• Karpet

Vad är skillnaden mellan vanlig choklad och blockchoklad?

Jag har aldrig lyckats hitta någon blockchoklad här där jag bor, även fast jag bor i chokladlandet, det finns ju massor med olika choklad men ingen just blockchoklad.

Kan man använda vanliga mörk choklad istället för mörk blockchoklad? Är finns det någon skillnad mellan dem?

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan vanlig choklad och blockchoklad?
  • Hanah

Tja.. det finns ju även ljus blockchoklad, men den är ju inte som vanlig choklad.. vet inte riktigt skillnaden. Men till bak går det bra med mörk choklad också antar jag, fast den kanske inte får samma konsistens riktigt när man smälter den

• Den där Linn

Är det inte bara för att det är ett block choklad som det heter så?

• Karpet

Så kanske det är Linn. Fast i så fall är väl också marabouchoklad blockchoklad om det är en tillräckligt stor kaka?

• Den där Linn

Ja, Marabouchoklad är blockchoklad...

Nån som är 100% säker får gärna rätta mej om jag har fel, men så ligger det till tror jag.

Även den lilla på 100g är blockchoklad har jag för mej!

• MayaS

"Det som förr gick under benämningen blockchoklad anses enligt ett EU-direktiv inte längre berättigat till namnet choklad p g a att den ej uppnår den chokladhalt som direktivet föreskriver. I stället för att öka chokladhalten till föreskriven nivå (som skulle göra varan dyrare, men inte särskilt mycket bättre för det avsedda användningsområdet), har man i Sverige behållit "receptet" vid det gamla, men döpt om varan till block."

från wikipedia....

Alltså det är inte så mycket "riktig" choklad i blockchokladen så egentligen är det bättre att använda "riktig" choklad...

• LångaLinda

Blockchoklad hittar du på hyllan med bakprodukter... Inte vid "vanlig" choklad.

Rekommenderar fazers, den är mer lik den vanliga chokladen, inte så fet i smaken, liksom.

• BusLus

Blockchokladen är väl mjölkfri och kanske fri från andra saker oxå
    men det som skiljer är att du kan smälta och 'behandla' en blockchoklad och den blir stel igen
    Det blir inte 'godischokladen' ... så ligger det till;)

Blockchoklad ska vara nyttigare och äta oxå *L*

• Silverdraken

Blockchoklad är gjord på margarin, socker och kakao

Riktig mörk choklad är gjord på Kakaosmör, kakaomassa och socker...

Fettet i chokladen har en smältpunkt på 37 grader. Det är därför som riktig choklad smälter i munnen och inte blockchoklad..

• Indianica

Tror det är mer block, ehmmm fett, i blockchoklad och lägre kakaohalt. Tror tom det inte längre får kallas för blockCHOKLAD, utan bara ska kallas ..block?

Jag har precis läst i en kokbok att det går lika bra att byta ut blockchoklad i recept mot vanlig choklad, det är tom bättre, blir godare Men jag tycker blockchoklad är gott, har väl dålig smak jag

• Karpet

LångaLinda

Jo, i Sverige hade jag säkert kunnat leta upp blockchoklad. Fast här där jag bor (i bryssel) verkar det inte finnas någon. Bara i små pluttar, ni vet sådana som man har i muffins t ex, jag antar att de är samma som blockchoklad.

Helt ärligt så föredrar jag nog vanlig mörk choklad, blockchoklad låter verkligen inte speciellt aptitligt längre.

Tack alla för era inlägg i alla fall. Nu vet jag skillnaden

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan vanlig choklad och blockchoklad?