• Lemmel

Har jag en konstig uppfattning om barnuppfostran? Eller är min Mamma gammaldags.

Nu ska jag börja med att säga att jag inte är förälder utan detta är bara sånt jag om min Mamma diskuterar ibland.

Jag har t.ex fått uppfattningen om att det är bäst att amma (om man kan såklart, finns ju många orsaker till varför man inte kan.) Och hört uttrycket "All food before one is just for fun" och att amningen ska vara huvudkälla till mat
    fram tills 1 år.

Mamma blir nästan arg och tycker jag är dum i huvudet för efter 7 månader (typ) ska mat vara huvudkällan till näring och det där med amning är inte så viktigt.

Däremot är det helt tvärsom när jag säger att plockmat är bra som komplement till pureer och amning för då blir hon arg på riktigt "Jamenvisst det är ju bra att barnet kvävs! Nejdu lilla vän, pureé är det som gäller rätt länge"

Jag har fått uppfattningen om att små barn, typ innan 1.5 års ålder helst inte ska sova borta och innan ett år inte alls. Men att barnvakt några timmar går bra.
    Mamma tycker här också jag är dum i huvudet och att jag inte har nån verklighetsuppfattning. Barn ska helst
    "vänjas" vid att inte vara med föräldrarna enligt henne och gärna sova borta redan innan dom är ett.
    Hur ska dom annars klara av att börja på dagis när dom är runt ett tycker hon.
    Jag säger då att dom flesta börjar inte på dagis när dom är så små och då tycker hon att jag lever i
    min egen lilla värld igen.

Samma sak med det här med socker och salt. Det är väl ok om man vill akta lite grann typ medans barnet är bebis men att det väl inte är så farligt med lite socker och salt då och då ens då och att när dom är över ett så ska dom äta ungefär som du gör.

När jag säger att jag skulle vilja testa tygblöjor när jag nån gång får barn så bara skrattar hon och säger "Amen eller hur, ska du stå och skölja ur bajs varje gång du ska byta blöja? Och hur äckligt är det inte med bajsblöjor i samma maskin som den du tvättar kläder i? Nej USCH. men det kommer du märka ändå så att det är orealistiskt.."

I princip tycker hon att jag är helt utan uppfattning om hur svårt och jobbigt det är med barn och att "jag kommer märka" att saker som tygblöjor och amning inte är realistiska i den stressiga vardagen.

Vad säger ni? Är hon ute och cyklar eller jag?

• Svar på tråden Har jag en konstig uppfattning om barnuppfostran? Eller är min Mamma gammaldags.
  • Natulcien
    Lemmel skrev 2014-05-01 20:12:46 följande:
    Nu ska jag börja med att säga att jag inte är förälder utan detta är bara sånt jag om min Mamma diskuterar ibland.

Jag har t.ex fått uppfattningen om att det är bäst att amma (om man kan såklart, finns ju många orsaker till varför man inte kan.) Och hört uttrycket "All food before one is just for fun" och att amningen ska vara huvudkälla till mat
    fram tills 1 år.

Mamma blir nästan arg och tycker jag är dum i huvudet för efter 7 månader (typ) ska mat vara huvudkällan till näring och det där med amning är inte så viktigt.

Däremot är det helt tvärsom när jag säger att plockmat är bra som komplement till pureer och amning för då blir hon arg på riktigt "Jamenvisst det är ju bra att barnet kvävs! Nejdu lilla vän, pureé är det som gäller rätt länge"

Jag har fått uppfattningen om att små barn, typ innan 1.5 års ålder helst inte ska sova borta och innan ett år inte alls. Men att barnvakt några timmar går bra.
    Mamma tycker här också jag är dum i huvudet och att jag inte har nån verklighetsuppfattning. Barn ska helst
    "vänjas" vid att inte vara med föräldrarna enligt henne och gärna sova borta redan innan dom är ett.
    Hur ska dom annars klara av att börja på dagis när dom är runt ett tycker hon.
    Jag säger då att dom flesta börjar inte på dagis när dom är så små och då tycker hon att jag lever i
    min egen lilla värld igen.

