• Anonym (Alltid sen)

Försent för att skola om mig?

Nu har jag äntligen kommit på vad jag ska bli när jag blir stor. Problemet är att det är försent, på många sätt.
    Försent för att söka in för HT 2014.
    Mitt högskoleprov är endast giltigt tom HT 2014. Och jag skulle inte komma in på andra meriter, så som betyg.
    Jag har redan läst en utbildning, och därmed förbrukat de flesta CSN veckorna.

Men på en av högskolorna (i en annan del av landet) är utbildningen fortfarande öppen för sen anmälan och där kan man läsa sista året på distans och halvfart parallellt med att man arbetar inom yrket. Mina sparpengar skulle räcka till att försörja mig som student under de två första åren.

Men hur gör jag med min fina sambo. Vi har bostadslån och planerar barn. Vi är 30+ Han är inte flyttbar.
    Dessutom skulle det innebära lite lägre inkomst för mig efter examen jämför med vad jag har nu.
    Men jag passar verkligen inte för mitt nuvarande yrke. Jag är så sjukt olycklig pga mitt arbete och har testat ett antal olika tjänster. Jag är inte särskilt duktig eller framgångsrik i min karriär.

Jag kommer inte kunna tillgodoräkna mig någon av kurserna jag läst hittills i utbildningen. Det är ett helt annat område.

Hur löser jag det här?

• Svar på tråden Försent för att skola om mig?
  • Anonym (M)

Måste du skola om dig för att byta karriär då? Jag blev anställd inom helt annat mot min examen och "omskolad" av företaget.

• 2020

Ja men kan du inte börja på den utbildningen i den andra staden och så försöker du flytta så fort du kan. Alltid folk som hoppar av. Det är aldrig försent att börja studera! Planerar ni barn kan du ta ett sabbatsår, det fungerar. Visst kan det bli tufft men tänk på vad du och din pojkvän får ut av att du pluggar! Du blir lyckligare, får ett bättre jobb kanske bättre betalt. Lycka till

• Anonym (Alltid sen)

Jag vill byta bana totalt så det går inte att bli omskolad via företaget eller liknande. Jag är nämligen ekonom som vill bli tandhygienist. Det kommer tyvärr inte leda till bättre betalt. Men jag kanske kommer bli lyckligare. 

Jag har jämfört kursplanen mellan olika lärosäten och det är lite olika så jag är inte så säker på att det går att byta efter någon termin.

Eftersom jag kommer leva på sparade pengar så kommer min SGI att vara =0 om jag blir gravid. Men det kanske inte spelar så stor roll.

Om jag skulle bli sjuk så blir min SGI också noll, jag kanske borde teckna någon typ av sjukförsäkring.

• Ollibolli

Åh TS, går i samma tankebanor som du... Det som är extra lustigt är att jag också är ekonom Är också sååå sugen på att byta bana helt och hållet. Måste vara den enorma stress som är på en ekonomiavdelning. Eller så känner jag i alla fall. Alla deadlines och rapporter och arbetstoppar hela tiden som gör att det inte är roligt längre... 

• Anonym (testa)

Man kan välja att läsa några enstaka kurser per år (de kurser som ingår i programmet förstås, sådan programbeskrivning finns att hitta på nätet så att man inte söker fel kurser) och har man studievana - vilket du har eftersom du redan har en högskoleutbildning i bagaget -så borde du klara det även om du jobbar i rätt stor utsträckning. Man kan även kombinera kurser från olika studieorter så att man kan välja kurserna med minst antal obligatoriska tillfällen och på det sättet försöka få ihop till sin examen och ändå inte vara "borta" från sin riktiga hemort mer än nödvändigt.

