• The Bumblebee

Ananaspaj --ätas-- varm eller kall?

Hittade flera recept på, vad som verkar vara otroligt smarriga, ananaspajer här på FL och tänkte nu testa och göra själv.

Men ska den ätas varm eller kall? Med glass eller ädelvisp el. annat?

Snälla, tänkte bjuda på detta i morrn, men vet ju inte om jag ska göra den i god tid eller strax innan gästerna ska äta? Hjälp mig

• Svar på tråden Ananaspaj --ätas-- varm eller kall?
  • bäbis nr2

Varm med vaniljglass...mums

• turia

kall men jag gillar den inte...
    jag e mer den klassiska hallon/blåbärspajjen..
    både och...glass vaniljvisp

• the rose

Åh va gott me ananaspaj! Det brukar jag också bjuda på. Jag brukar severa den ljummen med vaniljglass, men vaniljvisp går säkert utmärkt också.

• johannadarling

varm med glass. definitivt!

• iolanthe

Först en bit när den är varm och sen en till när den kallnat.

• The Bumblebee

Tack för snabba svar

Kan man göra den i förväg och värma den lite innan den ska ätas, eller den godast nygräddad?
    (tänkte i så fall göra på morgonen och bjuda på mitt på dan...)

• iolanthe

Kan du inte göra den klar på förhand och grädda först när gästerna kommer?

• The Bumblebee

iolanthe:
    Det skulle jag kunna göra, men det blir i så fall första gången jag gör pajen och om det blir misslyckat resultat, finns det liksom ingen återvändo då

• Pyssilullan

Du läste säkert min tråd tidigare
    Jag gjorde i helgen...

Jag gjorde kvällen innan, och värmde sedan pajen i micro typ 3 min.
    Serverade med glass.

• The Bumblebee

Pyssilullan:
    Jag tror att jag kommer att göra som du, fast jag gör den ett par timmar i förväg. (då har jag tid att hitta på nåt annat om jag misslyckas totalt

Måste man ha en pajform med avtagbara kanter? Eller går det bra med en sockerkaksform med såna kanter? Eller en stengods-pajform? (börjar likna 20 frågor...)

• Pyssilullan

The Bumblebee:

Kanske för sent svar jag vet inte

Men iaf, eftersom jag gjorde till begravning så gjorde jag många pajer och hade alla möjliga olika formar och det gick JÄTTEBRA.
    Jag tog sockerkaksformar också...

Som sagt, att värma i ugn eller micro innan servering gick jättebra och blev SÅ gott!!

• The Bumblebee

Tack alla för hjälpen! Pajen gjorde succé!

Enkel att göra, superenkel att grädda (använde keramikform) och sååå goood! Serverade lite varm med vaniljglass till, mums! Fick en massa beröm, rekommenderas varmt!

• The Bumblebee

Det här receptet hittade jag i en annan tråd i samma ämne. (Pyssilullans tråd...hoppas det är ok att kopiera ;o)

Och det var efter detta recept jag gjorde pajen.
    Smaskens!

Ananaspaj

Pajdeg:
    150 gr smör eller margarin (rumstempererat)
    3 dl mjöl
    1 dl socker
    1 tsk bakpulver

Fyllning
    1 liten burk cremé fraiche
    1 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    1 medelstor burk krossad ananas

Gör så här:
    Rör ihop mjölet med bakpulvret och tillsätt det rumsvarma smöret. Blanda med fingrar eller gaffel tills du fått en degliknande konsistens. Blanda i sockret. Tryck ut degen i en smord form. Häll av ananasen i ett durkslag eller i en silduk. Ananasen ska vara så torr som möjligt.
    Blanda cremé fraiche, ananas, vaniljsocker och socker i en skål. Häll upp blandningen över pajskalet och grädda i ugn på 200 grader i ca 30 minuter. Gott med vaniljglass till.

Pst... ...jag hade i lite extra vaniljsocker - en smaksak!

Svar på tråden Ananaspaj --ätas-- varm eller kall?