• liten2014

Frågor kring att vara ung förälder! Vad tycker du?

Jag gör ett arbete i skolan om unga föräldrar och har sammanställt lite frågor som jag gärna hade velat ha svar på.

Hur tror du att samhället ser på er unga föräldrar?
    Finns det många fördomar?
    Vad är din åsikt om unga föräldrar?
    Vad är bra med att vara ung förälder?
    Vad är dåligt med att vara ung förälder?

Övriga tankar och åsikter om att vara ung förälder?

Tack!

• Svar på tråden Frågor kring att vara ung förälder! Vad tycker du?
  • liten2014

ung förälder= 15-20 år

• Ssr

Vad räknas som just ung föräldrer? Vilken ålder?

• idioti
    Hur tror du att samhället ser på er unga föräldrar? Korkade och oansvariga.
    Finns det många fördomar? Ja, absolut.
    Vad är din åsikt om unga föräldrar? Nu beror det ju på vilken ålder det gäller, är man 19-20 så har man förmodligen vuxit upp och har jobb så att man kan försörja det osv, då ser jag inga problem med att skaffa barn, men åldern under där tycker jag bara det är rent idiotiskt.
    Vad är bra med att vara ung förälder? Ser absolut ingen fördel med att skaffa barn om man inte kan försörja det, eller är mogen nog att kunna uppfostra det.
    Vad är dåligt med att vara ung förälder? Allt, om förhållandena är som vid ovanstående.
  • fluu

Fick barn strax innan min 19-årsdag.

Svar: Inte på något särskilt vis. Däremot ses det ner på att sätta ett barn till världen i en instabil situation och där återfinns givetvis många unga.

Upplever egentligen bara fördomar kring amning, barnvaktande och förhållande. Att yngre mammor inte ammar, att yngre föräldrar oftare har barnvakt, att förhållanden spricker efter barn. Dessa fördomar upplever jag kommer både från många unga föräldrar själva och "resten". 

Inte mycket. Varje situation är unik.

Ingenting som är kopplat just till åldern.

Egentligen inte heller mycket kopplat just till åldern, mer än att den mentala mognande givetvis är lägre än om man hade växt på sig några år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Paradisa

Nu är jag visserligen 21, men många anser mig som en ung förälder så jag svarar på detta i hopp om att det kanske ändå hjälper dig med din uppgift :)

Svar: Korkad, dum, oansvarig.

Svar: Om det finns! B.la: "Unga föräldrar är barn som föder barn", "Unga föräldrar blir dåliga föräldrar för de saknar erfarenhet", "De förstör sina och barnens liv genom att få barn i så ung ålder!", "De kommer ångra sig om de får barn nu" och en hel del annat trams, men i grund och botten handlar allt om att ung = man kan knappt ta hand om sig själv och således inte någon annan.

Svar: Tycker inte det är större skillnad på unga eller gamla föräldrar, det är snarare skillnad på människor och människor. Du kan träffa en 30 årig pappa som är en idiot som aldrig borde fått fortplanta sig och du kan träffa världens mest underbara 15 års mamma som har allt under kontroll. Allt beror på personligheten, åldern är ett nummer vi hakar upp oss för mycket på.

Däremot tycker jag inte man ska skaffa barn om man inte kan ta hand om det! Tycker att jobb, hem och stabilt förhållande är viktiga grundpelare innan man skaffar barn.

Svar: Tror att alla fördelar jag upplever upplevs utav de äldre föräldrarna med :) Föräldraskap är härligt oavsett ålder!

Svar: Bara samhällets syn på oss, man kan inte visa sig på stan utan att folk pekar och viskar och det är sjukt tråkigt att det ska vara så.

Övriga tankar och åsikter om att vara ung förälder?

Tycker det handlar mer om personlighet än om ålder som sagt, dock krävs det en viss ålder för att man ska ha t.ex. jobb och bostad.

Svar på tråden Frågor kring att vara ung förälder! Vad tycker du?