• Anonym (Signe)

Har du tänkt på om DU är en sk energitjuv?

Talas ju ibland om dessa sk energitjuvar. "Vänner" som tar din energi, som är negativa i personligheten, som jämt klagar o suckar över allt, ser negativt på allt o gör att när ni setts är du helt slut i huvudet o mår inte bra. När man träffats med sin vän ska man ju vara tillfreds, gla o nöjd o må gott av mötet. I dagens samhälle finns alltför många av dessa energitjuvar. Allt cirklar runt dom o deras relationer, känslor osv och ofta glömmer dom helt o hållet bort att fråga efter hur DU har det o hur DU känner. För bästa välmående rekommenderas att hålla dessa borta från sitt liv. Har ni någon sådan i er närmaste krets, har ni någonsin tänkt tanken om just DU är en sådan???  Varför blir man en sådan och hur skall man få denna sk vän att inse vad hon håller på med???

• Svar på tråden Har du tänkt på om DU är en sk energitjuv?
  • Anonym (Oliv)

Jag har några vänner som bara vill "hänga" om det inte finns något roligare för dem att göra. Inget de har sagt högt, men det märks ju. De kan prata livligt om något som vi "absolut ska göra under helgen", men när man sedan skickar ett litet påminnelse-sms så är de helt upptagna med andra saker (fest, i annan stad, annan kompis, etc). Jag har sedan länge slutat ta allt de säger som seriöst, för det är det ju inte. De vill inte spendera tid med mig, hur mycket de än gapar om det. Att de inte själva förstår hur konstigt det ser ut är fascinerande.
    Nu kanske inte de där är riktiga energitjuvar, men de fick ju en, iaf i början, att sätta av massa tid för att vi skulle göra ditt och datt i helgen, sen sitter man där som ett fån, ensam och uppklädd.

Jag har inga "riktiga" energitjuvar till vänner längre, jag har alldeles för lite tålamod för att orka med sånt. Jag hade en under gymnasiet, jag skulle vara med henne när hon behövde hjälp och stöttning, om jag istället behövde prata av mig så var det mer intressant att titta ner i mobilen.

Jag kan erkänna att jag bryr mig ofantligt lite om andra människors problem. Jag är nyfiken, men jag känner mig inte genuint ledsen om min vän sitter och gråter över en förstörd relation, jag känner mig inte heller glad ifall denne har klarat sin utbildning eller blivit gravid. Jag känner ingenting alls. Men jag har lite vett i skallen, man ska lyssna, man ska trösta och man ska säga grattis.

Jag är en optimistisk människa som har lite sociala "svårigheter", mitt liv är enklast när jag är ensam.

• Anonym (Sara)

Jag är helt säker på att jag inte är en energitjuv, men jag har en i min närhet. Hon är hopplös med sitt tjat om att hon inte har pengar (VARJE MÅNAD), hennes jävla krämpor och problem med ex-maken. Jag undviker henne så gott jag kan, men ibland står hon här med kakor och ringer på dörren. Då känner man bara SUCK. . .

• Anonym (har nog varit)

ja, det kan jag nog vara när jag klagar på vissa saker. 
    var länge sedan sist jag gjorde det. men behövde klaga då jag klagade. 
    det hela resulterade i att jag miste en relation, men har inte så mycket emot det av olika anledningar. 

energitjuv är man beroende på hur man klagar. man kan klaga men samtidigt behålla bördan själv. eller klaga och försöka lägga över bördan på någon annan. det senare gör en till en energitjuv medan de förstnämnda inte gör det i lika stor utsträckning. tror jag.

• Shorona

Nej, det hoppas jag verkligen inte. När jag mår dåligt och vet att jag inte kan tillföra något positivt håller jag mig för mig själv.

När jag mår bra igen så får de en tjej som är social, glad och nyfiken.

En nära släkting till mig är en riktig energitjuv. Det är alltid massa krämpor(jag har med flertalet men gnället sköter jag i huvudet), jobbet är trist och diverse andra problem. Tror aldrig vi har umgåtts flera timmar i rad utan att det har hunnits gnällas.

