• sweet365

bästa bolåneräntan

Ja, vi slår ihop oss mot bankerna! Man KAN få ner räntan och vi ska hjälpas åt!

Så!
    Hur stort bo- lån har du?
    Vilken ränta har du, är den fast/bunden (isf hur länge) och vilken bank.

Lättare förhandla om räntan om man har lite överblick...

Vi håller på att leta bostad och bästa erbjudandet vi fått är 1,5m med ränta på 4,4% rörlig hos swedbank. Inte alls nöjd.

• Svar på tråden bästa bolåneräntan
  • zZzZz

4,4% i rörlig ränta? Dyyrt! 

Finns andra banker :) 

• Butterscotch

Oj, det var verkligen en dålig ränta ni fick förslag på. Enligt deras hemsida är deras riktlinje för tremånadersränta 2,69%. Behöver ni låna mer än vad bostaden är värd?

Vi har 2,2 nånting på våra tremånaderslån och det tycker jag är högt. Ska jobba hårt på att förhandla ner dem när vår renovering är klar. Vi har SEB, och deras aktuella upplåningsränta (dvs vad det kostar dem att låna upp pengarna) är 1,23% och jag kan inte tycka att 1% påslag är rimligt. Både jag och maken har välavlönade jobb och bostaden har relativt låg belåningsgrad (ca 70%). Ett minimalt påslag för risk, och kanske nån halv procent i vinst vore mer rimligt. Jag håller tummarna för att de, eller någon annan bank, håller med mig

• zZzZz
    sweet365 skrev 2014-04-30 15:55:50 följande:
    Men tack! Oj ja vad de fläskat på?! Ska kolla mer tack!
    SBAB kanske, dom är lätt att ha och göra med, samt räntor som är okej :)
  • Grappa

Googla på medlemslån bolån så hittar ni en bra deal om ni är med i facket, 0,9 över inlåningsränta.

• Teresiat

Vi band lånet i tre delar för 5 månader sedan. 2,06 % på ett år, 2,3 % på två år och 2,66 % på tre år.

• Kidet

Vad bra räntor ni verkar ha! Tycker min låter dyr nu. Fick själv erbjudnade på 2.35 av länsförsäkringar och då lånar jag inte ens 5 % av värdet på huset. Har dock inga andra affärer i banken. Är det billigare ränta om man lånar mer hos banken? Har i nuläget resten av lånet hos en släkting för 2%.

Wet ppi
  • dfuoih

Det är en individuell bedömning såklart men med i övrigt god ekonomi borde man komma ner under 2%. Kolla med seb. 4,4% verkar helt galet. Är det verkligen ett bottenlån eller räknade de med något snittränta på botten/topp lån?

• sweet365
    dfuoih skrev 2014-05-22 15:39:17 följande:
    Det är en individuell bedömning såklart men med i övrigt god ekonomi borde man komma ner under 2%. Kolla med seb. 4,4% verkar helt galet. Är det verkligen ett bottenlån eller räknade de med något snittränta på botten/topp lån?

Hm det kan vara som du säger att det är högre "total" eftersom vi skulle behöva låna en loten del av de 15%... men mtp hyrorna där vi bor skulle det åndå vara betydligt billigare att ta ett större lån än att bo i hyres, trots amortering osv.. men fick lite att fundera på av era svar, tack!!
Svar på tråden bästa bolåneräntan