Samma sak med det här med socker och salt. Det är väl ok om man vill akta lite grann typ medans barnet är bebis men att det väl inte är så farligt med lite socker och salt då och då ens då och att när dom är över ett så ska dom äta ungefär som du gör.

När jag säger att jag skulle vilja testa tygblöjor när jag nån gång får barn så bara skrattar hon och säger "Amen eller hur, ska du stå och skölja ur bajs varje gång du ska byta blöja? Och hur äckligt är det inte med bajsblöjor i samma maskin som den du tvättar kläder i? Nej USCH. men det kommer du märka ändå så att det är orealistiskt.."

I princip tycker hon att jag är helt utan uppfattning om hur svårt och jobbigt det är med barn och att "jag kommer märka" att saker som tygblöjor och amning inte är realistiska i den stressiga vardagen.

Vad säger ni? Är hon ute och cyklar eller jag?
    Oj. Din mamma är verkligen ute och cyklar. Big time.
    Du, däremot, verkar påläst och kunnig. Du har helt klart för dig vad som gäller.
  • fluu

Din mamma är av en annan generation och annat gällde på "hennes tid", du vet hur det ser ut idag så skit i henne. Och framförallt lär du veta bättre än henne vad som funkar bäst för ditt barn.
    DU skulle märka om ditt barn inte klarar blockmat och DU märker om du vill amma eller ej och DU(och barnets andra förälder såklart) bestämmer när barnet ifråga är mogen nog att sova borta.

Några av dessa grejer är kanske främmande för en äldre generation så gör som jag. Läs på och använd vetenskapliga argument och gör klart att det är er unge, ingen annans.
    Litar du inte på att folk följer era regler så gör klart att ni inte lämnar ungen ensam med dem då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Jag tror att många ur den s.k. äldre generationen måste få tid att vänja sig vid att nya tider, nya rön och nya föräldrar råder.
    Min svärmor var oerhört bekymrad över att vi inte hade vår son i spjälsäng, utan samsov de första månaderna. Men efter ett par månader hade hon insett att det var så vi ville ha det, och så nämnde hon aldrig spjälsängen mer.
    Första gången vi hälsade på henne med sonen var han 2 månader och när vi skulle äta middag började han gnälla lite. Då tyckte hon att han skulle sitta kvar i vardagsrummet och "gnälla av sig" i babysittern medan vi åt vår middag i köket. "Aldrig i livet" sa jag och bar med honom ut i köket. Efter det var hon den som snabbast lyfte upp sonen så fort han pep... Skrattande

• Annelie 76

Salt är viktigt att det inte blir för mycket innan de är 1år. Njurarna är inte färdigutvecklade och de kan bli väldigt sjuka av mycket salt. Hur mycket som är för mycket vet jag inte men för säkerhets skull är babyprodukter osaltade.

Plockmat är bra om det funkar annars får man köra på puré. Det där märker man. Amming är bra men mat är bra att börja med från 6månader. Bröstmjölken innehåller inte riktigt allt som behövs när de blir större så maten behövs, det är inte bara för kul.

Annars har du väl hyfsad koll. Men barnvakt är jätteskönt nån gång ibland även med små barn men enklast är då att barnvakten är hos barnet så miljön är bekant och anpassad. Det är iaf vad jag tycker.

• fluu
    Annelie 76 skrev 2014-05-01 20:31:40 följande:
    Salt är viktigt att det inte blir för mycket innan de är 1år. Njurarna är inte färdigutvecklade och de kan bli väldigt sjuka av mycket salt. Hur mycket som är för mycket vet jag inte men för säkerhets skull är babyprodukter osaltade.
    Plockmat är bra om det funkar annars får man köra på puré. Det där märker man. Amming är bra men mat är bra att börja med från 6månader. Bröstmjölken innehåller inte riktigt allt som behövs när de blir större så maten behövs, det är inte bara för kul.
    Annars har du väl hyfsad koll. Men barnvakt är jätteskönt nån gång ibland även med små barn men enklast är då att barnvakten är hos barnet så miljön är bekant och anpassad. Det är iaf vad jag tycker.
    Fast det är ändå väldigt individuellt hur mycket bebisar behöver och vill ha. Jag känner flera ungar som i princip enbart ammades fram till 1 år och det gick finfint.

