• Anonym (Läkarintyget)

    Hur gör jag med mitt nya läkarintyg?

    Hej! Jag är gravid och drabbats av kraftig depression samt väldigt smärtsamma foglossningssmärtor. Jag jobbar skift inom industri som är ett tungt och både fysisk och psykiskt krävande jobb och har efter samtal med läkare och psykolog blivit sjukskriven på 50%. Läkarintyget anger tydligt att jag ska utesluta alla nätter. Men för att "få hop" exakt 50% behöver ytterligare något arbetspass uteslutas. Hur gör man med denna fördelningen? Men till min viktigaste fråga... Jag har ansökt om sjukpenning och har inte fått svar om det än. Sjukskrivningen gick ut och efter besök hos läkare o psykolog fick jag ytterligare en period med sjukskrivning på 50%. Hur gör jag med detta läkarintyget? Ska jag ansöka med ny blankett om sjukpenning för denna perioden eller kan man "fylla på" den föregående ansökan på något vis? Jag har även ansökt om gravidpenning, eftersom det är ett tungt jobb med många lyft och arbete med kemikalier, men väntar på svar även om det. Tusen tack för ett svar. "Läkarintyget"

  • Svar på tråden Hur gör jag med mitt nya läkarintyg?
  • Försäkringskassan

    Hej! 


    Här på familjeliv.se kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Har man frågor som gäller ett enskilt ärende är man välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Vi har öppet måndag-fredag 8-21, lördag 8-15 och söndag 15-21. 


    Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Hu­vudregeln är att man ska arbeta del av dag när man är sjukskriven på deltid. Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Det finns vissa möjlig­heter att förlägga arbetstiden på annat sätt om det är medicinskt bättre för dig. Du ska i så fall kontakta din handläggare. Om du inte har telefonnumret till handläggaren är du välkommen att ringa till Kundcenter.


    Om du har fått din sjukskrivning förlängd och du har fått ditt läkarintyg på papper skickar du originalet till Försäkringskassan. I de flesta landsting kan din läkare skicka in intyget elektroniskt direkt till oss. Du behöver inte ansöka om sjukpenning på nytt.


    Du har också ställt en fråga om graviditetspenning till oss som svarar på frågor om sjukförsäkringen. Jag hänvisar dig till ”fråga om föräldraförsäkringen” här på www.familjeliv.se 
    Du kan också ställa din fråga på www.facebook.com/foralder 


    Hälsningar
    Dora, handläggare

  • Anonym (Läkarintyget)

    Hej! Tack för svar. Jag har ännu inte hört något alls så jag bet inte något om att jag har en handläggare i mitt ärende. Kan jag ringa kundtjänst och drinkar se där om jag har någon handläggare? Läkaren nämnde att det skickades digitalt till FK, betyder det då att jag inte behöver skicka in igen via post? Jag fick nämligen på papper också men detta originalet gav jag till min arbetsgivare. Tack för svar Med vänlig hälsning, Läkarintyget

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Du är välkommen att ringa oss på Kundcenter 0771-524 524 om du vill veta om du har fått någon handläggare i ditt ärende.
    Eftersom ditt läkarintyg skickas digitalt direkt från din Läkare behöver du inte skicka in det via papper.

    Hälsningar
    André Handläggare

Svar på tråden Hur gör jag med mitt nya läkarintyg?