• Schna

Vackra ord i svenska språket

Har du något ord du tycker är extra vackert? Vad är det med ordet som är vackert, enligt dig?

It takes a fool to remain sane
  • Svar på tråden Vackra ord i svenska språket
  • Kaputt

Ordet sensuell gillar jag!! Istället för "klängig" eller "kåtbock", så kan man kalla sig för sensuellDrömmer

Promiskuös  
    gillar jag med... låter "finare" och bättre än slampa/horaTungan ute 

Oderint dum metuant
  • Kaputt

Ordet skatteåterbäring får mina knän att vika sig av upphetsning....Skrattande

Oderint dum metuant
  • SpencerQ

Sinsemellan, alkov, vanilj, apelsinläsk, liljekonvalj är några av mina favoriter! :)

• Gathehielm
    SpencerQ skrev 2014-04-30 19:40:12 följande:
    Sinsemellan, alkov, vanilj, apelsinläsk, liljekonvalj är några av mina favoriter! :)
    Mycket fina ord, och man ser också ett visst samband i ljudbilden mellan dem. 

Mitt absoluta favoritord i svenskan är fruktkött. Känns som att bita i en perfekt mogen persika bara man säger det.

Solidaritet gillar jag också. Skön taktkänsla i stavelserna. 

Mazarin är helt klart det fulaste... Känner mig som en gnällig 60-årig kärring som jobbar på posten och har spindelväv mellan blygdläpparna bara jag tänker på det. Usch.
    Reasons... we all have them, at times.
  • SpencerQ
    Gathehielm skrev 2014-04-30 19:44:12 följande:
    Mycket fina ord, och man ser också ett visst samband i ljudbilden mellan dem. 

Mitt absoluta favoritord i svenskan är fruktkött. Känns som att bita i en perfekt mogen persika bara man säger det.

Solidaritet gillar jag också. Skön taktkänsla i stavelserna. 

Mazarin är helt klart det fulaste... Känner mig som en gnällig 60-årig kärring som jobbar på posten och har spindelväv mellan blygdläpparna bara jag tänker på det. Usch.
    Fruktkött! Bra ord verkligen!

Måste instämma att mazarin känns avskyvärt på tungan... Både som ord och i fysisk form.

Mina fulaste ord måste vara durkslag, knävelborr och korv. Bläää
  • puss

Skinn.

"Jag kände hennes värme mot min hud", inget vidare.

"Jag kände hennes värme mot mitt skinn", lyriskt.

Vindöga. Arv.

Generellt berättelser som vädjar till språket.

• Gathehielm
    SpencerQ skrev 2014-04-30 19:53:30 följande:
    Fruktkött! Bra ord verkligen!

Måste instämma att mazarin känns avskyvärt på tungan... Både som ord och i fysisk form.

Mina fulaste ord måste vara durkslag, knävelborr och korv. Bläää
    Körv som är så gött Skrattande

Skilja gillar jag verkligen också, om man bara ser till ordbilden och inte innebörden. 
    Reasons... we all have them, at times.
  • Unis

Gnistrande
    Ingenting
    Solnedgång
    Morgondagg
    Skimrande

• Esma Sultan

Bi
    Glimmer
    Trottoar
    Visp
    Melankoli..............

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • SpencerQ
    Gathehielm skrev 2014-04-30 19:59:14 följande:
    Körv som är så gött Skrattande

Skilja gillar jag verkligen också, om man bara ser till ordbilden och inte innebörden. 
    Ett annat ord som har en något negativ klang men är kolossalt vackert är andedräkt. Ljudbilden kanske inte håller måttet men ordets ord, ande + dräkt, låterju  makalöst bra tillsammans
  • MuppinCowboy

Rar och Blyg tycker jag är bedårande ord, eller.. det är kanske mer bedårande egenskaper jag tänker nu

Dumhet diskriminerar inte
  • Madmoiselle
    Kaputt skrev 2014-04-30 13:30:57 följande:
    Ordet sensuell gillar jag!! Istället för "klängig" eller "kåtbock", så kan man kalla sig för sensuellPromiskuös  gillar jag med... låter "finare" och bättre än slampa/hora 

Orden du nämner tillsammans betyder inte samma sak. Slå gärna upp dem i ett lexikon och lär dig lite.
  • adolf

Några fina ord:
    Innerlighet
    Blott
    Alltjämt
    Kanhända
    Vidunder
    Förunderlig
    Såsom
    Erinra
    Försiggick

Sedan älska jag gamla kvarlevor av pluralböjning av verb, kvarlevor av dativ samt arkaiska böjningar och ord i allmänhet.
    Jag använder dem sällan själv då de är så pass ålderdomliga, men jag blir helt varm när jag läser dem! :)
    Några exempel:
    Varest
    Voro
    Gingo
    Blevo
    Höllo
    Funnos
    Grepos
    Iakttogo
    Huru

• Naaw

Kramsnö, hemlighet, mamma och solsken är vackra ord. Mjuka och ligger bra i munnen

• Pathfinder

Glittra
    Skimra
    Kisse
    Kissemisse
    Fluffig
    Mjuk
    Skön
    Törstig
    Mamma
    Morgon
    Dagg