• Johannaav

Höjd temperatur, ett säkert tecken på att ägglossning har skett?

Hej,

Jag har efter 5 kurer med pergotime börjat fundera lite på att testa att mäta temperaturen för att se om ägglossning faktiskt skett. Jag fick enbart en blinkande gubbe med clearblue dubbel hormonindikator (vilket betyder hög men inte maximal fertilitet) den här månaden men tror mig ändå ha haft ägglossning. 

Det är BIM idag och jag har en temeratur på 37,3, är förhöjd temperatur ett säkert tecken på att jag faktiskt haft ägglossning? 

När bör tempen sjunka i samband med mens?

Tack snälla för svar, känner mig så vilsen! 

Johanna

• Svar på tråden Höjd temperatur, ett säkert tecken på att ägglossning har skett?
  • Annelie 76

Man behöver mäta tempen kontinuerligt för att säkert se sånt. Men det kan vara så. Iaf, tempen stiger vid ÄL och är lite högre fram till mensens första dag då den sjunker igen.

Det man ser när man tempar är när ÄL redan varit, ska man bli gravid behöver man ha sex innan tempen stiger. Men det är ett bra sätt att se tendenser över flera månader. Vill du veta mer om tempande rekommenderar jag boken "taking charge of your fertility" där står allt man behöver veta. Det står även om problem man kan upptäcka. Tyvärr är det svårare att få hjälp i Sverige, vi är ett u-land när det gäller hormoner.

• Johannaav

Tack snälla för din hjälp och ditt engagemang. 

Jag undrar, om man får en temperaturhöjning efter det att ägglossning bör ha inträffat? 

Är man då säker på att den inte uteblivit? Eller får man en temperaturhöjning trots att ägglossning uteblir?

Vet inte vart man kan få svar på dessa frågor men jag testar här :)

Igen, tack! 

• Annelie 76

Har man ingen ÄL får man ingen temphöjning. Jag tycker det var extremt bra att tempa, jag lärde mig mycket om min kropp och hur den funkar. Tempade i 1,5år eller så, varje morgon. Skrev in det i diagram (finns på bokens hemsida, sök på titeln så hittar du) som jag har sparat.

• Annelie 76

Boken är jättebra, rekommenderar den starkt. Jag hittade den på mitt bibliotek så jag behövde inte köpa den. Där står mycket om olika problem också. Den är amerikansk och de kan mycket mer om hormoner än man kan här så den är bra hjälp när allt inte är som det ska. Det stora problemet är att få läkare att lyssna om man behöver hjälp.

• Johannaav

Jag skall verkligen kolla kika närmare på boken, igen tusen tack för din hjälp. 

Nu hoppas jag att det inte kommer någon mens idag :)

• Johannaav

Nu har min temperatur gått ner till 36,8 och jag har fått mensverk. 

Betyder det att min mens är på gång nu?

Om jag vore gravid borde väl temperaturen att fortsätta vara hög?

:(

• Johannaav

Nu var temperaturen uppe på 37,1 igen, men den har tidigare legat på 37, 2-37,3.

Att temperaturen var ännu lägre tidigare idag kanske berodde på att jag precis varit ute? 

Mensen har ännu inte kommit men det är BIM idag. 

Vad tror ni? Minskar temperaturen successivt? eller drastiskt? 

Känner mig så orolig och vill så mycket :) 

Så tacksam för era tankar! 

Svar på tråden Höjd temperatur, ett säkert tecken på att ägglossning har skett?