Jag har tex arbetet på annan ort senaste två åren och bara varit i hemorten enstaka gång då och då trots att jag nästan aldrig har möjlighet att träffa min så kallade sambo (kan väl inte kallas sambo eftersom vi nästan aldrig träffas och heller inte bor ihop längre pga min arbetssituation). Samtidigt som jag pendlat till ytterligare en ort på grund av mina studier som jag utför på fritiden. Det går om man vill... skitjobbigt, men man vänjer sig och gäller det bara två år så överlever man nog ifrån varandra om förhållandet är relativt stabilt. Det finns ju ett slut så att säga. två år varar inte för evigt även om det kan kännas så ibland. Och sista året på tandhygienistprogrammet är väl inte ens obligatoriskt ännu även om det planeras att bli det? Tidigare var det enbart två år som var obligatoriskt. Planerar man barn kanske man kan avvakta i ca 1,5 år med att skaffa barn så att födseln sker strax efter examen (förutsatt att man blir gravid direkt). Vill man inte avvakta så länge så går det ju att läsa enstaka kurs per termin medan man är barnledig, det finns en del som gör det, men man kanske inte ska förvänta sig att man har energi nog att få högsta betyg - men det behöver man ju inte eftersträva, har man en tandhygienist-legitimation så har man det och få arbetsgivare brukar kontrollera betygen.

• Anonym (Alltid sen)
    Ollibolli skrev 2014-05-01 22:26:13 följande:
    Åh TS, går i samma tankebanor som du... Det som är extra lustigt är att jag också är ekonom smile5.gif Är också sååå sugen på att byta bana helt och hållet. Måste vara den enorma stress som är på en ekonomiavdelning. Eller så känner jag i alla fall. Alla deadlines och rapporter och arbetstoppar hela tiden som gör att det inte är roligt längre... 
    Jag tror det är ganska vanligt, mycket för att många läser ekonomi när de inte vet vad de vill bli men ändå vill bli något. Det var så jag tänkte.  Väl ute i arbetslivet kändes arbetsuppgifterna så abstrakta och meningslösa. Jag har testat några olika tjänster, men jag ha svårt att hitta någon mening. 
    Nu har jag kommit till insikt i vad jag trivs bäst i för roll, att hjälpa människor och ta hand om dem. Detta kombinerat med ett stor hälsa intresse i allmänhet. Och tandhälsa och förebyggande vård i är något jag känner att jag vill arbeta med. 

Vad vill du göra istället?
  • Anonym (Alltid sen)
    Anonym (testa) skrev 2014-05-01 22:44:28 följande:
    Man kan välja att läsa några enstaka kurser per år (de kurser som ingår i programmet förstås, sådan programbeskrivning finns att hitta på nätet så att man inte söker fel kurser) och har man studievana - vilket du har eftersom du redan har en högskoleutbildning i bagaget -så borde du klara det även om du jobbar i rätt stor utsträckning. Man kan även kombinera kurser från olika studieorter så att man kan välja kurserna med minst antal obligatoriska tillfällen och på det sättet försöka få ihop till sin examen och ändå inte vara "borta" från sin riktiga hemort mer än nödvändigt.

Jag har tex arbetet på annan ort senaste två åren och bara varit i hemorten enstaka gång då och då trots att jag nästan aldrig har möjlighet att träffa min så kallade sambo (kan väl inte kallas sambo eftersom vi nästan aldrig träffas och heller inte bor ihop längre pga min arbetssituation). Samtidigt som jag pendlat till ytterligare en ort på grund av mina studier som jag utför på fritiden. Det går om man vill... skitjobbigt, men man vänjer sig och gäller det bara två år så överlever man nog ifrån varandra om förhållandet är relativt stabilt. Det finns ju ett slut så att säga. två år varar inte för evigt även om det kan kännas så ibland. Och sista året på tandhygienistprogrammet är väl inte ens obligatoriskt ännu även om det planeras att bli det? Tidigare var det enbart två år som var obligatoriskt. Planerar man barn kanske man kan avvakta i ca 1,5 år med att skaffa barn så att födseln sker strax efter examen (förutsatt att man blir gravid direkt). Vill man inte avvakta så länge så går det ju att läsa enstaka kurs per termin medan man är barnledig, det finns en del som gör det, men man kanske inte ska förvänta sig att man har energi nog att få högsta betyg - men det behöver man ju inte eftersträva, har man en tandhygienist-legitimation så har man det och få arbetsgivare brukar kontrollera betygen.
    Du har många bra tankar. Jag ska undersöka om jag kanske kan ta enstaka kurser på distans.
    Är det inom samma område som du har pluggat?
  • confessions of a shopaholic

Åh, jag går i samma tankebanor! Jag har en "bra" utbildning och en examen = förbrukat alla mina CSN-veckor. Men jag trivs inte alls med mitt jobb och vill desperat göra något annat... Jag funderar dock på att plåga mig igenom ett par år till, spara så mycket pengar som möjligt och skaffa barn innan jag byter bana. Och hoppas på att jag får en snäll bebis och orkar börjar plugga under det året jag är mammaledig (ev sprida ut så jag är mammaledig mer än 1 år, och pluggar under hela tiden).