Som vår bvc-sköterska säger: Det mesta är normalt.
  • Lemmel
    Jag är bara jag skrev 2014-05-01 20:19:44 följande:
    Jag tycker båda cyklar vad gäller olika saker...
    Du får gärna utveckla :)

fluu skrev 2014-05-01 20:22:49 följande:
    Din mamma är av en annan generation och annat gällde på "hennes tid", du vet hur det ser ut idag så skit i henne. Och framförallt lär du veta bättre än henne vad som funkar bäst för ditt barn.
    DU skulle märka om ditt barn inte klarar blockmat och DU märker om du vill amma eller ej och DU(och barnets andra förälder såklart) bestämmer när barnet ifråga är mogen nog att sova borta.

Några av dessa grejer är kanske främmande för en äldre generation så gör som jag. Läs på och använd vetenskapliga argument och gör klart att det är er unge, ingen annans.
    Litar du inte på att folk följer era regler så gör klart att ni inte lämnar ungen ensam med dem då.
    Ja, när det väl är dags så är det ju så jag tror det kommer bli. Hon menar liksom att
    jag kommer försöka och sen märka att det är orealistiskt.

Jag borde tillägga att min Mamma är jättesnäll annars och kommer definitivt acceptera mina regler i framtiden för hon blev jättesur på sina föräldrar när dom försökte bestämma över mig när jag var liten.

Det här är bara i diskussioner.

Min egen barndom var fantastisk :) Även fast jag åt socker, salt, drack kaffe och så vidare haha
  • frökenelisabeth

Det finns inte bara ett rätt sätt att uppfostra barn på, så jag skulle tro att man kan göra på bägge sätt utan att det behöver bli fel. Dina åsikter ligger klart närmare dagens rekommendationer än din mammas, men det viktigaste är ju att man är lyhörd för barnets behov.

• fluu
    Lemmel skrev 2014-05-01 20:35:14 följande:
    Du får gärna utveckla :)

Ja, när det väl är dags så är det ju så jag tror det kommer bli. Hon menar liksom att
    jag kommer försöka och sen märka att det är orealistiskt.

Jag borde tillägga att min Mamma är jättesnäll annars och kommer definitivt acceptera mina regler i framtiden för hon blev jättesur på sina föräldrar när dom försökte bestämma över mig när jag var liten.

Det här är bara i diskussioner.

Min egen barndom var fantastisk :) Även fast jag åt socker, salt, drack kaffe och så vidare haha
    Tala då om för henne att det är du som är mamma nu och du som ska pröva dig fram till vad som blir bäst för er. Jag tänker massor om hur jag ville göra som förälder innan jag fick barn. En del gör jag och en del gör jag inte och jag ser det inte som om jag såg på det hela orealistiskt eller att jag har misslyckats, jag har bara sett vad som funkar bäst för just oss.
  • Örontrumpet

Barnuppfostran handlar mycket om influenser och normer i samhället. För iinte alltför länge sen skulle barn ammas strikt var 4:e timme och det var bra om de "luftade lungorna", man kunde skämma bort dem om de fick för mycket uppmärksamhet och det var bra att aga dem sådär lite till husbehov- något som är totalt obegripligt idag.

Kort sagt har varje generation sin "sanning", när du blir mormor eller mormorsmor kommer dina ideer idag att kännas som något som härstammar från Krita-perioden. Med det menar jag att du följa och leva efter det du  tror på och låta dina kommande barn och barnbarn göra samma med sina barn.

Svar på tråden Har jag en konstig uppfattning om barnuppfostran? Eller är min Mamma gammaldags.