• Anonym (Svårt)

Ibland funderar jag över om jag räknas till energitjuvarna. Jag är kroniskt sjuk och det är inget jag direkt kan dölja. Ibland känns det som att jag förstör genom att påminna om att livet kan te sig som mitt. Jag försöker att inte aktivt göra saker värre genom att beklaga mig eller på nåt sätt framstå som avundsjuk på att andra har bättre. Tycker det här är en jättesvår fråga.

T.ex. om någon beklagar sig över att i morgon är det vardag eller måndag och tillbaka till jobbet så säger jag INTE att jag gärna skulle byta... med tanke på att  jag varit för sjuk för arbete större delen av mitt liv.

Tvärtom är det som att jag nästan slår knut på mig själv för att vara stimulerande och intressant trots allt. Och det känns egentligen rätt ohållbart ... Förstår att det inte direkt är mig och min situation som TS avser. Och jag har gott om egocentrerade energitjuvar i mitt liv. Försöker sätta gränser för deras framfart och vad jag ger dom för utrymme. Men ofta är det inte mottagliga för subtila budskap om man säger så! :)

• Anonym (.)
    Anonym (Sara) skrev 2014-05-02 08:01:40 följande:

Jag är helt säker på att jag inte är en energitjuv, men jag har en i min närhet. Hon är hopplös med sitt tjat om att hon inte har pengar (VARJE MÅNAD), hennes jävla krämpor och problem med ex-maken. Jag undviker henne så gott jag kan, men ibland står hon här med kakor och ringer på dörren. Då känner man bara SUCK. . .

Oj, låter EXAKT som en person jag känner! Sjukt jobbigt är det.
  • La Lola

Jag är en jävligt negativ människa o har alltid varit men det är nog väldigt sällan mina vänner ser den sidan tror jag. Jag älskar att träffa de jag känner o blir glad av det. Så jag tror inte att de ser mig som nån energitjuv.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Nej)

Jag är ingen energitjuv. Mår jag dåligt eller brottas med tunga och jobbiga problem så drar jag mig undan och håller det hemligt för nära och kära så att de ska slippa må dåligt de med.

Även när jag fick en cancerdiagnos höll jag den hemlig tills jag behövde skjuts till operationen och kattvakt eftersom jag behövde ligga kvar i två dygn.

Däremot känner jag många energitjuvar. Folk som bara kan prata om negativa saker eller scenarion som faller ut negativt (även om det inte ens hänt). Folk som helst pratar om krig, död och pedofiler på fester (mycket upplyftande..).

• nyans

Energitjuvar vet oftast inte om att de är det, eller vill inte erkänna det. En energitjuv är inte "bara" en person som är negativ - ingen är positiv jämt. Utan som du skriver TS: Att vara en energitjuv innebär att allt kretsar kring DIG och DITT mående, DINA behov osv. Oavsett om det är bra eller dåligt. I övrigt kan det yttra sig på många olika sätt. En energitjuv kan lika gärna vara en glad person som bara pratar om sig själv, som ofta lånar pengar men sällan eller aldrig betalar tillbaka, som blir sur när du inte orkar prata i telefonen just när h*n har lust osv osv.

En energitjuv kan också vara någon som gärna lastar andra med sina problem utan att ge något tillbaka. Så visst kan energitjuven vara negativ, men inte alltid. Alla mår dåligt ibland och man kan ju vara på dåligt humör t ex, utan att låta det gå ut över andra, som energitjuvarna gör.

• nyans

Så nej, jag är ingen energitjuv. Trots att jag inte är glad eller påhittig jämt, "gnäller" ibland osv. För jag utnyttjar inte andra människor som energitjuvar gör, jag lämpar inte över mina problem på andra som en energitjuv gör, jag behandlar inte andra som om världen kretsar kring mig och mina behov.

Självklart är jag "the center of the universe" för MIG SJÄLV och på t ex Internet kan jag vara lite "ego" Skillnaden mellan mig och en energitjuv är att jag är medveten om att alla andra också ser det så om sig själva. Och att man ALLTID bör vara den viktigaste personen i sitt liv, undantaget egna barn.

Ta hänsyn till andra - ja. Sätta sina egna behov åt sidan - ja ibland. Utplåna sig själv eller "mata" energitjuvar? NEJ

Svar på tråden Har du tänkt på om DU är en sk energitjuv?