Jag skulle helst vilja öppna eget (något som har med djur att göra). Eller bara säga upp mig och jobba på ett bageri/konditori. Eller öppna ett B&B utomlands. Även om jag är "smart" så passar jag inte in i en stel kontorsmiljö med snobbiga människor som tror att de är bättre än alla andra bara för att de är välutbildade och höginkomsttagare... Jag vill jobba med mat eller djur!

Ush, jag kan bara inte låta bli att vara bitter över att jag gav efter för mina föräldrars press. Jag ville verkligen söka in på ett gymnasium med inriktning på bagare/konditor men lät mig övertalas att "ta en bred samhällsutbildning som ger universitetsbehörighet". Mina föräldrar är arbetare och var sååå glada över att jag var det enda barnet med läshuvud, och jag ville gå dem till mötes och trodde de hade rätt. Jag tjänar mer än mina syskon och mina föräldrar men de verkar tusen ggr lyckligare... De första åren efter examen försökte jag shoppa mig lyckligare, men tro mig, det hjälper INTE det minsta. Nu försöker jag spara så mycket som möjligt istället, för att kunna sadla om...

• Kriya

Hej, med tanke på att du har hela 34-35 år kvar i förvärvsarbete innan pension låter det som en god investering att utbilda om sig under några få år, till ett yrke du är intresserad av. Ta ett extrajobb under utbildningen, så fixar sig ekonomin någorlunda. Helt ok med några svältår för att sedan få ett roligt jobb.

Summa: Inte alls försent eller dumt att skola om sig, tvärtom. Kör hårt!

• Anonym (Thy)

Hej ts! Att plocka ihop kurser från olika lärosäten är inte möjligt på Thy-programmet. Eftersom de olika kurserna innehåller olika moment så fungerar inte det. Det verkar heller inte vara möjligt att byta mellan lärosätena hur som helst. När jag började så hade vi två tjejer i klassen som redan gått ett år, en från Karlstad och en från Kristianstad. De fick börja om och enbart tillgodoräkna sig någon enstaka kurs. Då det oftast är fler sökande än platser så tror jag inte det är möjligt att påbörja utbildningen i höst. Men inför nästa höst så finns utbildningen på distans från Karlstad. Dock får du läsa 3 år för leg. I ex jkpg eller. Sthlm får du leg efter 2 år. Jag råder dig att praktisera på en klinik någon vecka för att testa på yrket så att du inte romantiserar det. På min klinik är vi 8 hygienister och alla kommer omskola sig inom de närmaste åren. Jobbet är inte så omväxlande och det är större fokus på ekonomi och din timintäckt än på vården. Så är det omvårdnad du är intresserad av skulle jag nog rek att läsa till sjuksyrra istället. Lönen är hel okej. Urusel på folktandvården, men helt ok privat. Jag har arbetat två år, har tvåårig examen och tjänar 25tkr. Jag arbetar ingen övertid, tar inte med något arbete hem och jag sköter själv och har ansvar för mina egna patienter.

• Anonym (Thy)

Förresten utbildningen är lätt. Det är inga problem att arbeta samtidigt och det var en hel del studenter över 30 år. Många hade barn och en del fick barn under utbildningen. Har du slut på CSN veckor så har jag ett tips åt dig så att du kan skydda din SGI

• Anonym (Alltid sen)
    confessions of a shopaholic skrev 2014-05-03 08:47:41 följande:

Åh, jag går i samma tankebanor! Jag har en "bra" utbildning och en examen = förbrukat alla mina CSN-veckor. Men jag trivs inte alls med mitt jobb och vill desperat göra något annat... Jag funderar dock på att plåga mig igenom ett par år till, spara så mycket pengar som möjligt och skaffa barn innan jag byter bana. Och hoppas på att jag får en snäll bebis och orkar börjar plugga under det året jag är mammaledig (ev sprida ut så jag är mammaledig mer än 1 år, och pluggar under hela tiden).

