• Anonym (Ts)

Hur ber man om pengar?

Min 16-åriga dotter har haft en kille i ca 3 månader. Under dessa månader har han i princip bott hos oss och bara varit hemma för att byta om. Det är en jättetrevlig kille men problemet är att han äter hos oss varje dag. Ofta både frukost, mellis och middag. Killen är dessutom allergisk mot laktos och behöver speciell mjölk, smör, grädde osv. Vi har bara en inkomst i vår familj och det börjar bli väldigt påfrestande ekonomiskt. Vi har bett dem att vara mer hos honom för att vi inte skall behöva stå för all mat, men det bli ingen förändring. Vi har även pratat med vår dotter om att vi inte har råd att ge honom mat varje dag, men trots det förväntar de sig att jag har mat till dem båda. Vi har bara träffat föräldrarna en gång så vi känner dem inte. Hur löser man problemet? Kan man ringa föräldrarna och säga som det är trots att vi inte känner dem? Kan man be om ett bidrag på typ 500 kr i månaden? Känner mig hemsk och snål. Kom med tips!

• Svar på tråden Hur ber man om pengar?
  • Drottningen70

Låt bli att köpa hem laktosfritt så löser det sig.

• Anonym (Ts)

Nej, då tar de annat. Ibland har jag tex struntat i att göra laktosfri sås ( lite som ett statement ) men han sätter sig bara vid bordet och säger att " då tar jag bara kött och potatis". Ibland har jag också medvetet gjort mindre mat men de tar för sig ändå och menar att de kan ta en macka också om inte maten räcker. Det är jättesvårt eftersom vi redan pratat med dem och ingenting händer. Samtidigt vill jag inte att han ska känna sig ovälkommen.

• Drottningen70

Sluta prata och börja kräv. Har tjejen månadspeng? Dra ned den. Säg åt honom att maten inte räcker och att han får vänta på rummet när ni äter. Du låter på tok för mesig vad det gäller detta måste jag säga. Sen tycker jag att det låter väldigt väldigt konstigt att föräldrarna inte reagerar på att han är borta, sover borta och äter borta hela tiden. Kanske är läge att luska om allt står rätt till hemma hos killen.

• Anonym (Studiebidrag)

Man har väl studiebidrag på 1050:- om man är 16? Då måste du ju kunna säga till din dotter och honom att dom måste skjuta till 500:- i månaden om han ska vara hos er så mycket då behöver du inte gå till hans föräldrar? Din dotter måste väl veta om er ekonomiska situation?

• m m m

Så här gjorde vi ....satte oss ner alla fyra och sa precis som det var Att ni gärna ser honom hos er att,ni gillar honom osv Men rent ekonomiskt så tvingas ni ta ta en avgift per dag Kalla fakta sedan har du räknat ut vad er mat kostar pp öppna kort, blanda inte in hans föräldrar visa att ni ser dem som unga vuxna .Han kanske blir kvar .....i ert liv och dotterns så var ärliga säg att nu gäller förskott och duka inte till honom Ett alternativ kan vara att ni ber honom att ta med egen mat kasse ...

• Anonym (Ts)

Har också funderat lite för jag skulle aldrig acceptera att min dotter flyttade in hos en annan familj utan att fråga. De har sovit över hos honom 1 gång, och ätit middag hos honom 3 ggr på dessa månader. Jag är förresten supermesig.

• sasso78

Det är bara att ringa till killens föräldrar och säga som det är.  Har de nån vett innanför pannbenet fattar de vad du menar!  Ni ska absolut inte skämmas över att ringa. Ni behöver inte ge honom en matbit om ni inte vill.

• Örontrumpet

Jag antar att han är under 18?
    Man tjänar på att vara rak, ärlig och inte linda in allt så fruktansvärt. Ring upp hans föräldrar och säg som det är att du inte har råd att utfordra honom och hör efter vad de har för förslag.
    Sedan bestämmer ni föräldrar tillsammans och det får ungdomarna rätta sig efter vare sig de vill eller inte.

• Anonym (1)

Min brors flickvän flyttade praktiskt taget in hos oss när vi var tonåringar. I över ett halvår innan våra föräldrar sa ifrån. Innan hade de väl försökt lite som dig men det funkar inte. De ringde hennes föräldrar, men de var inte speciellt intresserade så hon fick betala en del från sitt studiemedel, min bror la också in en del. Mat, hygien osv allt kostar. 

• Anonym (Ts)

Killen själv har aldrig pengar ( rökare ) så om jag ska få hjälp ekonomiskt måste jag prata med hans föräldrar. Det bästa hade ju varit om de hade kunnat vara hos honom ca 3 dagar i veckan för det är så pinsamt att be om just pengar och skylta med sin dåliga ekonomi.

Svar på tråden Hur ber man om pengar?