• Anonym (Förtvivlad)

Det som inte fick hända hände

Allt började för ett år sen jag och min man fick ett fint plus vi skulle bli 5 i familjen vi var så glada. I v 10 fick jag en blödning var ivrig och ville in och kolla på en gång. Fick en tid hos en privat klinik och där var det en hinnsäck men var tom och ca en v efter så fick jag hjälp medicinskt. Världen rasade och det tog fyra månader innan vi blev gravida igen och lika glada blev vi igen. Men i v 7 fick jag åter en blödning och de kollade med vul och de var ett mf på g ännu en gång rasade allt och vi blev jätte ledsna. Men jag ville mer en gärna ha ett till barn så vi blev gravida igen nu gick jag till v 8 och vi fick ett till mf. Vi fick hjälp och det tog massor av blodprover och Gyn undersökning och ett kromosom prov på min man. Allt visade inga fel. Förra veckan fick vi ytterligare ett plus efter två månader av försök. Vi var ju överlyckliga och gick på vul i dag och där visade sig att jag fått utomhavandeskap och ev blod i buken som låter farligt. Fick ta nya blod prover och ska ditt på måndag Gyn läkaren var säkert stressad men när man går igenom de här så många gånger så kan man ju sitta ner och lyssna lite iallafall men fick bara ja det var ju tråkigt du får en tid nästa v så av bm hej då. Vad händer sen kaggar läst att de opererar och kan operara bort äggledarn kommer jag inte få ett tredje barn nu ? Nån som varit i samma sitts ? Som jag ? Och lyckats ?

• Svar på tråden Det som inte fick hända hände
  • Anonym (M)

Åh stackare!!
    Men det finns hopp! De kanske inte behöver operera, man kan behandla med cellgifter. Jag opererades akut och blev av med ena äggledaren, men nu sitter jag här gravid i v10 och håller tummarna att det ska gå vägen.

Vet att det känns som ett helvete för er nu, men när det väl funkar då är allt detta glömt... Det kommer ordna sig!!

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (M) skrev 2014-04-30 18:40:09 följande:
    Åh stackare!! Men det finns hopp! De kanske inte behöver operera, man kan behandla med cellgifter. Jag opererades akut och blev av med ena äggledaren, men nu sitter jag här gravid i v10 och håller tummarna att det ska gå vägen. Vet att det känns som ett helvete för er nu, men när det väl funkar då är allt detta glömt... Det kommer ordna sig!!

Tack man blir så besviken men det finns hop :). Men fick du någon mer medicinsk hjälp ?
  • Anonym (M)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-04-30 19:10:12 följande:

Tack man blir så besviken men det finns hop :). Men fick du någon mer medicinsk hjälp ?
    För att bli gravid menar du? Nej, vi försökte i tre år själva lite sporadiskt och tänkte söka IVF till hösten men så tog det sig av sig själv plötsligt.

Försök att ta det lugnt nu, och får du ont i magen så ska du åka in akut, men eftersom ni plussade förra veckan så är det ju antagligen väldigt tidigt. Kan till och med vara så att kroppen tar hand om det själv så att du slipper behandling. Mig följde de i två veckor för att se hur det skulle arta sig, innan det blev akut.
  • Anonym (Förtvivlad)

Ja precis okej. Ja jag försöker :). Jag är tvungen att åka in om jag börjar blöd eller får ont . Tack för svaret :)

• Hallonsaft

Juni -13 fick jag ett sent ma i vecka 12. Inte alls roligt!

Sen så fick jag operera bort en äggledare i oktober -13.

Men nu är jag gravid i vecka 13 :) Bf i november.

Så det finns allt hopp :). Jag trodde världen skulle gå under när dom upptäckte mitt X, men det gick bra!

Lycka till <3

• Anonym (Förtvivlad)

Ja det är så tråkigt. Jag känner mig värdelös just nu och jag känner att mina symptom kan ju försvinna nu jag vill inte på minnas om de helLa tiden det gör så fruktansvärt ont i själen :/. Jag har sjuk skrivit mig tills nästa läkar besök. Hur lång tid tar det innan de behandlar en. Det som känns jobbigt är att mina tider jag fått är i mellan patienter. Alltså jag får ingen riktig tid jag skulle genom gå en studie men nu känns jag värdelös för dem och jag kan sitta och vänta i Tim tal för jag gör ingen nytta för dem . Och de vill få bort mig så fort som möjligt. Hur svårt är det att ge mig en annan läkare som har tiden för mig. Men man är försvaga att ge motstånd och säga till man bara lipar så fort det rör detta eftersom det är så känsligt.

• Insanejane77

Fy, jag beklagar TS! Jag har ett dödfött barn v 37 (mitt första) i bagaget samt 3 missfall så jag vet vilken oerhörd sorg det är att bli så innerligt besviken gång på gång. Hjärtskärande!

