• Jacqueline

förkortad livmodertapp ,när föddes era barn?

Hej hej ,fick veta att min tapp är en aning kort denna gång (tredje barnet) och jag befinner mig i vecka 33+3.
    Har haft mkt sammandragningar/förvärkar denna graviditet och är i övrigt lika aktiv som alltid annars till vardags så inget "nytt".
    Bm som mätte tappen var hyfsat säker på att bebis kommer födas tidigare och "räknade" med att tappen iaf BÖR hålla emot i 2-3v till och då är jag ju på "the safe side" men jag bör ändå ta det lite lugnt.
    Mina två stora barn är födda i v 37+6 och 39+0 ,har då inte haft ngn koll på varken tappens längd eller haft mkt sammandragningar/förvärkar....
    Såå ni som haft förkortad tapp i "slutet" av graviditeten ,när kom er bebis?

(Mått ca 25mm)

• Svar på tråden förkortad livmodertapp ,när föddes era barn?
  • lyckligmamma87

Min höll på o komma 35+5 men fick spruta som stoppa det o i v 37 kom hon med raket fart så fick inte ens krysta ut henne

• kgv

25 mm skulle jag säga är ett bra mått i den veckan. Mina tvillingar föddes i vecka 22. När jag var gravid med min äldsta son blev jag inlagd i vecka 23 med en tapp på 11 mm och funneling. Den pendlade sen mellan 10 och 20 mm resten av graviditeten. Han kom med igångsättning 38+0. Med yngsta sonen fick jag progesteronbehandling och tappen höll sig på stadiga 30 mm väldigt länge. På sista kollen när jag var i vecka 32 var den 25 mm. Han föddes 40+4.

Lycka till och vila vila vila

• Sofiaarmann

Blev inlagd med förkotad tapp v31 med första barnet. Fick lätta värkar som stoppades och jag fick order om att vara " så still som möjligt" när jag blev utskriven. Levde nog som vanligt, men vilade lite mer på dagarna. Sonen föddes v 38+4

• mimie

Hade förkortad tapp i vecka 29, (vet inte exakt hur mkt) fick spruta som stoppade sammandragningarna och sonen föddes vecka 40+5

• Mammatill2prinsessor

Spännande tråd! Var hos min Bm i förrgår och hon gjorde en undersökning pga att jag haft en hel del sammandragningar.. Och min tapp var redan förkortad en bra bit.. Dock tredje barnet så det kanske är mer okej då? Är väldigt aktiv med raska promenader.. Blir lite nojjig nu att de ska sättas igång tidigare.. Gör väldigt ont då och då.

• Mammatill2prinsessor

Spännande tråd! Var hos min Bm i förrgår och hon gjorde en undersökning pga att jag haft en hel del sammandragningar.. Och min tapp var redan förkortad en bra bit.. Dock tredje barnet så det kanske är mer okej då? Är väldigt aktiv med raska promenader.. Blir lite nojjig nu att de ska sättas igång tidigare.. Gör väldigt ont då och då.

• Jacqueline
    Mammatill2prinsessor skrev 2014-05-02 23:10:52 följande:

Vad var måttet för dig?

Väntar oxå tredje...vilken vecka är du i?
Svar på tråden förkortad livmodertapp ,när föddes era barn?