• GretaJohanna

Märklin tågbana, värde?

Vi har en gammal tågbana av märket Märklin här hemma. Dessvärre är det ingen som använder den, så vi funderar på om den ska få vandra vidare och glädja någon annan. Tågbanan är ju använd och har många år på nacken, men den är helt komplett, inte trasig och fungerar utmärkt. Vi vill ju inte slumpa bort den (ifall det inte är så att den inte är värd mer än typ 100kr?), men absolut inte vara för dyr på den heller.

Är det någon här som har ett hum om vad en sån här kan vara värd?
    Hur mycket bör man sälja den för?, ungefär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-02 08:43

Och vart är det bäst att sälja den? Är det tex Blocket, Tradera eller någon annanstans kanske?
  • Svar på tråden Märklin tågbana, värde?
  • GretaJohanna
    Hallonsaft skrev 2014-05-02 09:03:12 följande:
    m.tradera.com/modelljarnvag--c3_1807

Beror helt på vem köparen är. Men kolla lite hur det går med sådana annonser, och jämför med vad du har. Innan dom läggs ut till försäljning :)
    Eftersom jag inte vet något alls om sånt här, så tycker jag det är så svårt att jämföra om det inte är exakt samma. Med tanke på att olika lok, vagnar osv är värda olika mycket.

Jag hittade dock två avslutade budgivningar på exakt likadant tågset, som väl ger ett hum om värdet ändå :)
  • sverker11
    GretaJohanna skrev 2014-05-02 08:42:44 följande:
    Är det någon här som har ett hum om vad en sån här kan vara värd?
    Hur mycket bör man sälja den för?, ungefär.
    Jag föreslår att du går in på tradera och tittar på vad de gått för tidigare. Det finns en funktion för att söka på avslutade auktioner. Det bör ge dig en uppfattning om hur mycket någon kan tänkas vara beredd att betala. Ett annat alternativ är att höra efter i en affär där de säljer liknande produkter begagnat. Det  bör gå hitta affärer som har försäljning på nätet om du inte har fysisk tillgång till en butik där de säljer tåg.
  • GretaJohanna
    sverker11 skrev 2014-05-02 09:06:46 följande:
    Jag föreslår att du går in på tradera och tittar på vad de gått för tidigare. Det finns en funktion för att söka på avslutade auktioner. Det bör ge dig en uppfattning om hur mycket någon kan tänkas vara beredd att betala. Ett annat alternativ är att höra efter i en affär där de säljer liknande produkter begagnat. Det  bör gå hitta affärer som har försäljning på nätet om du inte har fysisk tillgång till en butik där de säljer tåg.
    Det var ett bra tips, tack! Det ska vi göra :)

Det skulle bara kännas så dumt att slumpa det för en 50-lapp om vi kan få lite mer, men vi vill ju inte heller lägga ut det alldeles för dyrt. Är det bara värt ca 500kr, så vill vi ju inte lägga ut det för det dubbla.
  • GretaJohanna
    sverker11 skrev 2014-05-02 09:06:46 följande:
    Ett annat alternativ är att höra efter i en affär där de säljer liknande produkter begagnat. Det  bör gå hitta affärer som har försäljning på nätet om du inte har fysisk tillgång till en butik där de säljer tåg.
    Jag lyckades inte hitta någon butik som sålde det och att fråga butikerna gick inge vidare heller. Någon ville ha betalt för att svara på vad det var värt, en annan ville inte göra en värdering över mejl osv. Visst, jag förstår det, man vi har ingen möjlighet att ta oss till någon av butikerna.

Nåväl.. det får kanske bo kvar här hemma ett tag till eller så får vi helt enkelt höfta :) Blir det för dyrt, så lär ju ingen köpa och för billigt.. ptja, då kanske det kommer till användning iallafall :)
  • lussigagam

Hej!

Min pappa har alltid önskat sig en gammalt märklinbana, så jag köper gärna den om den finns kvar..?

Mvh Maria

• BananaCoconut

Oh, no! Säg inte att den är värd flera tusen kronor!? Vi GAV bort en EXAKT lika dan till grannarna innn vi flyttade. :O

Aja, de blev ju glada. Kanske ska ringa och tala om för dem att de inte bara ska slänga den sedan.

• Rabarbapuppa

Det är ett startset. Ett av de lite enklare. Och det är inte speciellt gammalt heller, 90-tal rimligen, och analogt. Finns inget direkt samlarvärde i dessa massproducerade startset, du bör lägga priset på någonstans 600-800 kr.

/Puppa

• hazir
    hej på är, jag är intereserat att köpa för min barnbarn hur mycket kosta mvh hazir
Svar på tråden Märklin tågbana, värde?