Jag skulle helst vilja öppna eget (något som har med djur att göra). Eller bara säga upp mig och jobba på ett bageri/konditori. Eller öppna ett B&B utomlands. Även om jag är "smart" så passar jag inte in i en stel kontorsmiljö med snobbiga människor som tror att de är bättre än alla andra bara för att de är välutbildade och höginkomsttagare... Jag vill jobba med mat eller djur!

Ush, jag kan bara inte låta bli att vara bitter över att jag gav efter för mina föräldrars press. Jag ville verkligen söka in på ett gymnasium med inriktning på bagare/konditor men lät mig övertalas att "ta en bred samhällsutbildning som ger universitetsbehörighet". Mina föräldrar är arbetare och var sååå glada över att jag var det enda barnet med läshuvud, och jag ville gå dem till mötes och trodde de hade rätt. Jag tjänar mer än mina syskon och mina föräldrar men de verkar tusen ggr lyckligare... De första åren efter examen försökte jag shoppa mig lyckligare, men tro mig, det hjälper INTE det minsta. Nu försöker jag spara så mycket som möjligt istället, för att kunna sadla om...

Det du berättar påminner en del om min situation, förutom att jag inte visste vad jag ville bli, vilket kanske gjorde mig mer lättpåverkad. För mina föräldrar som kommer från väldigt enkla förhållanden och verkligen kämpat för att få utbilda sig var det otänkbart att jag inte skulle börja studera på universitet direkt efter gymnasiet. Och det skulle vara en "fin" utbildning, vad som helst hade inte accepterats. Så jag valde ekonomi, för då kan man ju bli vad som helst. Men jag har aldrig känt mig hemma i den miljön. På universitetet gick alla omkring med märkeskläder och betedde sig som om de redan tjänade massa pengar. Inte alls min stil.
    Och jag har varit så bitter på mina föräldrar. Nu vill jag inte vara det längre. Nu vill jag göra om och göra rätt.
    Man har bara ett liv.
  • Anonym (Alltid sen)
    Kriya skrev 2014-05-03 09:28:29 följande:
    Hej, med tanke på att du har hela 34-35 år kvar i förvärvsarbete innan pension låter det som en god investering att utbilda om sig under några få år, till ett yrke du är intresserad av. Ta ett extrajobb under utbildningen, så fixar sig ekonomin någorlunda. Helt ok med några svältår för att sedan få ett roligt jobb.

Summa: Inte alls försent eller dumt att skola om sig, tvärtom. Kör hårt!
    Tack för härlig pepp!
  • Anonym (Alltid sen)
    Anonym (Thy) skrev 2014-05-03 10:19:03 följande:
    Förresten utbildningen är lätt. Det är inga problem att arbeta samtidigt och det var en hel del studenter över 30 år. Många hade barn och en del fick barn under utbildningen. Har du slut på CSN veckor så har jag ett tips åt dig så att du kan skydda din SGI
    Jag har slut på CSN veckor. Hur skyddar jag min SGI?
  • Anonym (Alltid sen)
    Anonym (Thy) skrev 2014-05-03 10:15:49 följande:
    Hej ts! Att plocka ihop kurser från olika lärosäten är inte möjligt på Thy-programmet. Eftersom de olika kurserna innehåller olika moment så fungerar inte det. Det verkar heller inte vara möjligt att byta mellan lärosätena hur som helst. När jag började så hade vi två tjejer i klassen som redan gått ett år, en från Karlstad och en från Kristianstad. De fick börja om och enbart tillgodoräkna sig någon enstaka kurs. Då det oftast är fler sökande än platser så tror jag inte det är möjligt att påbörja utbildningen i höst. Men inför nästa höst så finns utbildningen på distans från Karlstad. Dock får du läsa 3 år för leg. I ex jkpg eller. Sthlm får du leg efter 2 år. Jag råder dig att praktisera på en klinik någon vecka för att testa på yrket så att du inte romantiserar det. På min klinik är vi 8 hygienister och alla kommer omskola sig inom de närmaste åren. Jobbet är inte så omväxlande och det är större fokus på ekonomi och din timintäckt än på vården. Så är det omvårdnad du är intresserad av skulle jag nog rek att läsa till sjuksyrra istället. Lönen är hel okej. Urusel på folktandvården, men helt ok privat. Jag har arbetat två år, har tvåårig examen och tjänar 25tkr. Jag arbetar ingen övertid, tar inte med något arbete hem och jag sköter själv och har ansvar för mina egna patienter.
    Tack för all info om utbildningen!
    KI är stängd för sena ansökningar och efter att ha bollat lite med min sambo så tror jag att det nog blir att vänta tills nästa år och söka dit då. Så får jag tid att tänka igenom det hela lite längre, och kanske spara ihop mer pengar. Eller bli gravid och utbilda mig efter föräldrarledigheten.

