• Autumnleaf76

Diarre EFTER antibiotikakur?

Min dotter på snart 9 månader fick öroninflammation och fick antibiotika; kåvepenin att äta i fem dagar. Hon fick sista dosen i onsdags kväll. Under kuren har hon varit normal i magen.

Nu idag kl 13 efter lunchen bajsa hon diarre och sedan efter middagen kl 17 bajsa hon diarre igen. Däremellan inget bajs. Pigg och äter som vanligt.

Kan antibiotika ge diarre tre dagar efter att kuren avslutats?

• Svar på tråden Diarre EFTER antibiotikakur?
  • Autumnleaf76

Syrran har haft magsjuka nyligen så risken finns att det är det. Men tycker hon borde bajsa löst oftare vid magsjuka.

• pigglet

Själv tycker jag mer att det låter som magsjuka. Måste väl vara rätt ovanligt att man klarar 5 dagar kåvepenin och sedan - 2 dygn senare - blir dålig i magen? Låter rätt osannolikt tycker jag.

Förutsätt att det är magsjuka, så smittar ni ingen annan i alla fall.

• Autumnleaf76

Vi har hållt oss isolerad och kommer att fortsätta med det. Ingen tvekan. Blev bara fundersam. Hon bajsar diarre men tre timmar emellan? Kanske kan det vara så. Nytt för mig detta.

• Autumnleaf76

Hon har inte bajsat nått på hela natten och sovit bra.

Någon som vet om diarre efter antibiotikakur kan ge dessa symtom? Diarre efter måltid? Eller kan magsjuka vara så? Att man bara bajsar efter man ätit?

• Mercurialis

Mitt första barn fick Kåvepenin i samband med öroninflammation, när han var 1,5 år. Efter Kåvepeninkuren var hans mage i olag. Han var lös i magen, diarré emellanåt, i flera veckor. Det visade sig att Kåvepeninet hade påverkat den normala bakteriefloran i mage och tarm. Han fick en annan antibiotika och skulle undvika laktos under en period och sedan blev magen bra.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • anju79

Antibiotika kan slå ut den normala tarmfloran efter en kur. Visar sig som diarré o kan komma nån dag efter.
    Äter hon vanlig mat så ge henne skonkost dvs kokt mat.

• Autumnleaf76

Hon fick majsvälling igår istället för vanlig. Ska försöka ge henne skonkost.

Hade inte syrran kräkts natten till torsdag skulle detta vara lite enklare, men nu blir man fundersam; magsjuka eller antibiotikan?

Vi håller oss iaf isolerade och är inte tösen bättre på måndag får vi väl ringa läkaren och höra.

• Autumnleaf76

Någon som vet....

Hon bajsa två diarreblöjor kl 13 och kl 17 i fredags. Sedan dess normal i magen. Ätit, lekt o bajsat normalt. Nu kl 15:30 (alltså nästan 48 timmar sedan sista diarrén) bajsa hon både normalt och löst (50/50). En timme senare bajsa hon väldigt löst, gulaktig diarre slemmigt.

Kan en magsjuka vara så här?

Eller är det såhär det kan vara efter antibiotika?

Villrådig och less på att vara isolerad. Har ju haft magsjuka i huset troligen då storasyster kräktes i 6 timmar natten mot torsdag. Hon har efter detta inte kräkts något mer och inte heller bajsat nått än.

Hjälp!

• anju79

Gulaktig diarré efter bl a magsjuka kan tyda på en tillfällig glutenintolerans.

• Autumnleaf76

Men borde inte hon bajsa gulaktig diarre oftare vid gluten? Hon äter och har ätit precis som vanligt. Bajsa 16:30 igår och inget mer sen dess.

• LillGris

Jag käkade antibiotika för 4 veckor sen oc min mage är inte bra än, så visst kan det slå ut tarmfloran

• Autumnleaf76

Varit till läkaren och det är 50/50 om det är magsjukan eller antibiotikan. Behandla som magsjuka dock.

Enligt läkaren var det INTE difficilebakterier då man blir väldigt dålig då. Vår tjej äter som vanligt och är pigg. Han tog inga prover förutom sänkan och den var bra.

• zasata
    Autumnleaf76 skrev 2014-05-02 21:16:39 följande:

Vi har hållt oss isolerad och kommer att fortsätta med det. Ingen tvekan. Blev bara fundersam. Hon bajsar diarre men tre timmar emellan? Kanske kan det vara så. Nytt för mig detta.

Min dotter hade diarre en gång... trodde inte de var magsjuka... 2-5 dygn senare var många kassa... 
  • mammalovis

Nu vet jag att ts dotter hade något annat till slut, men min dotter fick problem med clostridium efter antibiotika. Den kuren fick hon vid 7-8 månaders ålder.

