• Anonym (dunkaren)

Hortons huvudvärk

Har du någon erfarenhet av den. Har antagligen fått den diagnosen, ska ta fler prover, men det verkar tyvärr så.

• Svar på tråden Hortons huvudvärk
  • Anonym (dunkaren)

Inga mer för att kolla om det är den huvudvärken. Men doktorn vill ta blodprov för att kolla att det inte är ngt annat. Hittar han inget så är han rätt säker på att det är Hortons..

• Sweetboxen

Har själv fått den "diagnosen", men lite osäkert, o undrar vad din grundades på?

• Anonym (S)

Min syster har Hortons. Hon får det i perioder. Hon kan vara helt utan huvudvärk i 6 månader men sedan hamnar hon i en Hortons-period och kan ha huvudvärk dagligen 1 månad i sträck. Hon blir då helt utslagen i några timmar upp till en halv dag för att förhoppningsvis kunna fungera normalt framåt eftermiddagen igen. Hon får oftare Hortons-perioder om hon är stressad eller dricker något med koffein i.

• Sweetboxen

Jag har oxå värk i månader i sträck. Varit utan nu i 4 mån o för en v sen började jag få känningar igen. Snart ligger man väl.

Förstår din syrra, inget kul när man tror ögona ska ploppa ut av värk. Det värsta varar iofs bara i ngn timme men man har ju ont både före och efter o är allmänt slut.

• Anonym (Lou)

Jag har diagnostiserats med Hortons.

Sätter sig bakom ett öga.

• Thotis90

Jag har i snart 4 år haft en strålande känsla i huvudet som sträcker sig från pannan, går bakom tinningen och slutar i bakhuvudet. Det strålar dagligen och håller i sig i endast ett par sekunder, men de sekunderna är hemska! Jag har sökt läkare för det här 4 ggr utan resultat. Mina symptom är, förutom smärtan, koncentrationssvårigheter, dålig balans, försämras syn m.m.

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Sweetboxen

Ja Hortons sätter sig bakom ett öga, som att ngn sliter ut det. Pupillen påverkas, den rinner, hänger etc. Har så, plus en nervsmärta i huvvet pga en skada. Så vissa perioder är det döskoj o vara jag ;)

Thotis det låter som att du kan ha lite nervproblem som kommer o går. Dock inte Hortons.

• Leonard17

Hur många timmar under ett dygn har man huvudvärk? Hur svår är smärtan jämfört med vanlig huvudvärk?
    Hortons läste jag om på en medicinsk hemsida och jag tyckte att det lät som en mycket obehaglig sjukdom. Är det så det är?

Jag är glad att alltid kunna lindra MIN huvudvärk med Alvedon i maxdosen. Då försvinner det på en timme. Så jag undrar hur mitt liv blir med Hortons om jag skulle få det, då jag avskyr vanlig huvudvärk?

Med vänlig hälsning Leonard

• Anonym (S)
    Leonard17 skrev 2014-05-03 13:35:51 följande:
    Hur många timmar under ett dygn har man huvudvärk? Hur svår är smärtan jämfört med vanlig huvudvärk?

Hortons läste jag om på en medicinsk hemsida och jag tyckte att det lät som en mycket obehaglig sjukdom. Är det så det är?

Jag är glad att alltid kunna lindra MIN huvudvärk med Alvedon i maxdosen. Då försvinner det på en timme. Så jag undrar hur mitt liv blir med Hortons om jag skulle få det, då jag avskyr vanlig huvudvärk?

Du får inte Hortons bara sådär... De som blir diagnostiverade med det har ofta gått med det länge. Oroa dig inte för det.
  • Sweetboxen
    Leonard17 skrev 2014-05-03 13:35:51 följande:

Vanlig alvedon hjälper inte, för vissa hjälper bara syrgas. Perioderna går i skov, kan gå flera år emellan attackperioderna. Om man har tur. Själva attacken varar i ngn timme, den kallas inte för självmordshuvudvärk för inte.

Vanligare hos män än kvinnor. O försvinner på ålderns brant av sig självt.

Hortons är inte vanligt alls, så du behöver inte oroa dig för att plötsligt få det.
  • Anonym (dunkaren)

Jag har väldigt intensiv huvud och ögon värk i perioder. Håller tummarna sig allt från en timme till 10 dagar känns det som. Hjälper inte med vanliga smärtstillande. Jag har åkt in akut till vc och akuten då jag trott att ögonen ska ploppa ut och huvudet sprängas. Har berättat för läkaren och han tyckte att det kunde vara Hortons, men vill som sagt vänta tills proverna kommer.

• Lana899
    Sweetboxen skrev 2014-05-04 20:37:13 följande:
    Migrän kan sätta sig i ögonen, behöver inte betyda Hortons, hoppas du slipper.
    Jag har haft migrän sedan jag var 10 år.

Har haft ett helvete med migränen,men den har dock ändrat sig!

Har varit under utredning hos neurolog,dock kan hon ej säga om jag möjligen har Hortons huvudvärk också.

Jag får fruktansvärd smärta bakom ena ögat och inga mediciner hjälper,det ända man vill är att sticka ut ögat så ont gör det.
    Nu har jag det bara i vissa perioder,men migränen finns där.

Troligen har jag en kombination av migrän/spänningshuvudvärk.

Vet ej om det är Hortons jag har,men vet en nära släkting som har det. Och han fick ta sprutor för det.
  • Anonym (Horton)

Jag har hortons huvudvärk. Kommer i skov. Då jag är inne i värkperioden får jag en attack som dagligen kommer ungefär samma tid. På morgonkvisten. Den är hemsk. Håller på en halvtimme. Värker bakom höger öga. Precis som om någon virar ögon nerven runt ett finger och drar i de. Har under värken lust o dunka huvudet i väggen och då är det ingen ide att prata med mig för är inte kabanel till det. Har medicinering. Kortison och blodtrycksnediciner samt migrän mediciner som jag tar då jag har vörkperioden. Den längsta perioden jag varit utan Horton är 2 år och kortaste perioden ca 3 mpnader. Nu har jag varit utan i 5 månader och hoppas Horton inte kommer o hälsar på igen,

• Sweetboxen
    Lana899 skrev 2014-05-04 20:41:47 följande:
    Jag har haft migrän sedan jag var 10 år.

Har haft ett helvete med migränen,men den har dock ändrat sig!

Har varit under utredning hos neurolog,dock kan hon ej säga om jag möjligen har Hortons huvudvärk också.

Jag får fruktansvärd smärta bakom ena ögat och inga mediciner hjälper,det ända man vill är att sticka ut ögat så ont gör det.

Nu har jag det bara i vissa perioder,men migränen finns där.

Troligen har jag en kombination av migrän/spänningshuvudvärk.

Vet ej om det är Hortons jag har,men vet en nära släkting som har det. Och han fick ta sprutor för det.

Förstår dig. Jag har åkt in akut, varit inlagd i omgångar, åkt genom hela sjukhuset, testats, gjort två MR etc. Har en kombi av migrän, nervsmärta plus misstänkt Hortons.

Livet på en pinne mao ;)

Men just nu, sedan ngn månad tillbaka pga gravidhormoner mår jag mkt bättre. Så ska inte klaga! Snart är dock graviditeten över o då får vi se hur det blir.
Svar på tråden Hortons huvudvärk