• Vitamin

Skuldfritt företag, är det en fördel?

Jag och min man startar ett HB, vi har inkomst från våra anställningar, så tanken är så snart som möjligt betala av banklånet och nolla krediten. Om vi vid räkenskapsårets slut står med ett överskott och vi pytsar in alltsammans till banken, betyder det då att firmans resultat blir noll? Alltså inga skatter och avgifter för oss att betala i deklarationen eftersom det inte blir något "kvar till oss"? Det handlar inte om några jättesummor, kanske 150' - 200' i överskott under första året. Finns det någon fördel med att inte betala tillbaka lånet så snart som möjligt? Är det ens tillåtet att låta företaget samla pengar under året utan att fortlöpande betala skatter och avgifter? Det funkade så "förr" om man inte hade så stor omsättning, men har för mig att det har ändrats på?

• Svar på tråden Skuldfritt företag, är det en fördel?
  • sportpappa

All vinst i ett HB beskattas hos ägarna i deras deklarationer. Vinsten finns fortfarande kvar även fast bankkontot för företaget är tomt.
    Viktigt! Blanda inte ihop pengar på bankkontot med företagets resultat. Det är två helt skilda saker.

Det är nog tillåtet att låta bolaget samla pengar under året även om man ska lämna in en ny preliminär självdeklaration så fort man ser att man får en större vinst än beräknat eftersom ju inte är olagligt att göra en felbedömning av er vinst där ni tror att ni ska göra en lägre vinst än deklarerat och sedan vid deklarationen betala in rätt summa.

• ML2014

Starta aktiebolag direkt. HB fungerar som en plogbil. Man skjuter all skatt framför sig och det grymt svårt att ha koll på hur mycket som ska skattas. Vi fick över 100 000 var i restskatt när vi skattade ut HB:t en gång för 10 år sedan. Med aktiebolag sover man gott och skattar fram sin lön varje månad.

• sportpappa

En ekonomisk förening är ett annat alternativ. Det fungerar ungefär som ett aktiebolag, men ni behöver inget startkapital. Enda kravet är att ni är 3 medlemmar i föreningen, men den 3:e personen kan vara vem som helst. Medlemmarna i föreningen har en röst var på möten.
    Det ska tydligen även vara lätt att ombilda en ekonomisk förening till AB om det blir aktuellt.

Svar på tråden Skuldfritt företag, är det en fördel?