• Calingea

Vår 4-åring bajsar på sig, kisseriet funkat 2 år

Som rubtiken lyder. Vår fyraåring kan inte sköta bajseriet Han har varit blöjfri sen två års ålder, aldrig varit problem med kisseriet, tom går upp själv på nätterna på toaletten om det behövs. Men bajsandet fungerar inte. har hållt på i ca 1 år, lite mer. Vi har varit i kontakt med BVC,m som skickade oss till barnkliniken.. Men inget resultat. Det är inget fel på hans tarmar eller analnerver. De kan alltså inte säga vad problemet är. 
    Min förhoppning är att någon här upplevt något liknande? Tips, råd vad som efterfrågas!! Jag orkar inte skrubba mer bajs och klädkontot är tömt sen länge pga inhandling av flera kalsonger i veckan. ( Vi har testat att gå tillbaka till blöja, men både vi och läkaren ansåg det till slut vara dumt då det blev som ett steg bakåt för honom) Han skämdes även inför kompisar att han hade blöja.

• Svar på tråden Vår 4-åring bajsar på sig, kisseriet funkat 2 år
  • slutatsnusa

undrar också om han är förstoppad?
    om det som kommer i byxan är löst kan det sitta fast en hård klump av avföring längre upp så att säga 
    har han tid att bajsa när han vill?
    vad har ni för lämning- och hämtningstider på förskolan (eller är han hemma?)

• Calingea

Han är inte förstoppad. Vi sätter honom på toa/potta efter varje måltid. Men kommer inget. Kommer i byxan (normal avföring) istället. Han är på förskolan från nio till fyra. Precis samma sak på skolan som hemma

• Veritaslux

Vad händer om ni inte sätter honom på toa av "rutin"? Kanske kan det få kraven att släppa? Min dotter blev torr vid två år men höll fast vid blöja för att bajsa ytterligare några månader, har förstått att det är vanligt. Hon fick typ panik av att behöva bajsa på toa, så hon fick blöja genom att hon bad om det när hon var nödig. Mutor funkade inte på henne, hon blev helt förtvivlad och det låste sig helt. (Till slut lossnade det och hon gick på toa på dagis en gång, sedan funkade det)

Jag tänker att ett alternativ är att ni testar att han får be om blöja, alternativt gå in på toa och sätta på den när han bajsar? Dvs, ni har dra-på-blöjor på toa som han så att säga sköter själv, inte gå runt med? Jag skulle nog pröva att göra en sådan deal. Jag har hört om det tipset större som funkar just på lite större barn. Efter ett tag släpper pressen och de väljer toan i alla fall, annars kör man stegvis, att bajsa på toa med blöja etc. Jag håller med om att det inte är någon bra grej att låta barnet gå tillbaka till bjöja helt, utan detta råd handlar om att välja blöja framför kalsong när nödigheten kommer. Och att man bajsar i badrummet.

• mimamima

Min dotter var torr runt 3 års ålder, men hade blöja när hon bajsade tills hon var runt 4 1/2 år. Men bara när hon skulle bajsa. Hon sa till och tog på en blöja, bajsade, tog av den och torkade rent, sen på med vanliga trosor. Hon hade absolut inte blöja hela tiden. Funkade likadant på förskolan... men hon bajsade oftast hemma.

• Gweny
    Calingea skrev 2014-05-01 22:10:56 följande:
    Han är inte förstoppad. Vi sätter honom på toa/potta efter varje måltid. Men kommer inget. Kommer i byxan (normal avföring) istället. Han är på förskolan från nio till fyra. Precis samma sak på skolan som hemma
    Min som hade också normal avföring som kom i byxan och gjorde även på toa/pottan, men sen när vi var och kollade upp honom, dem gjorde UL, så såg dem att det var långvarig förtstoppning. så vi fick hjälp med medicin en period.  Nu behöver ju inte din ha det, men ville bara nämna det att dem kan vara det, fast det även kommer.
  • isisisis

Ts.Vi har samma problem.Min son är 4.Har tvillingar.
    De har varit torra i nåt år både dagtid och nattetid.Aldrig några problem.
    Men ena sonen får ofta bajs i rumpan.Inte en hel korv,men en klutt.
    kalsonger förstörs,och ibland kan det bli sveda om man inte märkt nåt.
    Vi har kollat gluten och det var ok.
    Han har alltid varit känslig i magen (kolik och laktoskänslig).
    Periodvis är det rätt ok,men ibland blir det värre.Då kommer en dålig vecka.
    Har pratat med BVC,men det verkar lönlöst.
    Vi får bara hoppas det växer bort.

