• Kokosflingor

Lärare - vill byta bransch!

Hej!
    Jag jobbar som lärare men har tröttnat totalt och känner mig alltmer utmattad och är ständigt stressad. Vill helt enkelt byta bransch! Men det är så svårt att ta sig vidare.

Jag har:
    *Funderat på att plugga exempelvis till undersköterska, genom att ev. kunna plugga igen lite kurser på distans, mest som tillfällig lösning och för att det finns gott om jobb.
    *Annars älskar jag olika former av multimedia, alltså att redigera bilder, göra små filmer o.s.v. men det finns det dåligt med jobb inom :/, i alla fall i denna stad. Kan också tänka mig trycka/printa ut grejer. :)
    *Kan tänka mig jobba administrativt också! Men är dock inte intresserad av ekonomidelar.

Lite tips/förslag på utbildningar? Gissar att det är försent att söka till hösten nu? :/

• Svar på tråden Lärare - vill byta bransch!
  • MHM

Uska är på gymnasienivå och i min kommun är det inte försent än att söka till hösten. Kolla upp vuxenutbildningen i din kommun!

• whippo

Jag bytte från lärare till bussförare. Arbetet är nu det minsta problemet.

• whippo
    HASP skrev 2014-05-03 23:34:28 följande:
    Whippo, är det samma lön ungefär?
    Har gått ner något i lön.

Som lärare tjänade jag ungefär: 28.000
    När jag kör buss: 22.500 + ~3-4000 i OB och tillägg så vi hamnar på 25.500-26.500

Allt har sina för- och nackdelar. Ser nu att jag nästan aldrig behöver prata jobb hemma, det enda jag behöver tänka på är "när börjar jag?" men det är inte alltid de bästa arbetstiderna och sedan är jag inte ledig lika mycket, sämre lön förstås.
  • Kokosflingor

Utbildad lärare för förskola, förskoleklass, grundskolans tidigare år och fritidshem..

Vet inte riktigt hur jag ska göra men trivs inte. Får se hur det går. Intressant att läsa om er andra som har bytt yrke!

Min lön ligger på ungefär 22000 innan skatt.

• PrinsessanLeia

Ok, jag är också lärare som bytt bana men jag vill inte skriva mer här.

Kokosflingor skrev 2014-05-04 11:02:43 följande:
    Utbildad lärare för förskola, förskoleklass, grundskolans tidigare år och fritidshem.. Vet inte riktigt hur jag ska göra men trivs inte. Får se hur det går. Intressant att läsa om er andra som har bytt yrke! Min lön ligger på ungefär 22000 innan skatt.

• Name
    Kokosflingor skrev 2014-05-04 11:02:43 följande:

Utbildad lärare för förskola, förskoleklass, grundskolans tidigare år och fritidshem..

Vet inte riktigt hur jag ska göra men trivs inte. Får se hur det går. Intressant att läsa om er andra som har bytt yrke!

Min lön ligger på ungefär 22000 innan skatt.

Undrar om du har några tips på hur man kan inleda ett personligt brev för tex tjänsten som förskolelärare och fritidspedagog.
    Ska söka som vikarie till dessa tjänster men får inte ihop några bra inledningar för att väcka intresse till att läsa vidare....
  • cloudberry79

Jag är lärare och jobbade inom mitt område i åtta år innan jag bytte bana. Nu jobbar jag med handläggning och lokal utveckling inom Hyresgästföreningen, vilket är rena drömjobbet i jämförelse! Bättre lön, bättre villkor och bättre personalpolitik. Plus att jag kan använda mina erfarenheter från lärarjobbet.

Just NO.
  • Kokosflingor
    cloudberry79 skrev 2014-05-04 15:52:03 följande:
    Jag är lärare och jobbade inom mitt område i åtta år innan jag bytte bana. Nu jobbar jag med handläggning och lokal utveckling inom Hyresgästföreningen, vilket är rena drömjobbet i jämförelse! Bättre lön, bättre villkor och bättre personalpolitik. Plus att jag kan använda mina erfarenheter från lärarjobbet.
    Låter toppen! Gick du någon utbildning för att jobba inom det? =)
  • cloudberry79
    Kokosflingor skrev 2014-05-04 16:23:43 följande:
    Låter toppen! Gick du någon utbildning för att jobba inom det? =)
    Jag utbildas internt. Det finns en hel del jobb inom både privat och offentlig sektor som endast kräver att du har en högskoleutbildning, tex på försäkringskassan, arbetsförmedlingen, fackförbund, kommunal administration mm. Som lärare har man ju en hel del erfarenhet av både formalia och kontakt med människor, så det finns jobb där man kan nyttja sin utbildning och erfarenhet!
    Just NO.
  • el nino

En till som hellre vill åt det administrativa hållet. Också utmattad!

Hur går det för dig?

Jag har sökt kurser, men dessutom nya jobb...Får se vart det slutar!

• Kokosflingor
    el nino skrev 2014-05-12 10:37:47 följande:
    En till som hellre vill åt det administrativa hållet. Också utmattad!

Hur går det för dig?

Jag har sökt kurser, men dessutom nya jobb...Får se vart det slutar!

Hej!

Det är skönt att höra att man inte är ensam i att vilja byta yrke.

Jag har sökt massor av jobb som ligger ute på abf, bara för att komma ifrån tills vidare.

Men inget napp ännu.

Sen har jag som du sökt lite olika kurser till hösten, så jag hoppas att jag kommer in på något bra!

Det är svårt att veta vad man specifikt ska läsa för att kunna jobba inom administration men jag får kolla mer på det.

Hoppas du hittar något annat! :)

Svar på tråden Lärare - vill byta bransch!