Jag är medveten om att det skulle innebära en betydligt lägre livslön än som ekonom.
    Jg tror att yrket skulle passa mig bra. Jag är intresserad av hälsa ur ett holistiskt perspektiv och där ser jag munhälsa som centraldel. Jag har en äldre släkting som på äldre dar fått stora problem med sina tänder, delvis pga sin diabetes. Jag har sett hennes livskvalitet sjönk i botten när hon blev av med sina tänder.
    Jag tror att rollen som tandhygienist skulle passa mig bra. Mötet med människor men även själva momentet att skrapa tandsten, informera etc. Jag kan inte se mig själv som en sjuksyrra som springer mellan patientsängar.

Men du har en poäng, jag borde kanske gå bredvid någon vecka för att verkligen få inblick i yrket innan jag kastar om mitt liv totalt. Jobbar du i Stockholmsområdet? Har du möjlighet att ta emot mig?
  • Anonym (Thy)

Det finns två sätt beroende på hur många veckor du har kvar. Om du inte har några veckor kvar i "högskolepotten" kan du istället använda dem från "gymnasie/komvuxpotten". Det gör du genom att skriva in dig på några lätta distanskurser på komvux, sedan tror jag att du enbart behöver klara 50% utav dem. Då får du både CSN och har din sgi skyddad. Du har 80 veckor där. Har du 40 veckor kvar och ska läsa två år så kan du ta studiemedel på 50% under hela utbildningen och få din sgi skyddad. MEN det är inte samma sak som att ta ut 10 veckor per termin, för då blir din sgi nollad! Tyvärr så finns jag i Skåne, men hör med din egen tandvårdsklinik. Sedan så har KI konceptet "skugga en student", då får du följa med en student en dag och vara med på en föreläsning och se kliniken. Sedan är graviditet/barnledighet en anledning till uppskjuten studiestart vilket innebär att du kan söka in till nästa höst men skjuta upp starten och inte börja fören hösten efter och då vara garanterad din studieplats.

• Anonym (Alltid sen)
    Anonym (Thy) skrev 2014-05-04 11:57:59 följande:
    Det finns två sätt beroende på hur många veckor du har kvar. Om du inte har några veckor kvar i "högskolepotten" kan du istället använda dem från "gymnasie/komvuxpotten". Det gör du genom att skriva in dig på några lätta distanskurser på komvux, sedan tror jag att du enbart behöver klara 50% utav dem. Då får du både CSN och har din sgi skyddad. Du har 80 veckor där. Har du 40 veckor kvar och ska läsa två år så kan du ta studiemedel på 50% under hela utbildningen och få din sgi skyddad. MEN det är inte samma sak som att ta ut 10 veckor per termin, för då blir din sgi nollad! Tyvärr så finns jag i Skåne, men hör med din egen tandvårdsklinik. Sedan så har KI konceptet "skugga en student", då får du följa med en student en dag och vara med på en föreläsning och se kliniken. Sedan är graviditet/barnledighet en anledning till uppskjuten studiestart vilket innebär att du kan söka in till nästa höst men skjuta upp starten och inte börja fören hösten efter och då vara garanterad din studieplats.
    Hm, kan verkligen alla läsa Komvux och få CSN pengar? Jag läste utökat naturvetenskapligt program och har godkänt i alla kurser så det skulle vara konstigt om jag fick beviljat CSN för att läsa Komvux. Men det är klart värt att kolla upp.
    Jag kommer ändå inte kunna börja till HT 14, så jag har gott om tid att planera och spara pengar. Tack för bra tips!
Svar på tråden Försent för att skola om mig?