• 5ms
    Äldre 29 Apr 08:01
    3037 visningar
    5 svar
    5
    3037

    Vad är det för orm


    Vad är det för orm
  • Svar på tråden Vad är det för orm
  • kossan
    Äldre 29 Apr 08:05
    #1

    Huggorm om den inte hade gula prickar vid huvudet. Kan inte se det på bilden...

    Äcklig oavsett! ;)

  • Äldre 29 Apr 08:15
    #2

    Det kan vara en snok, huvudet ser glansigt ut men det är omöjligt att säga om man inte ser detaljer som pupillen. Den ser rödaktig ut och därför skulle det kunna vara en huggorm.
    Det finns snokar utan de karaktäristiska fläckarna och det finns huggorm utan zigzag-mönster men de brukar vara mörka. Man avgör på andra kännetecken som pupiller, tänder och huvudplåtar.

  • Äldre 29 Apr 09:05
    #3

    Hade jag sett den sådär så hade jag gissat på huggorm. Men jag är inte alls säker.


    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Nea
    Äldre 29 Apr 11:23
    #4

    Kan vara en hasselsnok, vart i landet finns den? Kan även vara en huggorm eller en vanlig snok :)

  • Äldre 5 Aug 11:17
    #5

    Hej. Som någon skrev .. Det kan vara en Hasselsnok om du har tur. Tur för att du helt enkel fick chansen att se den och fotografera den. Den är betydligt skyggare än huggorm och snok. Helt ofarlig och den försvinner om du stör den. Varken vanlig snok eller huggorm brukar vara så ljusa som bilden visar. Alla är fridlysta så enklast är att störa den så att den inte vill komma tillbaka. Ta en lång pinne och placera en handske längst ut. För den över ormen. Huggorm gör utfall och ligger i en liten kringla. Snok och hasselsnok försöker oftast ta sig bort så fort de kan. Men som alltid var försiktig.
    Trevligt att inte alla bankar skiten ur våra vilda djur som hälsar på

Svar på tråden Vad är det för orm