Anonym (Thy) skrev 2014-05-03 10:15:49 följande:
Hej ts! Att plocka ihop kurser från olika lärosäten är inte möjligt på Thy-programmet. Eftersom de olika kurserna innehåller olika moment så fungerar inte det. Det verkar heller inte vara möjligt att byta mellan lärosätena hur som helst. När jag började så hade vi två tjejer i klassen som redan gått ett år, en från Karlstad och en från Kristianstad. De fick börja om och enbart tillgodoräkna sig någon enstaka kurs. Då det oftast är fler sökande än platser så tror jag inte det är möjligt att påbörja utbildningen i höst. Men inför nästa höst så finns utbildningen på distans från Karlstad. Dock får du läsa 3 år för leg. I ex jkpg eller. Sthlm får du leg efter 2 år. Jag råder dig att praktisera på en klinik någon vecka för att testa på yrket så att du inte romantiserar det. På min klinik är vi 8 hygienister och alla kommer omskola sig inom de närmaste åren. Jobbet är inte så omväxlande och det är större fokus på ekonomi och din timintäckt än på vården. Så är det omvårdnad du är intresserad av skulle jag nog rek att läsa till sjuksyrra istället. Lönen är hel okej. Urusel på folktandvården, men helt ok privat. Jag har arbetat två år, har tvåårig examen och tjänar 25tkr. Jag arbetar ingen övertid, tar inte med något arbete hem och jag sköter själv och har ansvar för mina egna patienter.
Tack för all info om utbildningen!
KI är stängd för sena ansökningar och efter att ha bollat lite med min sambo så tror jag att det nog blir att vänta tills nästa år och söka dit då. Så får jag tid att tänka igenom det hela lite längre, och kanske spara ihop mer pengar. Eller bli gravid och utbilda mig efter föräldrarledigheten.
Jag är medveten om att det skulle innebära en betydligt lägre livslön än som ekonom.
Jg tror att yrket skulle passa mig bra. Jag är intresserad av hälsa ur ett holistiskt perspektiv och där ser jag munhälsa som centraldel. Jag har en äldre släkting som på äldre dar fått stora problem med sina tänder, delvis pga sin diabetes. Jag har sett hennes livskvalitet sjönk i botten när hon blev av med sina tänder.
Jag tror att rollen som tandhygienist skulle passa mig bra. Mötet med människor men även själva momentet att skrapa tandsten, informera etc. Jag kan inte se mig själv som en sjuksyrra som springer mellan patientsängar.
Men du har en poäng, jag borde kanske gå bredvid någon vecka för att verkligen få inblick i yrket innan jag kastar om mitt liv totalt. Jobbar du i Stockholmsområdet? Har du möjlighet att ta emot mig?