• MaPoLoMa

    Hur dyra presenter ger ni era barn på 4 år? 12år?

    Hej ! Jag är ihop med en två-dotters-pappa. Regelmässigt är hans varannan-veckas pappa, men i själva verket är han nästan heltidspappa (vilket han inte berättade; jag fick det bara acceptera då vi flyttade ihop). Det är något som sårar mig… eller får mig känna mig försummad.. vet inte riktigt. Jag såg hur han gör allt för att glädja sina döttrar (4 och 12 år gamla). Jag trodde att det är väldigt positivt för att det betydde frö mig att han skulle bry sig  om våra gemensamma barn och om mig. Men nu ser jag att jag tänkte fel. Han bryr sig inte alls om mig. Han köper mat bara om hans barn är hemma. Om inte – vi kan sitta utan… Han har varken tid eller pengar för att spendera tid med mig, men är alltid redo att göra allt möjligt och omöjligt för döttrarna. Det värsta är att all uppfostran barnen får är det att skämma bort dem, de uppfattar honom inte som en far utan som någon man kräver saker av.  Jag blev så trist under julen 2013 då han spenderade på julklappar till barn ca 20 000 kronor plus en resa till syden. Jag fick en julklapp för 1100 kronor; och det var den enda presenten nästan på ett helt år. Under hela vår bekantskap var det en present till … för länge sedan, värd ca 400 kronor. Dessutom markerade han inte min födelsedag på något sätt, vilket gjorde mig väldigt ledsen. (återigen, han glömmer aldrig hans barns födelsedagar och ge bort fina presenter till dem). Hans ekonomi är svårt belånad och han lånar pengar av sin bror för att köpa saker och underhållning till barnen. Jag själv brukade alltid köpa presenter till honom, till hans mor, hans barn…. Jag minns alltid födelsedagar och högtider i hans familj..   Och om vi nu bor tillsammans, vill jag inte bli försummad…. Överreagerar jag? Vad tror ni om det hela? Hur dyra presenter köper ni till era barn? Till er fru/man?
    Tack för era svar.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-29 20:58
    Jag bör nog tillägga att det är ju inte självaste summor som spenderas på mig som gör mig ledsen?.det är mycket djupare än det. Det handlar om uppmärksamhet, om omtanke, om min killes vilja att göra något glädjande för mig och tillsammans med mig. Det känns bara att han lever för sina barn och jag bara finns där någonstans i hörnet? Jag bara följer efter, mina intressen och behov är inte alls viktiga, jag bara får bara med för alla andras trivsel. Jag borde ställa mig en fråga : vad får jag av det här? Får jag den värme och omtanke jag behöver och förtjänar? Känner jag mig älskad och viktig för honom? Vad är min plats i hans liv? Jag kan tyvärr inte besvara dessa frågor för mig själv? Är det lättsinnigt och barnsligt att önska mig att han ibland gör något bara för mig och tillsammans med mig? Jag vill att han ringer mig bara för att säga något trevligt; att inte bara jag som ringer? Jag vill få blommor och vardagliga kyss och kram?. Jag vill känna mig speciell för honom, vill känna mig älskad? Detta kan inte mätas med belopp , det var klumpigt av mig att nämna summor; jag skrev om pengar i samband med julklappar för att det blev till ett sätt problemet ?materialiserades? på bara. Om jag vore på ?pengajakt? som någon här påpekade, så skulle jag vara med en annan kille.
  • Svar på tråden Hur dyra presenter ger ni era barn på 4 år? 12år?
  • Majsan70

    Jag köper i princip inga presenter till min man. Blir det något alls så blir det något litet symboliskt. 

    Hur mycket pengar vi lägger på barnen beror helt på. Ibland för 5-700 ibland för 20000. Dock belastar vi inte vår ekonomi på ett felaktigt sätt. 

    Jag förväntar mig inga presenter och är det tomt i kylen så handlar jag om jag vill ha nåt.  Jag minns alla födelsedagar, min man glömmer de flesta utom vår gemensamma dotters. 

    När vi träffades hade vi barn varannan vecka nu sen 10 år har jag alltid barnen. Mina barn går alltid alltid före alla andra. 
    Däremot jobbar vi TILLSAMMANS på vår relation och vi kommunicerar med varandra om nåt känns snett.

  • MaPoLoMa

    Stort tack för svaret! Ja, kanske det är just bristen på SUND KOMMUNIKATION som är ett huvudproblem för oss. Vi får aldirg någon konstruktiv dialog, det är jag som pratar, han lyssnar tyst och ingenting förändras.

  • JasonDamian

    Hej. För det första, varför är du så pengakåt? Ta inte illa upp, det är bara så jag pratar. Men seriöst, varför hakar du upp dig på vad sakerna kostar? Jag hade lätt kunnat spendera 20.000kr på både mina barn och min flickvän/sambo/fru om jag hade haft några eller haft ekonomin till det. Annars hade jag lagt så mycket jag hade haft råd. Men jag försvarar inte din kille, tvärtom så är det förbannat fult att bara köpa mat när barnen är där. Jag vet inte hur folk i andra relationer gör men när jag levde med mitt ex så köpte jag både blommor och presenter flera gånger om året.

