• Anonym (Fundersam/orolig)

Abort - två missfall - gravid

Nån med liknande händelser? För ca 2 år sen gjorde jag en abort i v 9. Behövde ej skrapa eller något, allt gick som det skulle. Ett år senare blev jag gravid o skulle behålla, fick missfall i v 6-7, allt gick också bra där.. Sen var jag även gravid nu i vintras och fick missfall igen, i v 6-7, allt gick bra här igen. Nu är jag gravid än en gång! (Två mens senare) Går in i v 7 imorgon. Fick även piller mot bakteriell vaginos i början av denna graviditet, då jag inte visste att jag var gravid. Kan missfall bero på obalansen som var? Läser här både att det är ovanligt med 3 eller fler missfall, men att två är vanligt. Läser även att risken för missfall ökar en tredje gång om man haft två.. Blir aningen förvirrad. Vilket det egentligen som stämmer? Ökar eller minskar risken? Rent statistiskt sett alltså.. Man kan ju såklart aldrig veta.. Skulle jag få missfall igen så måste dom väl kolla upp..? Då det är 3e på rad isf.. Men hoppas såklart man slipper det..

• Svar på tråden Abort - två missfall - gravid
  • Anonym (samma sits)

Hejsan, jag gjorde också en abort fast för flera år sedan, när vi väl skulle försöka igen fick vi två missfall. Nu är jag inte gravid igen men vi hoppas snart igen. Jag har hört att om man har bakteriell vaginos kan risken för missfall öka men jag är inge säker.
    Hoppas det går vägen för er nu och statistiskt är det större chans att ni får behålla än förlora.
    Kramar

• Anonym (Tredje gången gillt)

Jag var i ungefär samma situation. Gjorde en abort i tonåren och när jag bestämde mig för att skaffa barn fick vi två missfall i rad, v 13 och 15. På tredje försöket fick vi äntligen vårt efterlängtade barn.

Hoppas allt går bra och lycka till!

• Anonym (fattar inte)

jag fattar inte, skulle man få fler missfall om man gjort abort? 
    Jag har gjort en för sex år sen, nu gravid och aldrig fått missfall.

• Anonym (Fundersam/orolig)

Alltid tråkigt när det drabbar någon, men kul att höra att det gått bra tillslut.. :) Nej, inte fler missfall, men tänkte om sånt kan bidra till att lättare få missfall. Men tror personligen inte att det hänger där.. Händer det så händer det nog oavsett aborter eller ej. För övrigt har jag inte lika mycket värk i mage o rygg denna gång som sist, så är ju positivt då smärtorna då inte innebar något bra.

Svar på tråden Abort - två missfall - gravid