• Anonym (Omtänksam)

Hur ska jag fråga min kusin om han är homosexuell?

Jag har starka misstankar om att min kusin - som jag tycker så fruktansvärt mycket om - är homosexuell. Jag var 9 år när han föddes och på många sätt var han som en lillebror i mina ögon. Älskar honom oerhört mycket.

Har som sagt en stark känsla av att det kanske är så att han är homosexuell - och jag vill få honom att erkänna det om så är fallet, för jag tror att han kämpar med att hålla det hemligt av rädsla för sin pappa, som är snäll men ganska konservativ när det gäller den biten. Resten av släkten tror jag inte hade brytt sig.

Ännu mindre jag. Har en annan kusin, fast på min pappas sida, som är öppet homosexuell. Hon kom ut först i 35-årsåldern och varken jag eller någon annan i släkten ser annorlunda på henne för det, liksom...

Jag hade inte brytt mig i vanliga fall och låtit honom komma ut när han känner för det, men det känns som att han kämpar oerhört med det här, och jag vill bara att han ska förstå att han har allas stöd, fast han själv kanske inte tror det.

Vet inte hur jag ska lägga fram det för honom. Jag tycker inte han är fjollig eller gör något "bögigt"... Jag har bara en jättestark vibb, så jag vill ju inte förolämpa honom.

• Svar på tråden Hur ska jag fråga min kusin om han är homosexuell?
  • viseversa

Varför ska du ens fråga? Han berättar väl själv om han vill det. Du har väl inget med hans sexualitet att göra oavsett.

• Challe

Låt honom berätta det själv isåfall. Om du frågar och han inte är redo att komma ut kommer han bara neka. Han har rätt till att bestämma hur mycket han vill avslöja om sin egna sexualitet. Både min storebror och min bästa kompis är homo, jag anade det långt innan de berättade och när jag i efterhand har berättat att jag visste, var båda glada över att jag respekterat dem i att inte fråga.

• Regnbågsfärg

Du behöver väl inte tvinga någon! Kommer ni in på det nångång så tycker jag att du Max ska säga att det för dig inte spelar någon roll om en person är heterosexuell eller homosexuell..

• sextiotalist

Ingen har skyldighet att uppge sina sexuella preferenser. Speciellt inte till en kusin
    Så släpp detta, fråga inte.
    Det enda man kan göra är att, när sådana samtalsämnen är uppe, är att säga att det inte spelar någon roll vilken sexualitet en människa har

• iaseia

Eftersom jag själv är homosexuell och har haft viss problematik vet jag att det bara blir värre, man nekar om man inte redo och förtroende bryts ned. Låt honom istället komma ut själv i den takt han känner sig redo i.

Om du vill att han ska veta din inställning så prata om det precis som ingenting. Låt han veta vad du tycker utan att du pratar om honom så att säga.

• Anonym (Omtänksam)

Ja, ni har väl rätt... Det enda jag kan göra är att säga att jag älskar honom för den han är och att jag alltid finns för honom vad det än gäller.

• Morsan 027

Av vilken anledning känner du att måste fråga honom?

Har han förtroende för dig, lär han väl berätta själv förr eller senare.

• Lena

Berätta om din andra kusin kanske, lite sådär allmänt och stödjande

• Anonym (Omtänksam)
    Morsan 027 skrev 2014-04-29 13:54:47 följande:
    Av vilken anledning känner du att måste fråga honom?

Har han förtroende för dig, lär han väl berätta själv förr eller senare.
    För att det verkar vara ett problem för honom och han verkar inte inse att nästan alla i släkten misstänker det redan, men alla tycker inte det gör någon som helst skillnad. Liksom första tanken var att hjälpa honom lätta stenen från hjärtat. Men man gör nog tvärtom i stället bara. Det är väl så... Mycket dumt sker för att man menar väl i världen. :)
  • Schna

Jag tycker ens sexuella läggning är privat och inget för övriga att spekulera i, oavsett avsikt.

It takes a fool to remain sane
  • Anonym (stopp & belägg)
    Schna skrev 2014-04-29 14:50:36 följande:
    Jag tycker ens sexuella läggning är privat och inget för övriga att spekulera i, oavsett avsikt.

Jag blev tillfrågad av en nyfiken person om jag var homosexuell vilket jag upplevde som väldigt kränkande mot mig som person och min sexualitet. Ingen har med det att göra, kusin eller inte.
  • Anonym (Omtänksam)

Jag har fått sunda tankegångar kring mitt ärende, så det är helt okej för er att sluta älta nu.

• gaymarrige

som alla andra sagt vad är ditt mål med att veta om han är bög eller hetero det har du inte med att göra. vill han berätta så berättar han annars så låt det vara. Du har väl inte tänkt dig en sexuellrelation med din kusin??

Svar på tråden Hur ska jag fråga min kusin om han är homosexuell?