• Anonym (matt)

har jag rätt att byta soc handläggare?

Jag går på försörjningsstöd & har så gjort i några månader. Hursomhelst, jag undrar om jag har rätt att byta handläggare?

Rätta mig om jag har fel men alla jag pratat med tycker det är så fel. Jag har en snart 3 åring & jag får ut allt som allt om jag räknar med bostadsbidrag och underhållsstöd/bidrag, barnbidrag 8700 (5000 av dessa är försörjningsstöd).

Flera grr har min handläggare räknat fel, räknat underhållsbidraget 2 grr, hon räknar in pengar jag inte har rätt till tex. Aktivitetsstöd vilket gör att jag har ungefär 2-3000 mindre varje månad. Jag kan nätt och jämt betala min hyra, elen, busskort, andra räkningar & mat i några dagar.

Nu denna månad, hyran ska vara inne idag men jag får inte pengarna först på fredag. Hon har återigen räknat in 2000 som jag inte har rätt till.

Hade jag kunnat hade jag mer än gärna sluppit gå på försörjningsstöd, det är aldrig kul liksom.

• Svar på tråden har jag rätt att byta soc handläggare?
  • Anonym (Ägg)

Du kan både överklaga hennes beslut och begära att få byta handläggare!!

• Anonym (''**)

Du kan säkert försöka byta MEN det kommer inte bli bättre. Det är soctanter du har att göra med, dom gör så gott dom förmår, bättre blir det aldrig.

Hoppas du blir självförsörjande snart, är du arbetssökande?

• Anonym (matt)
    Anonym (''**) skrev 2014-04-30 11:33:19 följande:
    Du kan säkert försöka byta MEN det kommer inte bli bättre. Det är soctanter du har att göra med, dom gör så gott dom förmår, bättre blir det aldrig.Hoppas du blir självförsörjande snart, är du arbetssökande?

Det är konstigt för personer i min närhet som gått/går på soc har inte haft det här problemet. Hon är väldigt ung min handläggare och verkar extremt oerfaren.. Det är skit att varje månad behöva ha ångest för man aldrig vet om det räcker eller om man får in pengarna i tid.

Tyvärr kommer det dröja, just nu läser jag in grundskolan men såfort jag ska ta mig ann en riktigt utbildning kommer jag ta studielån samt studiebidrag så jag slipper soc.. Vilket förhoppningsvis kommer bli till hösten.
  • Anonym (Fss)

Tråkigt att handläggaren räknar fel vid flera tillfällen. Den händer att man som handläggare gör fel (dock går felen alltid att rättas till) dock bör man inte göra samma fel flera gånger. Du kan prata med chefen/verksamhetsledare och förklara läget och be om att tilldelas annan handläggare. Oftast får man en ny handläggare (är min erfarenhet).

Sedan tycker jag att det är otroligt tråkigt att vi "soctanter" stämplas som inkompetenta idioter i flera trådar. Vi kan göra fel och ja visst finns det människor som inte bör arbeta inom socialtjänsten, men vi är också en hel hög duktiga socialsekreterare som försöker göra vårt bästa med de förutsättningar som vi har. Har man mellan 70-100 klienter så blir det misstag. De man ska skälla på är politikerna/socialförvaltningen som inte ger oss förutsättningarna att göra ett bra jobb. Men jag har fullt förståelse för att man blir irriterad och arg när handläggaren räknar fel! Det skulle jag också bli.

Svar på tråden har jag rätt att byta soc handläggare?