Vid mitt senaste missfall så hade jag googlat mig till att det finns progesteronvagitorier som i vissa fall kan hjälpa till så jag lyckades tjata mig till ett recept på sådana. Och när jag blev gravid igen så startade jag behandling med dom och trombyl genast. Kan inte säga om det är orsaken eller inte men nu är jag iaf gravid i v 33 med min 5e graviditet. 
    Jag har också fått göra massa prover men inga fel hittas. 

Prata med dom på fertilitetskliniken i länet och se om ni inte kan prova iaf! Lycka till

• Anonym (Förtvivlad)
    Insanejane77 skrev 2014-05-01 09:57:11 följande:
    Fy, jag beklagar TS! Jag har ett dödfött barn v 37 (mitt första) i bagaget samt 3 missfall så jag vet vilken oerhörd sorg det är att bli så innerligt besviken gång på gång. Hjärtskärande! Vid mitt senaste missfall så hade jag googlat mig till att det finns progesteronvagitorier som i vissa fall kan hjälpa till så jag lyckades tjata mig till ett recept på sådana. Och när jag blev gravid igen så startade jag behandling med dom och trombyl genast. Kan inte säga om det är orsaken eller inte men nu är jag iaf gravid i v 33 med min 5e graviditet.  Jag har också fått göra massa prover men inga fel hittas.  Prata med dom på fertilitetskliniken i länet och se om ni inte kan prova iaf! Lycka till

Beklagar . Jag har tjatat och tjatat om att få trombyl och prego eller vad det heter jag får ett blankt nej. I går blev jag bara lämnad och fick ja men det här var ju tråkigt. Jag fick bara ring om du får en blödning eller ont i magen då skulle jag ringa gynakuten . Sen gick han bm sat och skrev in tider för åter besök sa knappt nått där satt jag själv och lipade tills hon såg det fick enkram och sa att jag ska ha i åtanke att jag fött två friska barn och mina frågor jag ville ha svar på kunde hon inte ge nu sitter jag med en graviditet som jag vet inte kan utvecklas på normalt sätt. Jag har läst hemma att man kan få ta bort äggledare m.m och att det kan vara livshotande den infon fick jag inte där. Kände mig mest i vägen . Roligt att höra att de går bra efter också och att ni har bebisar i era magar:) Har en till fråga det är min fruktansvärda ryggvärk som jag har fått nu är det ett täcken på att åka in
  • Insanejane77
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-05-01 10:55:20 följande:

Beklagar . Jag har tjatat och tjatat om att få trombyl och prego eller vad det heter jag får ett blankt nej. I går blev jag bara lämnad och fick ja men det här var ju tråkigt. Jag fick bara ring om du får en blödning eller ont i magen då skulle jag ringa gynakuten . Sen gick han bm sat och skrev in tider för åter besök sa knappt nått där satt jag själv och lipade tills hon såg det fick enkram och sa att jag ska ha i åtanke att jag fött två friska barn och mina frågor jag ville ha svar på kunde hon inte ge nu sitter jag med en graviditet som jag vet inte kan utvecklas på normalt sätt. Jag har läst hemma att man kan få ta bort äggledare m.m och att det kan vara livshotande den infon fick jag inte där. Kände mig mest i vägen . Roligt att höra att de går bra efter också och att ni har bebisar i era magar:) Har en till fråga det är min fruktansvärda ryggvärk som jag har fått nu är det ett täcken på att åka in
    Pergotime har du nog ingen nytta av tror jag då det är ett läkemedel som stimulerar ägglossningen vilket du inte verkar ha några problem med. Det läkemedel jag fick hette lutinus och är ett kvinnligt gulkroppshormon som utsöndas naturligt vid en graviditet. Det här förstärker alltså graviditeten om det är så att man skulle ha brist på det hormonet (vilket jag misstänkte att jag hade). Det är ingen större ide att prata med personalen på gynakuten gällande detta utan kontakta istället fertilitetskliniken eller den person som utförde tester på dig och din man för att utesluta kromosonavvikelser. 

Hemskt dåligt av personalen på gynakuten att inte ägna dig lite omtanke! För dom är detta så klart "vardagsmat" men det är livsomvälvande för dig! 
    Har själv aldrig haft ett utomkvedshavandeskap men har också läst att det kan vara väldigt komplikationsfyllt. Jag upplever att läkare är väldigt själviska eller inte har tid för känslomässiga utbrott och pratstunder så det känns som om dom bara informerar om det mest nödvändiga och tar eventuella komplikationer och risker vid ett återbesök om det behövs.
    Vet inte om jag misstolkar men du ska alltså dit nästa gång för att avlägsna graviditeten och opereras? Långt ifrån alla behöver avlägsna någon äggledare men om så illa vore så har man ändå chans att bli gravid igen på naturlig väg.
    Fruktansvärd ryggvärk säger du, det kanske är missfall på gång? Ring in och fråga vad du ska göra är bäst.
    Lycka till! 
  • Insanejane77
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-05-01 10:55:20 följande:

