• Anonym (en tvåa?)

Behålla sgi under studier

Hej!

Jag fick barn 2012, var hemma till dec 2012. Har sedan dess arbetat heltid med bra lön. I höst börjar jag heltidsstudera, och vi planerar barn under studietiden. Jag kommer inte ta studiemedel eftersom min make tjänar bra och jag jobbar extra. 

Vilken SGI får jag då?

• Svar på tråden Behålla sgi under studier
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har arbetat på ditt nya jobb i sex månader så kan du få en SGI (och föräldrapenning) baserad på den inkomsten.

Grundregeln är att om du sedan avbryter ditt arbete, så har du inte längre rätt till din SGI. Om du inte har någon SGI får du föräldrapenning på grundnivå (225 kronor/dag).

Det finns dock situationer då du omfattas av SGI-skydd och har rätt att behålla din SGI trots att du inte arbetar. En form av SGI-skydd är att studera med studiestöd från CSN (bidrag eller lån). Det innebär att om du studerar utan någon form av studiestöd så skyddar du inte din SGI. Då får du föräldrapenning på grundnivå.

Här kan du läsa mer om SGI-skydd:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos,_studerande,_sjuk_m_m/

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Jag glömde att nämna att om du blir gravid innan ditt första barn har fyllt 1 år och 9 månader så har du rätt till samma föräldrapenning som du hade med det barnet. Men din SGI är inte skyddad av den anledningen.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Behålla sgi under studier