• Anonym (gravid)

Graviditetsdepression?

Jag är gravid med mitt första barn. Vecka 30. Börjat inse att jag kanske är deprimerad, ororar mig bara över det nya livet, känner mig knappast glad alls. Känner mig okej när jag umgås med vänner utan barn som pratar om annat än barn och magar. Jag glömmer bort barnet i magen och känner mig som mig själv igen. 

Ni som har haft graviditetsdepression, hur gick det sedan? Alla böcker jag läser lovar att det går över, men just nu vill jag bara backa tiden så att jag inte råkat bli gravid, eller att vi hade gjort abort.

• Svar på tråden Graviditetsdepression?
  • Anonym (Been there)

Jag förstår att det känns otroligt långt borta nu, men det kommer att gå över, förr eller senare. Jag har en dotter på sex veckor. Nästan hela min graviditet tills för två veckor sedan var jag totalt nere, satt bara i soffan och fick ångest och började gråta om jag var tvungen att lämna hemmet utan min man. Allt var jobbigt, inget var roligt. Jag var så trött, hade ont och hade ingen livslust. Jag tvivlade på att jag verkligen ville ha ett barn, tänkte på det som jag gick miste om. Nu har det tvärvänt, när jag började få orken tillbaka, och förlossningen lades bakom mig var det som att jag aldrig varit deprimerad. Jag har en fantastisk unge som jag inte ångrar för en sekund att jag blev mamma till. Du kommer ju inte att bli en annan människa bara för att du har barn. Självklart att livet förändras men du är ändå du.

• Anonym (Jag med)

Hej, Är i vecka 11+5. Planerat gravid med första barnet, 31 år. Plussade i vecka 4 och den veckan var jättelycklig. Fr.o.m. V 5 har jag mått skit. Jag jobbar, sen ligger jag som ett kolli på soffan eller sängen. Tack och lov har jag en förstående sambo som varit med om 2 tidigare graviditeter, men jag uppskattar inte honom ändå trots att vi tidigare haft det bra. Vilka böcker finns det? Jag hittar så lite information kring detta att man blir mörkrädd... Kram

• Anonym (J)

Hej går i dag in i v6, planerad graviditet, har längtat efter att bli gravid men så fort jag såg plusset har jag bara ångest över det. Känner ingen glädje utan får panik av tanken på barn. Tipsa gärna om bra litteratur och tankesätt.

• Anonym (GM)

Om du känner att det faktiskt är en depression och inte bara lite osäkerhet inför allt det nya tycker jag du ske be att få prata med en mödravårdspsykolog. Det är helt gratis och det finns inget du kan säga som de inte hört förut. Det gäller ju att ha mental ork kvar efter att barnet är fött också, så därför ska man ta hand om sig under graviditeten.

Mådde själv inte bra under graviditeten då jag oroade mig så hemskt hela tiden efter tidigare missfall och fick även en förlossningsdepression efteråt, men idag älskar jag min dotter så oändligt mycket och det är verkligen jättemysigt och härligt att ha barn! :)

• Anonym (C)

Kontakta din barnmorska direkt så att hon kan ordna en kontakt med MVC-psykologen! Det finns ingen anledning att vänta.
    Jag började känna mig nedstämd för några månader sedan (väntar mitt andra barn), kände mig väldigt orolig för hur det skulle bli med två barn och att jag inte skulle orka med det, kände inte att jag kunde glädjas åt graviditeten som jag gjorde första gången eller att jag gladdes lika mycket som vanligt åt min dotters framsteg.
    Hos psykologen fick jag sedan fylla i ett formulär där svaren gav olika poäng som skulle visa om jag hade en depression. Det var tack och lov inte så illa, men jag har varit och pratat med psykologen några gånger sedan dess om mina tankar och min oro. Detta bland annat för att kunna få hjälp om jag skulle må sämre igen och för att förebygga en förlossningsdepression.
    Det jag tycker är det värsta med graviditets- och förlossningsdepressioner är att man mår dåligt när man borde vara som gladast. Hoppas att du får hjälp, och lycka till med bebisen!

• von Trapp

Ta kontakt med vården omedelbart. Det faktum att du mår som du gör nu ökar risken för fortsatt depression efter förlossningen. Ju fortare du får hjälp - desto enklare är det att behandla. 

Svar på tråden Graviditetsdepression?