Hon åt Kåvepenin i slutet på januari och bakterier påvisades under sommaren. Senaste bajsprovet för en vecka sedan visade att hon äntligen var fri från det. Till och från har hon haft 5-6 blöjor ena dagen, 1--3 nästa och så har det kommit och gått. När det var som värst rann det ur blöjan när hon satt i matstolen, ändå har hon haft det lindrigt med flera läckande blöjor per vecka och ibland per dag.

Tyvärr vet läkarna på vc för lite om clostridium och skickade bara hem oss utan vidare direktiv. Efter två läkarbesök på vc och KRAV från oss på en remiss vidare har vi äntligen fått igenom en ordentlig undersökning på Barnmottagningen. Så nu ska vi på röntgen av buken nästa vecka i kombination med 3 månader med mjölkfri kost för att nollställa magen. Efter en vecka har antalet blöjor minskat till mellan 1-3, men hon är fortfarande relativt lös i magen och har blöjor som läcker åt alla håll. Det ska bli skönt om hon någon gång får fastare avföring igen. Tack och lov gillar hon havremjölken även om hon i princip slutat äta frukost och gröt som är mjölkproteinfritt.

• Perjons

Hej mammalovis!

Har läst din tidigare tråd och läst om din och dotterns problem med magen efter antibiotikakur.

Jag börjar undra om min son har råkat ut för samma sak. Han kan bajsa 5-10 blöjor på en dag, alla möjliga olika konsistenser. Han vaknat till och med på natten för att bajsa, ibland en gång, ibland två.

Hur har det gått för er och önskar råd och tips! Vi blir inte tagna på allvar känns det som.

Kram och tacksam för svar

• mammalovis
    Perjons skrev 2016-03-18 21:17:49 följande:
    Hej mammalovis!
    Har läst din tidigare tråd och läst om din och dotterns problem med magen efter antibiotikakur.
    Jag börjar undra om min son har råkat ut för samma sak. Han kan bajsa 5-10 blöjor på en dag, alla möjliga olika konsistenser. Han vaknat till och med på natten för att bajsa, ibland en gång, ibland två.
    Hur har det gått för er och önskar råd och tips! Vi blir inte tagna på allvar känns det som.
    Kram och tacksam för svar
    Som jag skrev då, fick vi kämpa för att bli tagna på allvar så vi kom till barnmottagningen. Väl där togs en massa prover.

Nu är tösen drygt 2,5 år. På bukröntgen vid drygt 1 år konstaterade de förstoppningsdiarré. Hon har använt Lactulos väldigt länge som kändes verkningslöst. Den senaste tiden (kanske ett år, minns inte) har hon fått Forelax först morgon och kväll, sedan bara mornar för att fasas ut till varannan, var tredje dag som gick åt pipsvängen. Nu har vi haft en period med varannan dag Forelax, varannan Lactulos som gav rejäla svängningar, så nu är vi tillbaks till en dospåse Forelax varje morgon fram till sommaren.

Enligt läkare så är det enbart kostrelaterat trots att vi mer än en gång efter ca 2 månader har haft att avföringen hårdnat. Direktiven vi fått är ca 9 dl vätska om dagen varav max 3 dl mjölk. Ordentligt med fibrer som kokt broccoli, blomkål, ärtor, fullkornsbröd, gröt, ljus fiberpasta, clementiner mm. Mycket lösande frukt som kivi, päron mm. Sedan ska hon undvika morötter, majs, bananer som är stoppande eller bara äta ca 1 gång per vecka. Havrefras med smör eller fullkornsrån är också en framkomlig väg. Hålla nere sockret som är stoppande. Så när vi planerar kvällsmaten tänker vi på att variera ris, pasta och potatisvarianter, då pasta och ris är stoppande.

Just nu har det gått åt det hårdare hållet efter en natts kräkningar för snart två veckor sedan. Risken är väl att hon får i sig för lite vatten, innan drack hon mer spontant på dagen. Att lyckas följa alla råd går inte tyvärr, då vi har en väldigt bestämd dam. Man får helt enkelt förhandla med henne.

Det vi började med var att ta bort fullkornsprodukterna för att skona magen. Sedan fick vi ju med hjälp av dietist utesluta allt mjölkprotein i två månader för att nollställa magen och sedan introducera igen, då det är svårsmält. Att undvika mjölkprodukter kan behövas två veckor efter magsjuka med om den inte blir normal igen. Under den tiden förde vi och förskolan mat- och bajsdagbok. Hur ofta, konsistens och ibland sa förskolan att det luktade surt. I perioder var det gult och slemmigt, i perioder mer kompakt.

Senaste rådet nu är att hon borde bajsa på pottan och bli blöjfri för det är lättare att tömma sig då, men än är vi inte där.

Ni får kämpa på. Driv det tillsammans om inte annat.
Svar på tråden Diarre EFTER antibiotikakur?