• Man 1973

Skydd vid dusch för gipsat barn?

Min sexåring bröt armen tidigare i veckan och har gips upp till armvecket. Nu är det hög tid att duscha och tvätta hennes hår, men vi glömde att fråga på sjukhuset hur vi bör skydda hennes arm. Finns det någon här som har något tips på hur jag på ett smidigt sätt kan skydda hennes arm från vattnet?

• Svar på tråden Skydd vid dusch för gipsat barn?
  • Man 1973

Ja, tack så mycket, men jag hade tänkt mig ett lite mer utförligt tips... t.ex hur man får det tätt vid öppningen utan att tejpa barnets hud så att det gör ont. Kanske något smart gammalt hurmorstips som en oerfaren pappa inte tänkt på. =)

• BCH52

Det finns särskilda duschskydd att köpa på apoteket, fungerar helt ok, men man får duscha lite försiktigt.

• viseversa

dubbla plastypåsar och gummisnoddar. Och så får hon hålla armen utanför. Man kan itne ligga i badet liksom=)

• Svansjön

Jag här varit gipsad, opererad och sytt vid 23 olika tillfällen. Jag har alltid tagit en plastpåse och sen tejpat med maskeringstejp. Förs runt plastpåsen uppe vid armbågen och sen så tejpen sitter på både plasten och armen. Maskeringstejp gör inte så ont att ta bort. Dock så kommer det förmodligen komma in lite fukt, svårt att få helt tätt. Men försök undvika att ha armen i duschstrålen, enklast är kanske att låta henne sitta ner och duscha medan hon håller armen i högläge. Du får ju hjälpa henne att tvätta hår och kropp.

• LillfisenE

Plastpåsar och tejp eller gummisnoddar. Bäst om hon kan sitta mot badkarskanten å du tvättar hennes hår om ni har den möjligheten. Annars samma men hålla armen utanför duscdrapperiet

• Man 1973

Tack för tipsen. Det slutade med vanlig plastpåse och dubbla gummisnoddar på flera ställen på överarmen, och sedan hängde den utanför badkarskanten medan jag tvättade hennes hår. Det gick hur bra som helst. =)

Svar på tråden Skydd vid dusch för gipsat barn?