• Daimstruten

Hur få mysig trädgård?

Jag har en tomt på ca 1000 kvm (inkl hus och parkeringsplats). Jag gillar ombonade gröna lummiga tomter (engelsk stil). Tomten och huset är från 60-talet och på tomten har det planterats lite här och lite där genom åren utan att jag kan hitta nån logik i det i flera fall. Två av mina grannar har tvåvåningshus där man har garage i bottenvåningen och bor på övervåningen. Jag har ett enplanshus så deras hus ger känslan av att lätt se ner på vad jag gör på min tomt. Dom har säkert inget intresse i nåt sånt men det är ändå det intrycket man får. Vad gör man för att få den lummiga ombonade känslan jag säker? Anlägger en hög häck runt hela tomten? Har nån hemsk sibirisk häck på ena sidan men den ser ju bedrövlig ut. Har flera höga träd som nog var tänkt som insynsskydd från början men nu är kronan ovanför grannen så dom gör ingen nytta.

• Svar på tråden Hur få mysig trädgård?
  • Jag är bara jag

Först och främst planera långt framåt! Trädgård måste få ta tid. Glad Vi ändrar lite varje år,nu börjar det likna nåt efter 6 år här. Ta bort sånt som enbart stör och inte ger nån glädje alls,tukta sånt ni vill ha kvar,men som är för stort. Plantera om sånt som ni vill ha kvar,men som växer på "fel" ställe. Plantera nytt av vad ni vill ha,men tänk noga ut platsen först. En ny häck tar åratal att få till,träd stora nog också. Lummigt blir det med stora,yviga växter och lite mer "hipp som happ". Och till sist: skit i vad grannarna tycker! Tungan ute Din trädgård är just din trädgård.

• Excentriskan

Välj buskiga träd som fyller upp inte bara som krona utan även från botten. Ex syrener eller rönnar.

Du behöver kanske inte insynsskydda varje kvadrat av tomten. Skärma av ett hörn med lite snygga vindskivor (gör en uteplats) Och välj att sätta dina buskiga träd så att just din uteplats blir skyddad (men utan att bli skuggig)

Har själv en häck (falsk hägg) som växer sig hög rätt fort, men 2 m räcker ju för att slippa insyn från marknivå. Planera efter hur mycket tid och energi du vill lägga ned på underhåll av trädgården också. (själv skyr jaggrästrimmer.. alla bänkar och planteringar har 15 cm stenmjöl (10 cm djup med täckduk under) för att kunna klippa runt allt utan att behöva gå med trimmer sen. Ju mer tid man lägger ned vid anläggningen ju mindre tid du behöver lägga på underhåll.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Daimstruten

Tackar för svaren. Jag är nog inte den som gillar att tokpåta o trädgården. Kan tänka mig nån rabatt som kräver mer underhållen i övrigt föredrar jag lite spännande vildvuxet. Tar emot att ta ner häcken eller trädet som är så högt och grenlöst nertill att det ger noll insynsskydd för det tar så klart tid att få nåt nytt att växa till men så småningom blir jag nog tvungen.

• Snigelkott

Jag tycker att det vore synd att ta ner träden. Syrenhäckar (bersåer) skulle jag också rekommendera, kanske lite spaljeer med snabbväxande slingerväxter som tex bokharabinda. Spänn upp ett nät eller lite snören mellan två träd och sätt nåt slingrigt nedanför, det blir en avskärmning. Skapa mindre rum i trädgården. Anlägg ett trädgårdsland och odla majs och solrosor. Och lite annat förstås :) Partytält är ett snabbt och enkelt sätt att få lite avskildhet också. :)

Svar på tråden Hur få mysig trädgård?