Pergotime är för att stimulera ägglossning om man har problem med det men det men det verkar du inte ha i o m att du blir gravid lätt. Det läkemedel jag hade hette Lutinus. Fråga om du inte kan få det istället. Det tjänar inte mycket till att försöka prata med dom där när du är på akuten utan bäst är att ringa in och tjata på fertilitetskliniken. Det funkade för mig iaf.
    Jag har aldrig haft ett utomkvedshavandeskap men har också läst att det kan vara väldigt komplikationsfyllt. Det är ju inte alls säkert att det är så illa att du behöver ta bort någon äggledare men om så vore så ska det inte påverkar din fertilitet nåt nämnvärt så länge den andra äggledaren är frisk. Du bör ha samma chans som alla andra att bli gravid igen på naturlig väg.
    Dåligt av läkarna att ha sån kylig attityd! Ok det är vardagsmat för dom, men för DIG är det livsomvälvande och dom borde absolut ha ägnat dig lite mer tid och förklara :( 
    Min uppfattning om läkarna är att dom inte vill behöva utstå känsloutbrott så dom förklarar bara det nödvändigaste och går inte in på risker och liknande. Så har de flesta jag har träffat varit iaf. 
    Har du ont i ryggen nu så kanske du har ett missfall på g? Ring in och konsultera med gynakuten och se vad de har att säga.

Lycka till!

• Anonym (Förtvivlad)

Tack :) kromosomprovera har vi båda tagit och det visar inget avvikande. Ja det känns lite så men efter som de såg blod i buken så måste jag in. Om jag börjar att blöda. Men ska ringa dit om de blir värre. Det finns inget värre en att sitta och vänta på en grinig otrevlig Gyn läkare. Har varit in och ut från Gyn akuten flera gånger och man får en hård brits att ligga på. I går hade jag en tid mellan ett mötte och en patient. Han hade tydligen glömt mig. Så man känner sig inte så viktig. Jag har bytt Gyn läkare på grund av att jag tackade ja till en studie. Men om jag blir gravid igen så kommer jag att tacka nej och gå tillbax till min gammal Gyn läkare där jag fick tid och jag fick min halvtimme och hon ringde upp mig när jag ringt till kk och allt en mycket bra läkare :)

• Anonym (M)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-05-01 12:11:24 följande:
    Tack :) kromosomprovera har vi båda tagit och det visar inget avvikande. Ja det känns lite så men efter som de såg blod i buken så måste jag in. Om jag börjar att blöda. Men ska ringa dit om de blir värre. Det finns inget värre en att sitta och vänta på en grinig otrevlig Gyn läkare. Har varit in och ut från Gyn akuten flera gånger och man får en hård brits att ligga på. I går hade jag en tid mellan ett mötte och en patient. Han hade tydligen glömt mig. Så man känner sig inte så viktig. Jag har bytt Gyn läkare på grund av att jag tackade ja till en studie. Men om jag blir gravid igen så kommer jag att tacka nej och gå tillbax till min gammal Gyn läkare där jag fick tid och jag fick min halvtimme och hon ringde upp mig när jag ringt till kk och allt en mycket bra läkare :)

Har du ont i ryggen ska du absolut åka in. Det kan gå fort så ta inga chanser!

Jag hade ont i nedre ryggen men de säger att många får ont under en skuldra pga inre blödningar.

Åk in!
  • Anonym (Förtvivlad)

Jag är hemma från Gyn akuten. Jag blev under sökt och hon kollade länge länge och sa det här kan ju inte stämma. Kollade lite till skrollade in och ut in och ut och kollade i papperna. Jag frågar är det något som är på tok ? Hon säger att hon ser en graviditet som sitter i livmodern och är i v 5+2 . Jag frågar men i går satt den ju utanför ? Och fans inget att göra . Men nu är jag gravid i gen och jag hänger inte med . Mitt rygg ont kan bero på foglosningar . Har ändå min tid kvar på måndag och hon sa att jag var gravid. Nu är jag lite kluven

• Anonym (M)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-05-01 18:25:31 följande:
    Jag är hemma från Gyn akuten. Jag blev under sökt och hon kollade länge länge och sa det här kan ju inte stämma. Kollade lite till skrollade in och ut in och ut och kollade i papperna. Jag frågar är det något som är på tok ? Hon säger att hon ser en graviditet som sitter i livmodern och är i v 5+2 . Jag frågar men i går satt den ju utanför ? Och fans inget att göra . Men nu är jag gravid i gen och jag hänger inte med . Mitt rygg ont kan bero på foglosningar . Har ändå min tid kvar på måndag och hon sa att jag var gravid. Nu är jag lite kluven

Oj!! Vilken vändning!!

Nu håller vi tummarna!
  • Insanejane77
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-05-01 18:25:31 följande:
    Ha! Vilka underbara nyheter! Håller tummarna för att allt går vägen nu då! Lycka tilL!
  • Anonym (Förtvivlad)

Tack snälla jag förstår inte riktigt vad som hänt för enligt henne så hittade hon den direkt ? Vilket de inte gjorde i onsdags. Kan det skilja så mycket från en dag till en annan ?

Svar på tråden Det som inte fick hända hände