  • MaPoLoMa
    JasonDamian skrev 2014-04-29 19:35:25 följande:
    Hej. För det första, varför är du så pengakåt? Ta inte illa upp, det är bara så jag pratar. Men seriöst, varför hakar du upp dig på vad sakerna kostar? Jag hade lätt kunnat spendera 20.000kr på både mina barn och min flickvän/sambo/fru om jag hade haft några eller haft ekonomin till det. Annars hade jag lagt så mycket jag hade haft råd. Men jag försvarar inte din kille, tvärtom så är det förbannat fult att bara köpa mat när barnen är där. Jag vet inte hur folk i andra relationer gör men när jag levde med mitt ex så köpte jag både blommor och presenter flera gånger om året.

    Hej ! och tack för kommentaren. Jag tror inte det är någon pengajakt från min sida… Det är kanske snarare osäkerhet, rädsla att jag inte betyder något …. Och det är önskan att få tillbaka den uppmärksamhet jag ger: när jag minns alla högtider i hans familj lika bra som han, så vill jag att min födelsedag också markeras. Han minns ju att gratulera hans släktingar, vem är jag då för honom om han inte gör något trevligt för mig? Jag brukar köpa presenter för honom (och hans barn, hans mor), och jag känner att han tar emot dessa trevliga överraskningar med glädje…. Men jag vill också ha lite sådana trevliga överraskningar. Jag vill få blommor ibland (har aldrig fått av honom!!!) Jag nämnde hur sakerna kostade (1100 0ch 400 kronor har han spenderat på mig på 2 år (????!!!)) för att jag ser hur mycket han spenderar på sina barn och andra familjemedlemmar (hans ekonomi är inte den bästa och han lånade av sin bror för att spendera 20 000 kr på barnens julklappar(??!)). Och han säger att han vill leva livet med mig ju!!! Det hela bara skrämmer mig och gör mig ledsen. Och det där med mat fattar jag inte alls. Ska jag kanske springa iväg innan det är för sent? Det värsta är att det fattas även vanlig mänsklig värme, fina ord, sådana vardagliga men trevliga kyss och kram, telefonsamtal ibland…. Jag gör det , men får det oftast obesvarat…

  • JasonDamian
    MaPoLoMa skrev 2014-04-29 20:22:45 följande:

    Hej ! och tack för kommentaren. Jag tror inte det är någon pengajakt från min sida? Det är kanske snarare osäkerhet, rädsla att jag inte betyder något ?. Och det är önskan att få tillbaka den uppmärksamhet jag ger: när jag minns alla högtider i hans familj lika bra som han, så vill jag att min födelsedag också markeras. Han minns ju att gratulera hans släktingar, vem är jag då för honom om han inte gör något trevligt för mig? Jag brukar köpa presenter för honom (och hans barn, hans mor), och jag känner att han tar emot dessa trevliga överraskningar med glädje?. Men jag vill också ha lite sådana trevliga överraskningar. Jag vill få blommor ibland (har aldrig fått av honom!!!) Jag nämnde hur sakerna kostade (1100 0ch 400 kronor har han spenderat på mig på 2 år (????!!!)) för att jag ser hur mycket han spenderar på sina barn och andra familjemedlemmar (hans ekonomi är inte den bästa och han lånade av sin bror för att spendera 20 000 kr på barnens julklappar(??!)). Och han säger att han vill leva livet med mig ju!!! Det hela bara skrämmer mig och gör mig ledsen. Och det där med mat fattar jag inte alls. Ska jag kanske springa iväg innan det är för sent? Det värsta är att det fattas även vanlig mänsklig värme, fina ord, sådana vardagliga men trevliga kyss och kram, telefonsamtal ibland?. Jag gör det , men får det oftast obesvarat?


    Jag hade varit överlycklig om jag hade haft nån att köpa blommor till, ge komplimanger och allt. Saknar det. Jag tror att ha. Kanske han tar dig för givet? Jag levde i ett sånt förhållande, därför det tog slut. Jag vet inte, känns det inte rätt är det klart att du inte ska vara kvar
  • Majsan70

    Alltså det är ju du som sätter ribban för hur du vill ha det. Om din sambo inte uppfyller dina önskningar så får du ju helt enkelt fundera på om det är honom du vill leva ditt liv med?

  • A57

    Förlåt, att jag säger det, men din sambo faktiskt lurade dig, när han har inte sagt, att  han är nästan heltidspappa. Det visar brist på respekt till dig, - och samma visar hans attityd i vardagen,- att han glömmer dina födelsedagar och spenderar inte tid med dig. Pengar är inte viktigt, men tiden däremot är. Regel är: tiden är människans viktigaste resurs, och man spenderar den med dom, som man älskar. Om din sambo prioriterar bort dig och tänker bara på sina barn, Er gemensam framtid ser inte lovande ut. Skulle rekomendera dig att hitta en annan kille, som ska älska dig, uppskatta dig och spendera sin tid med dig. Och det är bättre att söka en kille utan barn,- kanske, en yngre man är den bästa lösningen, för dom tar bättre hand om sina flickvänner, än äldre gubbar med flera barn.

Svar på tråden Hur dyra presenter ger ni era barn på 4 år? 12år?