04-29 09:32:02 följande:
    Min bror och svägerska var 16 och 19 när hon plussade (oplanerad graviditet) när barndet föddes var hon 17 och han 20. Dom flyttade in hos hennes föräldrar och bodde där fram tills brodern fått sig ett fast jobb och båda kände sig tillfreds med sina roller som föräldrar. Min svägerska fick lov att behålla sin plats på gymnasiet och läste hemmifrån till 80%. De resterande 20% som krävde närvaro löstes genom att hennes pappa var morfarledig. Nu är barnet snart 6 år och ska börja förskolaklass. Svägerskan studerar sista året på universitetet och min bror jobbar. Visst det har inte varit en solskenshistoria rakt igenom utan det uppkom ju konflikter och det är inte lätt att vara så pass ung när man får barn dvs. "Mamma och pappa löser allt tänket" fanns tyvvär kvar hos tjejen och min bror och hans svärmor har bråkat eftersom han kände sig utesluten från graviditeten och skötseln av bebisen. Sen blev de rätt bortskämda ekonomiskt så när de väl flyttade uppkom en ny " kris" kring ekonomin osv. Ang. Ditt yngsta barn och ditt blivande barnbarn så fick jag barn 6 mån efter att mina föräldrar fick sitt sista barn. Och jag har en ny otroligt mysig rellation till min mamma istället för den klassiska mor och dotter rellationen som iof var/är mysig den också. Min son har så otroligt roligt med sin jämngamla moster och jag älskar att ha min syster här på besök.

Svar på tråden min blivande 16 åring ska bli mamma.