• Calingea

Vi har som sagt hållet på i mer än ett år nu :(

Vi har testat blöja, på olika sätt. Läkare har kollat tarmar, anal, allergier. Han är inte förstoppad. Han bajsar normalt en till tv ggr per dag. Men i kalsongerna alltid. Trots att vi sitter på potta/toa efter varje måltid. Även när vi känner att han är gasig och testar potta/toa blur det inget. Vi har även feststart strunta helt i allt och bara låta honom va. Men resultatet är alltid detsamma. Ibland känns det som att han bara tror att det är så man gör. Fast vi har pratat med honom, och läkare har pratat med honom. Han tycker själv det är pinsamt ibland, inför kompisar. Men inte tillräckligt för att ens försökasäga till när han behöver.

• solstråle2010
    Calingea skrev 2014-05-05 15:47:14 följande:
    Vi har som sagt hållet på i mer än ett år nu :(
    Vi har testat blöja, på olika sätt. Läkare har kollat tarmar, anal, allergier. Han är inte förstoppad. Han bajsar normalt en till tv ggr per dag. Men i kalsongerna alltid. Trots att vi sitter på potta/toa efter varje måltid. Även när vi känner att han är gasig och testar potta/toa blur det inget. Vi har även feststart strunta helt i allt och bara låta honom va. Men resultatet är alltid detsamma. Ibland känns det som att han bara tror att det är så man gör. Fast vi har pratat med honom, och läkare har pratat med honom. Han tycker själv det är pinsamt ibland, inför kompisar. Men inte tillräckligt för att ens försökasäga till när han behöver.
    Mitt syskon barn hade blöja över 4 år just för att han inte ville bajsa på wc eller potta. På något vis kändes det tryggare att göra det i blöjan. Det var läskigt att släppa iväg det i potta eller på wc. Som jag läste i ett inlägg här tidigare om tips Jag tror de också till sist gjorde så att han fick en blöja när han kände att han behövde bajsa precis innan. Så kunde han gå ifred och sen få hjälp direkt. Utan nån mer uppståndelse. Till sist mogna det och det gick det bra utan.
  • magelita80

Har ni varit i kontakt med bup? Vi hade samma problem. De tror att det berodde på ett trauma i vårt fall. Bup sa att barn som blir tvingade till något som de tycker är jobbigt väljer att kontrollera sånt de kan kontrollera tex kiss bajs och mat. I vårt fall har vår son varit mycket på sjukhus och vc pga halsinfektioner och därför har vi tvingat i honom massa mediciner. Sedan opererade han bort halsmandlarna och fick allvarliga komplikationer efter det och vi blev inlagda i 4 dagar. På sjukhuset tvingade de i honom suppar. 3 höll i honom och 1 stoppade upp suppar på honom. Det var jättehemskt att se men han hade ju så ont annars. Det kanske kan bero på en låsning och då r det väl bup ni ska prata med.

• isisisis

Hur har det gått TS? Hos oss har det fortsatt.Periodvis bra.Men ikväll har det varit 3 kalsonger.Det fungerar på dagis dock.

• nellang

Hej. Jag ser att tråden är gammal men hoppar in ändå ihop om tips.

Min son 3.5 år är likadan. Han kissar på toaletten sedan ett år tillbaka men bajset fungerar inte. Han vill inte sätta sig på toa eller ta på blöja. Vi märker att snart bajsar han, kommer pruttar, och då ber vi honom gå på toa eller ta på blöja. Men han vägrar och blir arg. I land lyfter jag honom till toan men han sparkar och gråter. Känner att det är fel väg att gå.

Han har nattblöja trots att han är torr och oftast så bajsar han på kvällen i den. Men hur gör man för att minska bajsandet i kalsongerna. Att han ska "ljuga" och säga att han inåt behöver bajsa när vi klart o tydligt ser att han gör detta.

Några tips?

Svar på tråden Vår 4-åring bajsar på sig, kisseriet funkat 2 år